کفاشیان: من هم بروم کی روش باید بماند

علی کفاشیان بعد از حضور جیوانی اینفانتینیو در ایران و جلسه با او گفت: از حضور جیوانی استقبال کردیم. قطعا باید این فضا برای کاندیدهای ریاست فیفا به وجود بیاید که آنها نظرات و پیام‌هایشان را به کشورها اعلام کنند تا ما بتوانیم با بررسی آنها بهترین تصمیم را برای دادن رای اتخاذ کنیم.

وی افزود: امروز صحبت‌های بسیار خوبی مطرح شد که در جهت توسعه و پیشرفت فوتبال جهان بود. مطمئنا نظر ما هم نسبت به دیروز با امروز فرق می‌کند و باید با همتایانم صحبت کنم تا برای انتخابات بهترین تصمیم را بگیریم.

کفاشیان در پاسخ به سوال خبرنگار فارس در مورد اینکه فدراسیون بارها اعلام کرده رای را به شیخ سلمان می‌دهد و آیا اینکه می‌گوید نظرش نسبت به دیروز عوض شده به این معنی است که او رایش هم تغییر کرده است؟ خاطرنشان کرد: کاندیداهای دیگر هم هستند که ما باید نظرات آنها را هم بشنویم. همیشه در این مدت شیخ سلمان را به همه ترجیح می‌دادیم اما امروز نظرات جیوانی را شنیدیم که دیدیم بسیار خوب بود. باید صحبت‌های او را هم مطالعه کنیم. به نظر من اگر بتوانیم بین جیوانی و شیخ سلمان تفاهمی به وجود بیاوریم وضعیت بسیار خوب می‌شود. طی جلساتی که چند روز آینده داریم سعی می‌کنیم این دو را به هم نزدیک کرده تا آنها به نفع هم صحبت کنند و تصمیم بگیرند. 15 روز وقت داریم تا نظرات را بررسی کنیم و در مورد اینکه رایمان را مشخص کنیم تصمیم بگیریم.

رئیس فدراسیون فوتبال در ادامه تاکید کرد: ما تعصبی روی رای دادن به گزینه‌ای که در آسیا باشد یا ... نداریم. ما تعصب‌مان روی انتخاب بهترین فرد است که دارای صلاحیت باشد و بتواند به فوتبال خدمت کند.

کفاشیان در رابطه با اینکه آیا رایزنی‌هایی برای گرفتن سمت در رده‌های بالای فوتبال صورت گرفت تصریح کرد: صحبت خوبی که جیوانی روی آن تاکید داشت این بود که کشورهای صاحب قدرت در فوتبال بتوانند در فوتبال تصمیم‌گیر باشند. به طور مثال طی سال‌های گذشته ما و کره جنوبی به عنوان دو قطب فوتبال آسیا هیچ سمتی در کنفدراسیون آسیا نداشتیم و خیلی از کشورهایی که در فوتبال قدرتی نداشتند تصمیم‌گیر بودند. این مسئله خود ریشه فساد می‌شود. ایران قطب اول فوتبال آسیا است و ما در 4 رشته فوتبال مثل تیم ملی بزرگسالان، تیم ملی فوتسال، تیم ملی فوتبال ساحلی و بخش بانوان رنکینگ اول آسیا را داریم. اعتقاد جیوانی این است که کشورهای قدرتمند در امور فیفا و AFC نقش ایفا کنند که این مسئله قابل تامل است.

وی درباره اینکه رفاقت 17 ساله عباس ترابیان با اینفانتینو چقدر در رای ایران به این کاندید فیفا ارتباط دارد اظهار داشت: یک زمان ما با  هم دوست هستیم اما گاهی یکی از این دوست‌ها به مقام دیگری هم می‌رسد که دراین صورت این دوستی شخصیت دیگری به خود خواهد گرفت اما به هر حال دوستی‌ها تاثیری در رای‌گیری‌ها نخواهد داشت.

وی درباره اینکه ایران می‌تواند از رای‌گیری‌ به عنوان اهرم فشار برای رسیدگی به خواسته‌های میزبانی از تیم‌های عربستانی استفاده کند، اظهار داشت: اصولا در تصمیم‌گیری‌ها باید پیشنهادهای منطقی ارائه شود. ایران کشور امنی است و هیچ مشکلی برای برگزاری بازی‌ها در کشور ما وجود ندارد. این حرف منطقی را کل آسیا هم پذیرفته اند اما متاسفانه دولت عربستان به کنفدراسیون فوتبال آسیا مواردی را تحمیل کرده که منطقی نیست اما باید منطقی تصمیم گرفت. اعتقاد دارم گروکشی جواب نمی‌دهد و نباید سیاست را در ورزش دخالت داد.

رئیس فدراسیون فوتبال درباره مطلب یکی از روزنامه‌های عربستانی مبنی براینکه با بازی تیم‌های این کشور در ایران موافق است شده است اظهار داشت: این مصاحبه خود من بود. من در مصاحبه‌ای اعلام کردم که در ایران امنیت وجود دارد و ما حاضر هستیم بازی‌های تیم‌های عربستانی را در ایران به بهترین شکل میزبانی کنیم اما اگر عربستان امنیت ندارد ما بازی‌هایمان را در کشوری ثالث برگزار خواهیم کرد. دیدید که تیم قطری امروز به ایران آمد و هیچ مشکلی هم نداشت. امیدوارم جلوی دخالت سیاسیون در فوتبال گرفته شود.

کفاشیان درباره اینکه اینفانینو چه ضمانتی داده تا قول‌هایی که به فدراسیون ایران داد اجرایی شود، اظهار داشت: او ضمانت‌هایی داد و به ما هم قول داد البته شما خبرنگاران هم همه چیز را ضبط کردید!

وی در پاسخ به این سوال که آیا کی‌روش قصد رفتن از ایران را دارد اظهار داشت: سرمربی تیم ملی ماموریت دارد که دو بازی آینده تیم ملی را به اتمام برساند اما اگر نظری هم داشته باشد باید در جلسات مطرح شود. ما 4 روز پیش با هم جلسه داشتیم. و او مصمم بود که  کارها را خودش جلو ببرد اما بحث نبودن او در ایران به صورت مستقیم مطرح نشده است.

کفاشیان درباره اینکه ماندن یا نماندن سرمربی تیم ملی منوط به باقی ماندن کفاشیان در پست ریاست فدراسیون فوتبال است اظهار داشت: نباید بودن یا نبودن سرمربی تیم ملی منوط به من باشد. او در فوتبال ایران مدیریت می‌کند و من چه باشم و چه نباشم او باید بماند. رئیس فدراسیون هر کسی که هست نباید ماندن سرمربی تیم ملی به او مشروط باشد.

رئیس فدراسیون فوتبال درباره اقدامات شهرداری برای تهیه چمن مناسب برای تیم ملی افزود: خوشبختانه شهرداری کارهایی را آغاز کرده البته باید بگویم کی‌روش درخواست اردوی خارج از کشور داشت اما ما موافق این موضوع نبودیم. شاید چمن‌های ما مدنظر کی‌روش نباشد اما مسابقات تیم ملی در همین ایران است و برای مراحل بعد اگر او درخواست اردوی خارج از کشور کند بر روی آن تصمیم‌گیری می‌کنیم. از طرف دیگر باید بگویم هنوز چمن کمپ تیم ملی به زیر کشت نرفته است.

وی درباره اسپانسر پیراهن تیم ملی هم اظهار داشت: اسپانسرهایی جلو آمدند و بین آنها اسپانسرهای خوب هم وجود دارد البته همه اسپانسرها اول کار خوب هستند اما وقتی جلو می‌رویم کارها خوب پیش نمی‌رود. در همین رابطه قرار است هفته آینده تصمیم‌گیری کنیم.

کفاشیان در مورد اینکه مدیر شرکت آل‌اشپورت در خاورمیانه عنوان کرده فدراسیون فوتبال ایران برای تهیه البسه به آنها خواهش کرده است، افزود: چه اشکالی دارد اگر برای لباس تیم ملی التماسم کنیم؟!

رئیس فدراسیون فوتبال درباره حق پخش تلویزیونی اظهار داشت: باید بگویم درگیری‌های چند وقت اخیر باعث شد تا بحث حق پخش به فراموشی سپرده شود. مشکلات فوتبال زیاد است و این باعث تاسف است که تیمی مثل نفت به خاطر مشکلات مالی بخواهد از لیگ کنار بکشد. اینها نشانه خوبی برای فوتبال نیست. اگر کسی با فدراسیون یا من دشمنی دارد از فوتبال حمایت کند چراکه فوتبال خواسته مردم است و نباید آنها را از بین ببریم. امیدوارم مسئولان از خواب بیدار شوند.