تیم فوتبال امید کشورمان فردا شب (دوشنبه) در آخرین دیدار خود در مرحله گروهی رقابت‌های قهرمانی زیر 23 سال آسیا و انتخابی المپیک 2016 ریو در حالی به مصاف چین می‌رود که شرایطش کاملاً ویژه است. سرنوشت صعود تیم امید در بازی آخر مشخص خواهد شد و البته امکان حذف تیم امید با وجود پیروزی هم وجود دارد.

تیم قطر در گروه A مسابقات شش امتیازی و در صدر جدول جای دارد، امیدهای ایران با سه امتیاز دوم هستند و سوریه هم با تفاضل گل کمتر نسبت به ایران رتبه سوم را در اختیار گرفته است. در این گروه فقط چین است که بدون امتیاز بوده و شانسی اندک برای صعود از گروهش دارد. با توجه به قوانین مسابقات که در صورت مساوی شدن امتیازها بازی رودررو در نظر گرفته می‌شود، در صورتی که سوریه موفق به شکست قطر شود و ایران هم چین را از پیش‌رو بردارد، هر سه تیم شش امتیازی خواهند بود و با توجه به پیروزی ایران مقابل سوریه، قطر مقابل ایران و احتمال پیروزی سوریه مقابل قطر، بازی‌های رودررو نیز شرایطی برابر پیدا خواهد کرد و در این صورت تفاضل گل تعیین‌کننده تیم‌های صعودکننده است.

قطر اکنون تفاضل گل سه را در اختیار دارد، تیم ایران با تفاضل گل یک در رتبه دوم قرار گرفته و عدد ثبت شده مقابل تفاضل گل سوریه هم صفر است. پس با این شرایط تیم ایران می‌تواند با یک پیروزی با هر نتیجه‌ای صعودش را قطعی کند، اما برای صدرنشینی باید منتظر پیروزی سوریه و البته کسب یک پیروزی پرگل مقابل چین باشد. امیدهای فوتبال کشورمان در صورتی که مقابل چین به مساوی رضایت بدهند و سوریه بتواند قطر را شکست بدهد، حذف خواهند شد و با همین شرایط در صورت تساوی قطر و سوریه تیم ایران به عنوان تیم دوم صعود می‌کند. اگر شاگردان خاکپور مقابل چین شکست بخورند و سوریه از قطر امتیاز بگیرد، تیم امید روی پله چهارم قرار می‌گیرد و حذف می‌شود، اما در صورت شکست ایران مقابل چین و سوریه مقابل قطر با حداقل تفاضل گل تیم ایران صعود خواهد کرد. اگر هم چین بتواند با تفاضل گل پنج ایران را شکست بدهد و سوریه هم مقابل قطر شکست بخورد، در عین ناباوری چین راهی مرحله بعدی خواهد شد.

پس با شرایط فوق تیم ایران شانس کمی برای صدرنشینی در گروه A دارد و البته شانس زیادی برای صعود به عنوان تیم دوم. تیم ایران با هر شرایطی که به مرحله بعد صعود کند، باید با تیم‌های برتر گروه B روبه‌رو شود که در آن تیم‌های ژاپن، عربستان، کره‌شمالی و تایلند حضور دارند. ژاپن که با شش امتیاز صعودش به عنوان تیم صدرنشین گروه B را قطعی کرده، در صورت صعود ایران به عنوان تیم دوم، حریف شاگردان خاکپور خواهد شد. اگر هم تیم ایران بتواند به عنوان تیم اول گروه A صعود کند، عربستان سعودی، کره‌شمالی و تایلند می‌توانند حریف ایران شوند.

در آخرین دیدارهای گروه B عربستان دو امتیازی به مصاف ژاپن خواهد رفت و کره‌شمالی و تایلند یک امتیازی هم با یکدیگر دیدار می‌کنند. با این شرایط تیم ایران در صورت صدرنشینی یا دوم شدن، احتمال رویارویی‌اش با هر چهار تیم این گروه وجود دارد. مسلماً رویارویی ایران با تیم ژاپن بسیار سخت خواهد بود، از این رو که ژاپن جزو تیم‌های پرقدرت آسیاست و در بازی آخر هم با توجه به قطعی شدنش صعودش به عنوان تیم نخست، به بازیکنان اصلی خود استراحت خواهد داد تا توانایی‌شان را برای مرحله حذفی ذخیره کنند.