همایون بهزادی که حالا باید زنده‌یاد را به نامش سنجاق کرد، با بهناز شفیعی همسر زنده‌نام ناصر حجازی نسبت فامیلی داشت و همایون‌خان در زندگی خصوصی رفیق صمیمی حجازی بود و در فوتبال رقیب دیرینه او... آذرماه که به مناسبت تولد زنده‌یاد حجازی به دیدار همسرش رفتیم، همسر حجازی لابه‌لای عکس‌های قدیمی، عکسی را به ما نشان داد که همایون بهزادی توپ را به یک نقطه دست‌ نیافتنی دروازه فرستاده و ناصر حجازی توپ را از دروازه درآورده است.

 

همسر حجازی می‌گفت: «شب همان بازی، همایون زنگ زد به خانه ما و گفت نازی توپ را به جایی زدم که گفتم صددرصد گل می‌شود اما این شوهر تو، توپ را از دروازه درآورد... چند تا فحش هم به شوخی به ناصر داد... چند روز بعد که این عکس در یک مجله ورزشی چاپ شد، به همایون گفتم همین عکس را می‌گویی که خندید و گفت آره، دیدی ناصر فلان فلان چه توپی رو گرفته! البته ناصر هم از تنها مهاجمی که می‌ترسید، همایون بود. هفته‌هایی که با تیم بهزادی بازی داشت، با جدیت بیشتری تمرین می‌کرد و می‌گفت نازی هیچ مهاجمی اندازه فامیل تو (همایون) من را اذیت نمی‌کند.» حالا همایون‌خان هم در بهشت به ناصرخان پیوسته است... خدا همه رفتگان را بیامرزد.

پسر بهزادی: حجازی می‌گفت علی! هوای همایون را داشته باش

محل خاکسپاری همایون بهزادی مشخص شد. پیکر مرحوم بهزادی کنار مزار مرحوم فریبرز مرادی به خاک سپرده می‌شود و در واقع مرادی با بهزادی و ناصر حجازی همسایه خواهد شد و فاصله دو پیشکسوت قرمز و آبی نیم‌متر است. علی بهزادی پسر همایون بهزادی در همین خصوص به خبرورزشی گفت: شخص آقای بهرام افشارزاده لطف کرد و با مساعدت سریع باعث شد خانواده ما به دردسر نیفتاد و برای بازدید محل دفن پدرم به بهشت زهرا (س) رفتم و ایشان در نزدیکی یکی از بهترین‌های ایران‌زمین به خاک سپرده می‌شوند! علی ادامه داد: من در سپاهان شاگرد ناصرخان حجازی بودم و بعدها رابطه‌ام با ایشان گرم‌تر شد و به ایشان عموناصر می‌گفتم. هرگاه فرصت دیدار این بزرگمرد را پیدا می‌کردم به من می‌گفت علی هوای همایون‌خان را داشته باش. او در فوتبالش بیشتر از من رنج کشید و حالا 2 رفیق قدیمی در نزدیکی هم به خاک سپرده می‌شوند. بهزادی گفت: در سال‌های گذشته جعفر کاشانی همیشه یاد پدرم می‌کرد و جویای احوالش می‌شد، حمید جاسمیان نیز با پدر در تماس بود اما خیلی‌ها وقتی کارشان جایی گیر می‌کرد می‌آمدند دنبال این پیرمرد و بعد از حل شدن کارشان دیگر سراغش را نمی‌گرفتند و فقط حسین هدایتی بود که چراغ خاموش چند بار مشکلات همایون بهزادی را حل کرد و از ایشان قول گرفت موضوع را جایی مطرح نکنند ولی حالا که پدر نیست، من می‌گویم هدایتی مرد بسیار خوش‌دل و خوبی است و هوای پدرم را داشت. از جمع فوتبالی‌ها نیز چند نفر برای پدرم غصه خوردند که باید از ناصرخان حجازی اسم ببرم که تا بود هم احترام پدرم را داشت و هم درد دل‌هایش را گوش می‌کرد و غمخوار و رازدارش بود. خیلی‌ها هم همایون بهزادی را آزار دادند که بعد از مراسم خاکسپاری بخشی از مسائل را بازگو خواهم کرد.

اظهارنظر جالب درخشان بعد از خوشحالی گل پرسپولیسی‌ها

فکر کنم خبر نداشتند همایون‌خان فوت شده!

در روزی که فوتبال ایران عزادار مرگ همایون بهزادی بود، پرسپولیسی‌ها مقابل سایپا قرار گرفتند و 3 بر 2 این تیم را شکست دادند. شادی گل بازیکنان این تیم در روز فوت بهزادی، انتقادهایی را به همراه داشت و خیلی‌ها گفتند حداقل به احترام او و با توجه به اینکه بازی هم دوستانه بوده، بدین شکل شادی نمی‌کردند. حمید درخشان سرمربی فصل قبل قرمزها در پاسخ به این سؤال که آیا نباید احترام بهزادی را نگه می‌داشتند؟ می‌گوید: «به نظر من بازیکنان خیلی موضوع مرگ همایون‌خان را جدی نگرفتند. شاید هم در جریان نبودند. راستش من خودم ظهر جمعه متوجه مرگ آقای بهزادی شدم که بعد سریعاً به خانه‌‌اش رفتم. شاید بچه‌های پرسپولیس نمی‌دانستند.»

اما مگر می‌شود پرسپولیسی‌ها در جریان مرگ همایون بهزادی نباشند؟ «خب به نظر من خیلی‌ها نمی‌دانستند. بازی ساعت 14 برگزار شد. شاید در جریان نبودند. چون روز بازی همه از خبرها دور هستند و کسی سایت‌ها را نمی‌بیند.» همان روز جمعه چند بازیکن پرسپولیس در مراسم ختم احدی حاضر شدند و همان جا حرف از بهزادی هم شد. درخشان سرانجام می‌گوید: «خب به نظر من هم باید بچه‌ها احترام بهزادی را نگه می‌داشتند.»

او همچنین درباره شکست تیم ملی امید مقابل ژاپن و حذف این تیم توضیح می‌دهد: «متأسفانه این اتفاق افتاد ولی تیم ملی امید نسبت به دو بازی قبلی، به نظر من عملکرد بهتری داشت. حق‌شان بود که در وقت قانونی برنده مسابقه باشند. بچه‌ها از نظر بدنی یک مقدار کم آوردند و این هم به بدنسازی خاص تیم ربط داشت. از دقیقه 80 به بعد تحلیل رفتیم و بعد از گل اول ژاپن هم دیگر خوب بازی نکردیم!»

درخشان که از عملکرد خاکپور دفاع می‌کند، در پاسخ به این سؤال که چرا بعد از جام ملت‌ها گفتید کروش باید برکنار شود و الان می‌گویید خاکپور باید بماند، می‌گوید: «من نگفتم آقای کروش باید برکنار شود! من حرفم این بود که آقای کروش باید توضیح بدهد که چرا تیم ملی ایران باخته است؟ الان ببینید ما در شکست تیم ملی امید دنبال مجرم نمی‌گردیم. کسی هم محکوم نیست. در شکست همه دخیل هستند. در هر صورت نباید این اتفاق می‌افتاد. قطعاً اشکال کار را کادر فنی بهتر می‌داند.»

ژاپنی‌ها اصول حرفه‌ای فوتبال را رعایت کردند

شاهرودی: مردم بهزادی را روی دوش به خانه می‌بردند

رضا شاهرودی مربی سیاه‌جامگان درخصوص شرایط این تیم پس از اردوی ترکیه گفت: 4 بازی دوستانه با تیم‌هایی از قزاقستان، ازبکستان و آلمان تیم ما را از هر حیث آماده کرد؛ دیدارهایی که حاصل آن 3 برد و یک تساوی مقابل تیم آلمانی بود. بازی با تیم‌های قوی موجب شد تیم‌مان به شرایط خوبی برسد و از لحاظ تاکتیکی و بدنی آماده شویم. این آمادگی باعث اطمینان ما شده تا مقابل نفت تهران بهترین نمایش را ارائه دهیم.

شاهرودی در رابطه با شکست و حذف تیم امید کشورمان نیز تأکید کرد: بازیکنان ژاپن در توپ‌گیری و پرس عالی کار کردند و اصول حرفه‌ای را خیلی خوب به اجرا درآوردند. در طرف مقابل هم تیم ما در طول 90 دقیقه خوب کار کرد اما متأسفانه در زدن ضربات آخر بی‌دقت بودیم در حالی که اگر بازیکنان ما دقت بیشتری داشتند در 90 دقیقه می‌توانستند کار حریف را یکسره کنند.

مدافع چپ اسبق پرسپولیس با ابراز تأسف از درگذشت همایون بهزادی نیز خاطرنشان کرد: همایون بهزادی یکی از مفاخر پرسپولیس بود، بازیکنی که مردم او را روی دوش خودشان از امجدیه به خانه‌اش می‌بردند. هواداران پرسپولیس تماماً از همایون بهزادی خاطرات خوب زیادی دارند، فوتبالیست و سرزنی که برای آ‌نها افتخارات زیادی خلق کرد.

شاهرودی در مورد درگذشت رضا احدی نیز خاطرنشان کرد: رضا احدی در بازی‌های هیروشیما با ما در تیم ملی بود اما در آن مقطع به او بازی نرسید. رضا احدی فوتبالیست بسیار بامعرفت و بااخلاقی بود و یکی از چپ‌پاهای ماندگار فوتبال استقلال بود که متأسفانه زود از بین ما رفت.

پیام تسلیت AFC به مناسبت درگذشت بهزادی

کنفدراسیون فوتبال آسیا با انتشار گزارشی در سایت رسمی خود درگذشت همایون بهزادی، پیشکسوت فوتبال ایران را تسلیت گفت. در متن این گزارش آمده است: «شیخ سلمان، رئیس کنفدراسیون فوتبال آسیا، درگذشت همایون بهزادی در سن 73 سالگی را به عنوان یکی از مشاهیر ایرانی به خانواده و دوستان او تسلیت می‌گوید. مرد سرطلایی متولد خرم‌آباد در مسابقات جام ملت‌های آسیا 1968 در تیم ملی ایران درخشید و این در حالی بود که یکی از بازیکنان قدرتمند تیم پرسپولیس تهران هم محسوب می‌شد. او تا روز پایان عمر خود به عنوان یکی از ستاره‌های برتر فوتبال آسیا که متعلق به نسل فوتبال ایران بود و در سه دوره پیاپی جام ملت‌های آسیا در سال‌های 1968، 1972 و 1976 حضور داشت، شناخته می‌شود. در حقیقت، مسابقات جام ملت‌ها در سال 1968 به میزبانی ایران فرصتی بود که وی توانست استعداد نهفته خود را با زدن 4 گل در طول این مسابقات به نمایش بگذارد و تیم ملی ایران در این مسابقات به عنوان قهرمان مسابقات شناخته شد. پیش از مسابقات قاره‌ای آسیا، او به عنوان بازیکن کلیدی ایران مدال نقره بازی‌های آسیایی تایلند را در سال 1966 از آن خود کرده بود. او از سال 1975 فعالیت ورزشی خود را به عنوان مربی تیم پرسپولیس ادامه داد. کنفدراسیون فوتبال آسیا، فدراسیون فوتبال ایران و جامعه فوتبال آسیا در غم از دست دادن این بزرگوار با خانواده و دوستان بهزادی شریک بوده و ابراز همدردی می‌کنند.»

پرش ها و ضربات سر همایون استثنایی بود

مهاجرانی: مدافعان مقابل بهزادی از دست او عاصی بودند

حشمت مهاجرانی سرمربی اسبق تیم ملی ایران با ابراز تأسف از درگذشت همایون بهزادی به خبرورزشی می‌گوید: از بهزادی خیلی خاطره دارم. معمولاً با ایشان هم‌اتاقی بودم و هر وقت هم از سفر خارج از کشور به ایران می‌آمدم، به ملاقات او می‌رفتم. مهاجرانی ادامه می‌دهد: همایون بهزادی مهاجم خوب کشورمان بود که در دهه چهل و پنجاه عالی و اوج فوتبالش هم البته در دهه پنجاه بود؛ مهاجمی که ضربات سر و پرش‌هایش، استثنایی بود. بهزادی سرعت عمل و قدرت تصمیم‌گیری زیادی داشت. ایشان اهل شعر و شاعری هم بود و مهم‌تر از همه اینکه مانند همه فوتبالیست‌های آن زمان مورد کم‌لطفی قرار گرفت و به لحاظ مالی واقعاً به حق خودش نرسید. مهاجرانی تأکید کرد: از مرگ بهزادی واقعاً متأسف شدم و اتفاقاً با آقایان ظلی و پروین هم در رابطه با درگذشت همایون بهزادی حرف زدم. درصددم حتماً برای شرکت در مراسم خاکسپاری همایون بهزادی به ایران بیایم. سرمربی اسبق تیم ملی ایران در پایان خاطرنشان می‌کند: همه مدافعان زمان بهزادی از دست او روز راحتی نداشتند چون بهزادی با دریبل‌ها و سرعت خیره‌کننده‌اش در کنار قدرت سرزنی یک بازیکن تمام‌عیار بود؛ فردی که مثل همه فوتبالیست‌های زمان خودش، به پولی نرسید و با وجود توانایی و استعداد فراوان خدادادی نتوانست به حق خودش برسد.

من فرشاد پیوس، انگشت کوچک بهزادی هم نبودم

پیوس: 40 روز قبل از بازی شش‌تایی‌ها بهزادی مربی پرسپولیس بود

فرشاد پیوس، مهاجمی که هواداران پرسپولیس لقب فرشاد آقای گل را به او داده بودند، در خصوص شخصیت همایون بهزادی می‌گوید: بدون هرگونه اغراقی باید بگویم همایون‌خان فردی نمونه به لحاظ اخلاقی و فوتبالی بود. شخصی که هرگاه پای حرف‌هایش می‌نشستم، خسته نمی‌شدم. مهاجم اسبق پرسپولیس در این رابطه افزود: همایون بهزادی یکی از سلاطین فوتبال ایران بود؛ فردی که خود من انگشت کوچک ایشان در فوتبال نبودم و با وجود لقب آقای گل و لقب‌های دیگری که داشتم، هیچ‌گاه در ایران و در قیاس با همایون‌خان بهزادی خودم را یک فوروارد نمی‌دانم. پیوس تأکید می‌کند: وقتی بچه بودم، یک پیراهن قرمز داشتم که عکس بهزادی روی آن بود و روی آن نوشته شده بود؛ سرطلایی فوتبال ایران. پیراهنی که همیشه آن را با عشق و افتخار می‌پوشیدم و کلی از آن روحیه می‌گرفتم. مهاجم اسبق پرسپولیس ادامه می‌دهد: الگوی فوتبالی من همیشه همایون بهزادی بود. جدا از این مسائل هرجا که می‌نشستم، از مرام و اخلاق و بزرگی همایون‌خان حرف می‌زدم. معتقدم همایون‌خان را زود از دست دادیم چون 74 سال برای فردی مانند بهزادی سن زیادی محسوب نمی‌شد.

به نظرم ناملایمات و نامهربانی‌ها در چند سال اخیر خیلی آقای بهزادی را اذیت کرد و او را به کام مریضی و مرگ فرستاد. فرشاد پیوس به نکته خاصی هم در بین حرف‌هایش اشاره کرد: «پیش از بازی معروف شش‌تایی، مربی پرسپولیس، همایون بهزادی بود. او تا 40 روز پیش از آن بازی معروف مربی پرسپولیس بود و یکی، دو روز قبل از بازی راجرز به پرسپولیس آمد و همه مسئولیت پرسپولیس را بر عهده گرفت. همایون بهزادی یکی از چهره‌های استثنایی فوتبال پرسپولیس و ایران بود. به همین دلیل برحسب وظیفه سه بار به بیمارستان رفتم تا از ایشان که بیمار بودند، ملاقات کنم چون همیشه خودم را به نوعی مدیون چهره بزرگ فوتبال ایران و پرسپولیس می‌دانم. امیدوارم مسئولان دنبال کار بزرگان و پیشکسوتان فوتبال باشند.»

بهزادی فقط یک بازیکن را «عاشقانه» دوست داشت

همایون بهزادی دیگر در جمع ما نیست ولی نمی‌توان او را به همین زودی فراموش کرد. کسی که از جمله پایه‌گذاران باشگاه پرسپولیس بود و نقش انکارناپذیری در مهم‌ترین پیروزی تاریخ این باشگاه یعنی پیروزی 6 بر صفر مقابل استقلال با هت‌تریک خود داشت، از میان این چند ده هزار فوتبالیستی که آمدند و رفتند، فقط یک نفر را عاشقانه دوست داشت و موفقیت‌هایش را دنبال می‌کرد و آن یک نفر کسی نبود جز «علی دایی». مهاجم کاملی که هم روی هوا عالی بود و هم می‌توانست با پا گل بزند. هنوز کسی به رکوردش نرسیده و نام دایی از کتاب رکوردهای جهانی «گینس» حذف شدنی نیست. بهزادی علاقه خاصی به بازی و البته شخصیت دایی داشت و همیشه این موضوع را بیان می‌کرد. در منزل مرحوم بهزادی، عکس‌ها و تندیس‌های زیادی دیده می‌شود اما تنها عکس دو نفره که روی طاقچه در کنار عکس همایون‌خان در منزلش دیده می‌شود، ثبت تصویر او و علی دایی است. عکسی که متعلق به سال‌ها قبل می‌شود، زمانی که دایی آخرین سال‌های فوتبالش را سپری می‌کرد و لاغرتر از امروز بود. بهزادی یکی، دو سال قبل که برای حضور در کنفدراسیون فوتبال آسیا به عنوان یکی از نخبه‌های فوتبال این قاره دعوت شده بود، با علی دایی و همسرش آذرخانم راهی این سفر شد که رفاقت و صمیمیت بین دایی و بهزادی در این سفر افزایش یافت.

پلاکارد سرطلایی زینت‌بخش

همایون بهزادی چشم از جهان فروبست و حالا فوتبال ما عزادار فقدان سرطلایی خودش است. در این میان شاهینی‌ها صاحب‌عزا هستند و برای تکریم جایگاه همایون‌خان این روزها حسابی مایه گذاشته‌اند.

صبح دیروز یک پلاکارد بزرگ از همایون بهزادی عزیز مقابل درِ ورودی باشگاه شاهین نصب شد تا همه بدانند که شاهین هرگز بزرگان مکتب خودش را فراموش نمی‌کند.

دیروز علاوه بر جعفر کاشانی، محمدحسین ضیایی و مصطفی اردستانی که سابقه بازی در شاهین دهه 60 را دارند نیز برای عرض تسلیت و پیگیری کارهای مربوط به تشییع همایون‌خان به باشگاه شاهین رفته بودند.

بهزادی کنار عمومهراب و آقای گل جنوبی

همایون بهزادی که خدایش بیامرزدش به مهراب شاهرخی عزیز و سایر درگذشتگان این فوتبال پیوست. بهزادی که یکی از باسوادترین و بامطالعه‌ترین اهالی فوتبال ما بود، رابطه دوستانه‌ای با مهراب شاهرخی داشت. در این عکس دیده نشده که برای اولین بار منتشر می‌شود، همایون بهزادی را کنار عمومهراب و هوشنگ مرادی (آقای گل سابق فوتبال ایران و مهاجم تاج آبادان) می‌بینید. این عکس یادگاری را عمومهراب، همایون‌خان و هوشنگ مرادی سال 1360 در بوشهر گرفتند.

نیکبخت: امیدوارم امسال شاهد

مرگ فوتبالی دیگری نباشیم

علیرضا نیکبخت در مورد عملکرد لوبانف دروازه‌بان ازبکستانی تیم پرسپولیس گفت: با یک بازی نمی‌توان در مورد عملکرد یک دروازه‌بان نظر داد و با وجود دو گل خورده نمی‌توان کار او را زیر سؤال برد. نیکبخت در ادامه افزود: پرسپولیس در بازی مقابل سایپا که به لحاظ نتیجه ارزش چندانی نداشت خوب بازی کرد و به خوبی نشان داد که بازیکنانش نیم‌فصل اول را بیهوده سپری نکرده و از تعطیلات بهترین استفاده را کرده‌اند. بازیکن اسبق پرسپولیس با تسلیت درگذشت بهزادی خاطرنشان می‌کند: همایون بهزادی یکی از بزرگان فوتبال پرسپولیس و ایران بود که نقش زیادی در موفقیت‌های پرسپولیس و تیم ملی در زمان بازیگری خودش داشت. متأسفانه دست اجل در چند مدت اخیر بزرگان فوتبال ما نظیر احدی و همایون بهزادی را از جمع ما گرفت. موضوعی که بسیار ناراحت‌کننده بود و من امیدوارم حداقل امسال شاهد مرگ عزیز فوتبالی دیگری نباشیم.

خانواده احدی در خانه بهزادی

فوتبال ایران هفته بسیار تلخی را سپری کرد. ابتدا رضا احدی عزیز را از دست دادیم و پس از آن هم همایون بهزادی دوست‌داشتنی از جمع‌مان پر کشید تا هنوز لباس سیاه از تن فوتبال درنیامده، سوگوار دیگری شویم. در همین راستا شب گذشته خانواده احدی دست به حرکت قشنگی زدند. آنها با وجودی که خودشان عزادارند و هنوز حتی یک هفته هم از درگذشت عزیزشان نمی‌گذرد برای عرض تسلیت به منزل همایون‌‌خان بهزادی رفتند تا تسلی‌بخش خانواده او شوند.

شایان (پسر رضا احدی) همراه با چند نفر از اقوام و دوستان پدرش حوالی ساعت 20 به منزل همایون بهزادی رفتند تا به آنها تسلیت بگویند. قرار بود علی فتح‌ا...زاده هم در منزل بهزادی به آنها محلق شود. خبرورزشی بار دیگر این ضایعه تلخ را به خانواده محترم بهزادی تسلیت می‌گوید و امیدواریم پیشکسوتان تا وقتی زنده‌اند مورد تکریم واقع شوند.