نگاهی به برخورد جامعه ما به این دست از اتفاقات، نشان می دهد متاسفانه برخلاف شعارهایی که لباس زیبای اخلاق مداری را بر تن دارد، هیچ رگه ای از اخلاق در آن نفس نمی کشد. برخی همان هایی که در شبکه های اجتماعی فریاد برخورد سر می دهند و در مذمت ناهنجاری قلم فرسایی و مدعی اند فساد از همین بی توجهی به زندگی خصوصی فوتبالیست ها آغاز می شود، منتشر کننده عکس های خصوصی یک شهروند هستند که از قضا فوتبالیست هم هست.چه بسا حکایت ما با خلوت و آن کار دگر، همان است که خواجه چند صد سال پیش حرفش را زد و هنوز تازه است.

 

رسوایی و جنایت اخلاقی  تعریف خاص خودش را دارد. همچنین این که کسی شغلش خلاف کردن است و این که کسی  به خطا افتاده است متفاوت است.در فرانسه به عکس انداختن یک فوتبالیست با نامزدش و یا اصلا یک غریبه، رسوایی اخلاقی نمی گویند. وقتی فوتبالیست “ولو ستاره ملی” خبر ارتباط جنسی اش با دخترکی زیر سن قانونی ، منتشر می شود آن وقت دادگاه تمام قد پا به میدان می گذارد و رسانه بی وقفه می کوبد. نه به واسطه اینکه آن فرد کریم بنزما ست یا فرانک ریبری. اگر در آن کشور هر فردی چنین کاری را کند مرتکب یک عمل خلاف قانون شده و آن وقت رسوایی اخلاقی برچسب کار کرده اش است.

 

حالا برگردیم به کشورخودمان که چه از لحاظ قانون و چه از حیث هنجار و شرع تفاوت های بنیادین با آن سوی آب ها مخصوصا فرانسه دارد و داستان سوشا باید در چارچوب ضوابط ایران سنجیده شود و در این مقطع قضاوتی درباره آن نداریم و منتظر روشن شدن حقیقتیم. در این حال  کار دیگری که اتفاق افتاده این است؛ نرم افزار تلگرام یک فوتبالیست به هر طریقی توسط یک فرد هک و پس از آن همه عکس ها و حتی مکالمات او با سایر فوتبالیست های دیگر از جمله مهدی طارمی، پخش می شود. عکس با چند دختر که [بر اساس برخی گفته ها]  از آشنایان خانوادگی سوشا مکانی هستند بیش از سایرین جلب توجه می کند. در این عکس ها سوشا بیشتر یا یک خانمی دیده می شود که حالا پدر این خانم با حضور در دادگاه و فدراسیون فوتبال، شهادت داده، اینها با یکدیگر نامزداند و هیچ رابطه مخفیانه و مرموزی در کار نبوده است.

 

اما متاسفانه یک عده سودجو،جنگ سرخابی را به این جا تعمیم دادند و به صورت سفت و سخت سوشا را پیش از روشن شدن ابعاد موضوع محکوم کردند. قطعا دادگاه در این باره همان گونه برخورد می کند که در قانون و شرع آمده است. از این رو فارغ از اینکه رای پرونده چیست و سوشا چه حکمی دریافت خواهد کرد می خواهیم این سوال را مطرح سازیم که دقیقا به دلیل هک شدن تصاویر سوشا مکانی می توان هر سخنی درباره او گفت و هر نسبتی به او داد؟ کدام گناه بزرگتر است خطایی که در خفا انجام شده یا هک اکانت و ورود به حریم خصوصی یک فرد ولو مشهور و شیوع هزاران هزار باره تصاویر؟ 

 

در این بین واکنش باشگاه پرسپولیس هم سوال انگیز است. آنها که گویی منتظر چنین روزی بودند تا به راحتی از دست مکانی راحت شوند، به راحتی هر چه تمام تر خودشان را کنار کشیدند و بعضی از اعضای هیات مدیره این تیم ،دم از اخلاق مداری زدند و گفتند اینجا جای بی اخلاق ها نیست.

 

قصد دفاع از سوشا را نداریم [و از ماهیت نسبی افراد حاضر در تصاویر با سوشا مکانی اطلاعی نداریم ]. اما اگر قرار باشد سری به آلبوم خصوصی افراد بزنیم و  این گونه تصاویر را ملاک هر افترایی قرار دهیم،  چه میزان در سطح جامعه  برخی افراد مصون خواهند ماند؟ بعضی همان هایی که در تاکسی آزاد اندیش می شوند و حالا به واسطه گسترش شبکه های اجتماعی مجال خود نویسنده پنداری، یافته اند و سوشا را در دادگاه خود محکوم کردند آیا تا به حال به زندگی شخصی خودشان فکر کرده اند؟ یعنی نشده عکسی داشته باشند که اگر افشا شود آبرویشان بر باد می رود ؟ 

 

سرک کشیدن به زندگی خصوصی افراد مشهور فقط مختص ایران نیست. این خواسته در رگ و پی خیلی ها در جهان است که به واسطه آن پاپاراتزی ها خلق شدند. اما آنچه امروز در حق سوشا می شود و این گونه او را متهم و محکوم می کنیم شاید نمونه مشابهش در جهان وجود نداشته باشد.  کاری که بازیکنان تیم ملی فرانسه چند سال قبل انجام دادند، یعنی حرکت کثیفی که جان تری در حق نامزد هم بازی خود در تیم ملی انگلیس کرد و ده ها مثال دیگر، تعریف خاص خودش را دارد و با هر متر و معیاری نکوهیده است و کسی از آن دفاع نمی کند. اما حالا هک شدن شبکه اجتماعی یک فوتبالیست و انتشار چند عکس و فیلم کوتاه خصوصی از زندگی شخصی اش که از ماهیت و زمان آن خبر نداریم، ما را بر آن داشته تا پیش از تعیین تکلیف پرونده سوشا مکانی را تا مرز سنگسار مجازات کنیم.

 

نگارنده رفتار سوشا را تایید نمی کند و معتقد است که افراد مشهور بیش از دیگران باید مراقب رفتار خود باشند چرا که چه بخواهند چه نخواهند برای عده ای الگو محسوب می شوند. اما یک لحظه چشمانمان را ببندیم، سوشا را کلا فراموش کنیم و چند دقیقه به زندگی شخصی خودمان فکر کنیم. برخی از ما چقدر با سوشا تفاوت داریم؟ رسوایی اخلاقی تعریف قانونی و کلاسیک خودش را دارد. از ماهیت عکس ها خبری نداریم و قانون تعیین تکلیف خواهد کرد اما بی اخلاقی بزرگ و خطرناک تر یعنی تلفن همراه ما پر از عکس هایی از زندگی خصوصی دیگران باشد و هر روز سری به زندگی خصوصی دیگران بزنیم. مایی که این روزها هم رسانه شدیم، هم خوب قاضی دادگاه می شویم و هم بهتر مامور اجرای حکم.

زنده باد ما زنده باد مایی که فعلا هک نشدیم.