طارمی:از پرسپولیس نمی روم

ستاره بوشهری خط حمله پرسپولیس به قولش در مشهد عمل کرد اما تیم او نتوانست برنده از زمین خارج شود و حتی می‌توان گفت سرخپوشان خوش‌شانس هم بودند که بازنده به تهران برنگشتند. دیروز (چهارشنبه) با مهدی طارمی که چند روزی پس از گلزنی در مشهد سکوت کرده بود، تماس گرفتیم و این مرتبه به بهانه آن بازی و همین‌طور مسائل دیگر با این جوان خوش‌‌استیل گپ زدیم. 

قبل از بازی پدیده مشهد و پرسپولیس به ما گفتی که می‌خواهی تعداد گل‌هایت را دوبرابر کنی و همین کار را هم انجام دادی. صحبتی در این رابطه نداری؟

شاید این جمله کلیشه‌ای باشد اما دلم می‌خواست 3 امتیاز را کسب کنیم و گل زدن من چندان مهم نیست. از اینکه گل زدم خوشحالم و البته همین که در مشهد نباختیم هم خوب بود.

به قول احمد نوراللهی تو تنها فوتبالیست دنیا هستی که با شانه‌ات هم چیپ می‌زنی. از آن صحنه بگو.

مجتبی روشنگر گلر پدیده را از زمان بازی در شاهین بوشهر می‌شناسم. او همبازی‌ام بوده و می‌دانم چه گلر خوب و باهوشی است. روی آن توپ اگر لحظه‌ای تعلل می‌کردم، مانع گلزنی‌ام می‌شد اما خدا را شکر به قول احمد (نوراللهی) با شانه‌ام چیپ زدم که توپ به تور رسید.

نمی‌خواهی درباره آن شوت استثنایی دقایق پایانی رامین رضاییان چیزی بگویی؟

اصلاً فکرش را نمی‌کردیم رامین شوت بزند. همه منتظر سانتر او بودیم که رامین در لحظه آخر تصمیم دیگری گرفت و نشان داد یک کاشته‌زن قهار است. ما گول خوردیم اما باز هم دستش درد نکند. نه ببخشید پایش درد نکند که آن توپ را گل کرد. (شلیک صدای خنده)

تو در کورس آقای گلی هستی و پرویز مظلومی سرمربی استقلال هم گفته کارشناسان از طارمی حمایت می‌کنند و به او روحیه می‌دهند تا آقای گل شود اما ما سجاد شهباززاده را آقای گل خواهیم کرد.

اول از همه برای شادی روح غلامحسین‌خان مظلومی فاتحه و صلوات بفرستیم. آن مرحوم سرپرست شاهین بوشهر بود و حق زیادی بر گردن من دارد. دوم اینکه پرویزخان مظلومی بزرگ ماست و هرگز به خودم اجازه نمی‌دهم در مورد حرف‌های ایشان اظهارنظر کنم. اصلیت و ریشه مظلومی‌ها هم به تنگستان و استان بوشهر برمی‌گردد و ما بوشهری‌ها بلد نیستیم خودزنی کنیم!

بعید می‌دانیم این حرف به تو برنخورده باشد!

اصلاً و ابداً! طبیعی است یک مربی بخواهد به شاگردانش کمک کند. همان‌طور که خودتان بارها شاهد بودید، روزهایی که من خوب نبودم، برانکو بیشترین حمایت را از من داشته است. بنابراین دلیلی برای ناراحتی یا خدای ناکرده شکستن حرمت کسوت وجود ندارد.

مهدی طارمی چه نظری در مورد سجاد شهباززاده گلزن استقلال دارد؟

سجاد شهباززاده بازیکن بااخلاق و فوتبالیست بسیار خوبی است. او قطعاً می‌تواند یک رقیب جدی برای من باشد و رقابت با چنین فوتبالیستی انگیزه مرا هم بیشتر می‌کند تا به پرسپولیس بیشتر کمک کنم. یک جمله ته دلم مانده اما نمی‌دانم چطور بیان کنم!

راحت باش.

این دنیا و فوتبال آن‌قدر ارزش ندارد. حاضرم تا پایان لیگ گل نزنم اما منصورخان پورحیدری از روی آن تخت لعنتی بلند شود. وقتی عکس بستری شدن این مرد بزرگ را دیدم، به خود لرزیدم.

این حرف یعنی نمی‌خواهی جواب مظلومی یا استقلالی‌ها را با کری خواندن بدهی؟

(با همان لحن قبلی) چرا باید کری بخوانم؟ مگر حرف بدی زده است؟ از شاگرد خودش حمایت کرده. حالا اگر پرویزخان اعتقاد دارد کارشناسان از من حمایت می‌کنند و می‌خواهند به مهدی طارمی روحیه بدهند هم نظر ایشان است.

فکر می‌کنی منظور سرمربی استقلال کدام کارشناسان باشد؟

نمی‌دانم منظور ایشان از کارشناسان کیست اما همه آنهایی که من را مورد لطف خودشان قرار داده یا می‌دهند، به خصوص پیشکسوتان پرسپولیس دست‌شان درد نکند. از همه این عزیزان ممنون هستم. بعضی وقت‌ها اخباری به گوش می‌رسد که آدم را متأثر می‌کند.

چه اخباری؟

کاش می‌شد شفقتیان‌ها، محرمی‌ها و دیگران به حق‌شان برسند. برای فوتبالی که با یک تکل خشن و مصدومیت تمام می‌شود، نباید دل کسی را آزرد. به شخصه روزهایی که استقلالی‌ها در غم هادی شریک ما پرسپولیسی‌ها بودند را فراموش نکرده‌ام. حالا مگر چه اتفاقی افتاده که من به خودم اجازه بدهم جواب پرویزخان را بدهم؟

حداقل به این سؤال جواب بده که تو آقای گل می‌شوی یا سجاد شهباززاده؟

هیچ‌کدام! لطفاً بنویسید آقای گل واقعی غلامحسین‌خان مظلومی بود. آقای گل واقعی فرشاد پیوس بود. آقای گل واقعی علی دایی است که همه دنیا او را می‌شناسند. من را چه به کری‌خوانی برای سجاد یا پرویزخان مظلومی که خودش هم گلزن بزرگی بود.

چرا صدایت می‌لرزد؟

به خدا باورتان نمی‌شود اما بعد از رفتن هادی، به تنها چیزی که فکر نمی‌کنم مسائل دنیوی و دعواهای فوتبالی و پوچ است. نمی‌دانم چرا باید دیگران را آزار بدهیم؟

لابد می‌دانی آرش برهانی هم در صفحه شخصی‌اش در شبکه‌های اجتماعی نوشته؛ وقتی تیم دوازدهم جدول ادعای قهرمانی داشت، همه می‌خندیدند و بدجور به پرسپولیسی‌ها طعنه زده است. در این رابطه هم حرفی نداری؟

آرش برهانی بازیکن خوب و بزرگی است و صددرصد تحت فشار تغییرات مداوم زمان مسابقات آن حرف‌ها را زده و شنیدم خیلی هم زود همه آن نوشته‌ها را پاک کرد. نمی‌خواهم کری بخوانم یا جواب او را بدهم اما یکی، دو روز قبل یکی از دوستان اشاره جالبی کرد. مگر در لیگ هشتم همین استقلال تا چند هفته در رده‌های انتهایی جدول نبود؟ پس چه شد که استقلال آن فصل قهرمان و اتفاقاً همین آرش برهانی آقای گل شد؟ آن زمان هم کسی به آنها خندید؟ مدیرعامل وقت استقلال در مورد قهرمانی آن فصل تیمش مصاحبه‌هایی کرد. آیا پرسپولیسی‌ها خندیدند یا بعدتر قهرمانی استقلال را زیر سؤال بردند؟ اصلاً چرا همین تیم رده دوازدهمی را نتوانستند شکست بدهند؟

مثل اینکه یخ تو هم بالاخره باز شد و کری خواندی!

(خیلی جدی) نه، اتفاقاً معتقدم آرش برهانی تحت فشار آن حرف‌ها را زده و نباید به آن دامن زد. من صرفاً خواستم یک یادآوری کنم، همین!

راستی سردار آزمون و عادل فردوسی‌پور هم در برنامه تلویزیونی 90 کلی از تو تعریف کردند.

سردار که لطف دارد. او از جمله دوستانی است که همیشه پیشرفت دوستش را می‌خواهد. شک نکنید روزهای بسیار بهتری هم در انتظار سردار خواهد بود. عادل هم حرف ندارد. نشان داده کارش را بلد است و این اواخر هم که با تیم رسانه ورزش به جزیره خارک رفته بود، شانس آورد و من آنجا نبودم وگرنه چیپ زدن را به او یاد می‌دادم. (دوباره می‌خندد) او نحوه پنالتی گرفتن مرا آنالیز کرد و حالا من می‌خواهم دلیل گلزنی فردوسی‌پور در بازی‌های رسانه ورزش را تحلیل کنم!

جداً؟

بله، عادل مقابل هر تیمی بازی می‌کند، تیم مقابل از ترس اینکه در برنامه 90 توی کارشان بگذارد، به او اجازه می‌دهد گل بزند. بعد می‌آید از فوتبالش تعریف می‌کند! (با صدای بلند می‌خندد و ادامه می‌دهد) خارج از شوخی، عادل را خیلی دوست دارم و امیدوارم به خاطر این شوخی‌ها توی کار مهدی طارمی نگذارد!

عادل از اینکه پیشنهادات تیم‌های عربی را رد کردی، از تو خیلی تعریف کرد.

من اول فصل هم به همه گفتم. گفتم اگر با پرسپولیس تمدید کنم نیم‌فصل هیچ جا نمی‌روم. در مورد کشورهای عربی هم پیش‌تر نظرم را گفته‌ام. البته خود عادل اگر از لیگ یمن هم پیشنهاد داشته باشد، می‌رود. می‌دانم خیلی دوست دارد در آیتم با لژیونرهای برنامه 90 در مورد عملکردش صحبت شود (باز می‌خندد).

با این شوخی‌هایی که کردی، دیگر کارت ساخته است. عادل در گزارش‌های بعدی یا برنامه 90 از خجالت تو درخواهد آمد.

(به شوخی) من الگوی عادل هستم و او چیپ زدن را از من یاد گرفته است. کسی که علیه الگوی خودش صحبت نمی‌کند. البته از شوخی گذشته می‌دانم عادل ضربه چیپ را خیلی خوب می‌زند. می‌دانم روی گوشی‌اش یک فیلم از گل چیپ خودش دارد در حد لالیگا و فوتبالیست قابلی است.

بگذریم! بازی با استقلال خوزستان را چطور می‌بینی؟

تیم عبدا... ویسی نشان داده تیم خوبی است و بدون شک ما بازی سختی پیش‌رو داریم. بازی رفت را هم ما با بدشانسی و اخراج کاپیتان نوروزی باختیم اما در تهران فقط به برد فکر می‌کنیم و ان‌شاءا... به 3 امتیاز بازی خواهیم رسید.

مهدی طارمی مقابل تیم‌های جنوبی آمار خیره‌کننده‌ای دارد. به همین استقلال خوزستان، پارسال و امسال گل زدی. این بار هم آن روند را ادامه می‌دهی؟

در مرحله اول تلاش من برای موفقیت تیم است و قطعاً اگر فرصت مناسبی نصیبم شد، از دست نخواهم داد.

راستی احمد نوراللهی هم در گفت‌وگویی از تو خواهش کرده که در مورد گلزنی‌اش پیش‌بینی نکنی. می‌گفت مهدی قبل از دربی و بازی با پدیده پیش‌بینی کرد گل می‌زنم اما نزدم. اگر برعکس بگوید شاید فرجی شود!

لطفاً بنویسید این بار اصلاً احمد در ترکیب 18 نفره پرسپولیس هم نیست (با صدای بلند می‌خندد) خدا را چه دیدی شاید حرف احمد درست باشد.

از سوشا مکانی هم این روزها انتقادات زیادی می‌شود و اتفاقاً در بازی برابر استقلال خوزستان غایب است.

من معنی بعضی از این انتقادات را نمی‌فهم. هرکس ممکن است یک روزی در فوتبال اشتباه کند اما سوشا روزهای خوب زیادی هم داشته است. چرا کسی از آن روزها حرف نمی‌زند؟ ایمان صادقی هم هرگاه جانشین سوشا شده، با جان و دل بازی کرده و به نظرم انتقادات نباید این دو را دلسرد کند.

گل به خودی محسن بنگر برابر پدیده را چگونه ارزیابی می‌کنی؟

روی آن صحنه اگر محسن بنگر به توپ ضربه نمی‌زد، مهاجم حریف می‌زد. من چند بار آن صحنه را دیدم. این چیزها باعث نمی‌شود هواداران فراموش کنند محسن بنگر با پای مصدوم برای پرسپولیس به میدان می‌رفت. تا همین جا هم در زمره بهترین‌ها بوده است.