نمک نشناس های فوتبالیست را بشناسید!

در حالی که احساس می‌شد موضوع معافیت سربازی بازیکنان فوتبال با باطل شدن کارت آنها و البته حضورشان در تیم‌های نظامی در حال بسته شدن است، رفتار برخی از همین بازیکنان که در گذشته تلاش کرده بودند با جعل سند رسمی کشور از انجام خدمت سربازی معاف شوند، باعث شد تا موضوع دیگری مطرح شود که اولاً چالش برانگیزتر از خود معافیت است و در ثانی همچنان این ابهام را به وجود می‌آورد که چقدر قانون در قبال این مجرمان به اجرا گذاشته شده است.

 

شاید برخی افراد با خواندن اخباری که در چند روز گذشته درباره یکی از این بازیکنان منتشر شده، اینطور فکر کنند که واقعا ظلمی به آنها شده و یا اغراض شخصی باعث شده بازیکنی مثل بختیار رحمانی اینگونه در ادامه حرفه خود دچار گرفتاری شود.

 

 شکی نیست که برای افکار عمومی جامعه بسیار مهم است که بدانند در خصوص افراد مختلف بخصوص افرادی که از نظر موقعیت اجتماعی شرایط بهتری دارند، همان گونه اعمال قانون خواهد شد که در خصوص افراد عادی به اجرا گذاشته می‌شود. همین انتظار باعث شد تا مخاطبان زیادی از جامعه بخصوص جوانان درخصوص موضوع معافیت سربازی بازیکنان حساسیت بیشتری نشان دهند و انتظاراتی داشته باشند. این انتظار خود به خود مسوولیت مسوولان را بیشتر کرد. با این وجود کسانی مثل سردار کمالی که در این موضوع مسوولیت داشتند، دو طرف قضیه را گرفتند تا هم این افراد تنبیه شوند و هم زندگی حرفه‌ای آنها دچار مشکل نشود. براین اساس تصمیم مسوولان این شد که این بازیکنان بعد از باطل شدن کارت معافیتشان در تیم‌های نظامی مشغول بازی شوند و در حقیقت این لطفی بود که از طرف مسوولان نظام وظیفه به آنها شد چرا که اگر قرار بود قانون در باره آنها به طور کامل اجرا شود، اولا به این زودی‌ها پرونده آنها مختومه نمی‌شد و بر همین اساس تا چند سال امکان اینکه این بازیکنان فوتبال بازی کنند و یا حتی به سربازی بروند، میسر نبود و در ثانی با توجه به روشن بودن جعل سند رسمی توسط برخی از این بازیکنان به طور حتم و طبق قوانین کشور، مجازات سنگینی برای آنها در نظر گرفته می‌شد که این احتمال وجود داشت برخی از این بازیکنان هرگز فرصت برگشتن به میادین را پیدا نکنند.

 

با این وجود لطف برخی مسوولان باعث شد تا بازیکنانی مثل بختیار رحمانی در تیم مطرح و خوبی مثل تراکتورسازی حضور پیدا کنند اما متاسفانه در چند روز اخیر اتفاقاتی در خصوص این بازیکن رخ دارد که به خوبی نشان داد کسانی که یک بار برای فرار از خدمت سربازی که تک تک جوانان این کشور به آن افتخار می‌کنند، دست به جعل زدند، حالا هم از کرده خود پشیمان نیستند و در صورتی که شرایط مهیا شود حتی می‌توانند دوباره این اشتباهات را تکرار کنند.

 

رفتار بختیار رحمانی بعد از حضورش در تراکتورسازی باعث شد تا مسوولانی که از روی عطوفت به رحمانی و دیگر بازیکنان لطف کرده بودند، مورد سوء ظن واقع شوند که آیا واقعا این مسوولان از روی غرض شخصی و یا کمک به تیم‌های نظامی در تلاش هستند از این بازیکنان بیشتر بهره بگیرند.

 

موضوع اضافه خدمت بازیکنانی که جعل سند کرده بودند، باعث شد تا این شائبه به وجود بیاید که آیا این موضوع قانونی است یا نه. سردار کمالی جانشین اداره سرمایه‌های انسانی ستاد کل نیروهای مسلح در این باره می‌گوید: «این دسته از فوتبالیست‌ها با توجه به اینکه از کارت جعلی استفاده کرده و کارتشان نیز باطل شده است، مدت مذکور برایشان به عنوان غیبت از سربازی محسوب شده و مطابق قانون سه ماه تا شش ماه اضافه خدمت به آنان تعلق می‌گیرد. بنابراین نقل‌ قول‌هایی مبنی بر اینکه نیروهای مسلح اخیرا به این افراد اضافه خدمت داده به هیچ عنوان صحیح نیست چرا که آنان به هنگام اعزام به سربازی نیز اضافه خدمت داشتند و این براساس قانون است.»

 

حال با این رفتارها و این حاشیه‌سازی‌ها برای کسانی که به نوعی به بختیار رحمانی و دیگر بازیکنان لطف کرده بودند، باید گفت که چرا از روز اول طبق قانون با این بازیکنان برخورد نشد تا حالا اینگونه افکار عمومی را به بازی نگیرند و طلبکار نشوند؟ در همان روزهایی که این بازیکنان به تیم‌های نظامی ملحق شدند، طی گزارش‌هایی مطرح کردیم که بهترین کار در خصوص این بازیکنان اجرای دقیق قانون است و حتی اگر برخی از این بازیکنان از فوتبال دور شوند، بهتر از این است که آنها بدون محاکمه در مراجع قضایی، مشمول لطف مسوولان قرار بگیرند.

 

سردار کمالی حالا مجبور است برای اضافه خدمت این بازیکنان متوسل به قانون شود اما این سوال همچنان بی‌پاسخ است که چرا همان زمان طبق قانون با این بازیکنان برخورد نشد؟ این سوالی است که بهتراست برای شفاف‌سازی افکار عمومی آقای کمالی به آن پاسخ دهد.