جهانبخش:فعلا به منچستر کاری ندارم

بعد از بازیکنانی چون علی دایی، مهدی مهدوی کیا، وحید هاشمیان و علی کریمی و سپس جواد نکونام مدتها بود دیگر آن طور که باید و شاید خبری از درخشش خیره کنند بازیکنان ایرانی در خارج از کشور و در لیگ های معتبر اروپایی به گوش نمی رسید اما جوان شمالی فوتبال کشورمان، علیرضا جهانبخش این روزها در کنار سردار آزمون علی رغم اینکه هنوز در سه لیگ مطرح دنیا بازی نمی کند با این سن و سال کمش حسابی ما را امیدوار کرده است. جهانبخش یا به قول هلندی ها، یاهان بخش در این هفته ها برای تیم آلکمار خوش می درخشد و جزو یکی از تاثیرگذارترین بازیکنان تیمش به حساب می آید. او در آستانه بازی حساس آ زد مقابل هراکلس، گفت و گویی را  انجام داد و درباره حضورش در فوتبال هلند، حال و روز تیم مورد علاقه اش منچستر، استعفای غریب الوقوع کی روش  و نظرسنجی برنامه 90 صحبت کرد که در ادامه می خوانید.

 *مصاحبه مان را از بازی حساس و سرنوشت ساز امشب آغاز کنیم. جدال با تیم سوم جدولی هراکلس.

همانطور که گفتید بازی بسیار مهمی  پیش روی ما خواهد بود. هراکلس در این فصل بسیار خوب کار کرده است و شگفتی ساز این فصل تا به اینجا بوده اند. آن ها همچنین در خانه بسیار سخت امتیاز از دست می دهند اما ما هم شرایط ایده آلی داریم. نیم فصل دوم را بسیار خوب آغاز کرده ایم و در 6 بازی اخیر هم 6 برد نصیبمان شده است. باید برای ادامه راه خوبمان در دیدار فردا به پیروزی برسیم.

*چه شد که آلکمار به یک باره اینقدر پیشرفت کرد. حضور تو باعث این اتفاق بوده یا دلایل دیگری هم موثر بوده است؟

بدون شک مجموعه ای از عوامل دست به دست هم می دهد که موفقیت تیم حاصل می شود. ما اردوی بسیار خوبی در اسپانیا برگزار کردیم و از نظر فنی و بدنی به شرایط ایده آلی رسیدیم. از طرفی بچه ها بعد از این اردو باهم بیشتر آشنا شدند و از همه لحاظ نسبت به نیم فصل اول بهتر شدیم. امیدوارم این روند روبه رشد تداوم داشته باشد.

*و هدف شما در پایان این فصل چیست؟

مهمترین هدف باشگاه این است که بتوانیم سهمیه اروپا را کسب کنیم. همچنین برای رسیدن به موفقیت بیشتر در جام حفی هم تلاش خواهیم کرد.

*خودت هم این روزها حسابی روی اوج هستی و یا گل می زنی یا پاس گل می دهی.

خدا را شکر شرایط خوبی دارم. اوایل فصل محیط اینجا کمی برایم سنگین بود اما رفته رفته همه چیز خوب شد. مصدومیت سختی هم که برایم به وجود آمد باعث شد زمان رسیدن من به شرایط آرمانی کمی طولانی شود اما حالا همه چیز خوب است و بین بازیکنان و هواداران مقبولیت خوبی پیدا کرده ام.

*فکر می کنم بازگشت دوباره ات، به پست هافبک راست هم در این اوج گیری تاثیرگذار بود؟

دقیقا همین طور است. ابتدای فصل در چندین پست به بازی گرفته شدم اما الان مدتی است که در پست هافبک و وینگر راست به کار گرفته می شوم. حالا اعتماد به نفسم هم بیشتر شده  و از این اتفاق خوشحالم.

*می دانم مدت زیادی گذشته است اما دوست دارم از زبان خودت، حال و هوایت را در روز بازگشت به نایمخن و بازی با این تیم بدانم. آن مسابقه چه طور بود؟

به هر حال خیلی خوشحال بودم که به آنجا بر گشتم. من دو سال خیلی خوب را در این تیم گذراندم. اما من عضو تیم آ زد بودم و باید برای موفقیت این تیم تلاش می کردم. البته این را به دوستان نزدیکم گفته بودم که ای کاش گلزنی ام برای آلکمار در بازی با نایمخن شروع نمی شد اما کاریش نمی توان کرد.

*راستی فکر می کنم تلفظ اسم تو خیلی برای هلندی ها سخت باشد؛ گزارشگرها یاهان بخش صدایت می کنند. بازیکنان و مردم هم همینطور صدایت می کنند یا نه؟

اصولا گزارشرها با اسم کوچک صدایم نمی کنند ولی مردم و بازیکنان اکثرا من را علی صدا می کنند. بدون شک تلفظ فامیلی من برای آن ها دشوار است ولی حالا که گزارشگرها می خواهند این گونه صدا کنند دیگر مشکل خودشان است(خنده)

*تو با کیفیت بالایی که از خودت نشان داده ای؛ اثبات کرده ای که تواناییت بالاتر از فوتبال هلند است. تا کی می خواهی آنجا فوتبال بازی کنی؟

فوتبال هلند بسیار خوب است؛ علی الخصوص برای جوان هایی مثل من. دلیل اصلی انتخاب فوتبال هلند هم همین بود که می خواستم پیشرفت کنم و اینجا همه چیز مهیا است. بدون شک به لیگ های معتبرتر هم فکر می کنم اما در حال حاضر از حضور در هلند راضی ام.

*یادم می آید که گفته بودی آرزوی حضور در لیگ برتر انگلستان و بازی برای منچستر یونایتد را داری. درست است؟

بله. من لیگ جزیره و تیم منچستر را خیلی دوست دارم. البته من لیگ های آلمان و اسپانیا را هم خیلی دوست دارم و بدم نمی آید در آنجا هم بتوانم فوتبال بازی کنم.

*بدون شک از حال و روز این هفته های تیم محبوبت هم خبر داری. منچستر و فن خال انگار به بن بست رسیده اند.

راجع به فن خال اینجا هم بسیار صحبت می شود. به هر حال او هلندی است و مدتی سرمربی آلکمار بوده و دست بر قضا با این تیم قهرمان هم شده است. در آن دوره بازیکنانی چون دمبله و سرخیو رومرو هم عضو آلکمار بودند. فن خال مربی خوبی است و شرایطی باعث شده او در منچستر خوب نتیجه نگیرد. با این حال زیاد به نتیجه نگرفتن منچستر توجهی ندارم و تمرکزم روی کار خودم و تیمم است.

*بازیکن بزرگی چون رون فلار هم در آلکمار بازی می کند. او در جام جهانی مدافع ثابت تیم ملی هلند بود.

بله. رون فلار مدافع تیم ماست و سابقه بازی در جام جهانی و تیمهایی چون استون ویلا را در کارنامه اش دارد. او بازیکن تاثیرگذار و بزرگی است. در کنارش، مهاجم تیم ما هنریکس که کاپیتان تیم ما  هست و شماره 10 را بر تن می کند کاپیتان تیم ملی نروژ همبه حساب می اید و از کیفیت بالایی برخوردار است. ما امسال تیم بسیار خوبی داریم و تلفیق خوبی از بازیکنان جوان و باتجربه به وجود آمده است.

*امروز به همراه دنیس هار، کمک مربی تیمتان به یک از مدارس ابتدایی آنجا سر زده بودی و با بچه ها مدتی را گذراندی. به نظر کار بسیار جالبی می اید. در این باره کمی صحبت کن.

از یک سری از بازیکنان خواسته شده بود تا به مدارس ابتدایی برویم و با بچه های کوچک چند ساعتی را بگذرانیم و به سوالاتشان پاسخ بدهیم. از زندگی حرفه ای یک ورزشکار برایشان حرف بزنیم. خیلی کار قشنگی بود. بچه های 5 و 6 ساله می توانستند ببینند که یک فوتبالیست حرفه ای چه کارهایی می کند و چه کارهایی را انجام نمی دهد.

*فکر می کنم اگر از این اتفاق ها در فوتبال ما هم رخ دهد؛ نتایج خوبی از آن حاصل شود. اینطور نیست؟

دقیقا همین طور است. متاسفانه باشگاه های ما فقط به جنبه ورزشی اهمیت می دهند و به قسمت فرهنگی مجموعه های خود توجه چندانی ندارند. شاید به خاطر همین است که مردم ما این ذهنیت برایشان به وجود می آید که یک فوتبالیست فقط از پول بیت المال استفاده می کند و اصلا زحمتی نمی کشد. فوتبالیست ها برای حرفه ای شدن سختی های زیادی کشیده اند و مصونیت های فراوانی دارند. من وقتی این صحبت ها را می شنوم بسیار ناراحت می شوم. کسی نیست به مردم بگوید این طور که فکر می کنند نیست. نگاه کنید به پیشکسوت های فوتبالی. اکثر آن ها بعد از دوران بازیگریشان با دردهای مختلف روبرو هستند و مدام در حال مداوای بیماری هایی هستند که به سراغشان می آید. اما در فوتبال هلند به ابعاد فرهنگی هم در کنار بخش قهرمانی توجه می شود.

حتما خبرداری که چند روز پیش در برنامه 90 تو به عنوان یکی از 7 بازیکن جوان برتر سال انتخاب شدی و در نهایت در این نظرسنجی سوم شدی؟

بله. البته من آن شب برنامه را ندیدم اما دوستان به من اطلاع دادند و فردایش متوجه شدم. این یک نکته مثبت و خوشحال کننده است که من هم در این بین حضور داشتم. همیشه دوست داشتم و هدفم بر این بوده که به عنوان نماینده ایران در خارج از کشور افتخارفرینی کنم و مردم میهنم را خوشحال کنم. به اول نشدنم فکر نمیکنم. خودم از شرایط حال حاضرم بسیار راضی هستم. با این حال قرار گرفتن در بین سه نفر نخست برایم باعث افتخار است.

*خودت اگر می خواستی، به کدام گزینه رای می دادی؟

اول اینکه به دوست خوبم سردار تبریک می گویم و برایش آرزوی موفقیت می کنم. به نظر مردم هم احترام می گذارم. واقعا انتخاب کردن بین این بازیکنان و بهتر بگویم، دوستان برایم سخت است و اصلا نمی توانم نظری بدهم.

*میلاد محمدی هم که به روسیه رفت و جمع لژیونرهای ما در آنجا جمع شد. نظرت درباره لیگ روسیه و رفتن بازیکنان جوان ما به آنجا چیست؟

روسیه لیگ خیلی خوبی دارد. برای یک بازیکن جوان مهم این است که در یک لیگ خوب اروپایی بازی کند وچه قدر خوب می شود اگر بقیه بازیکنان جوان هم همین کار را انجام دهند. برای میلاد خیلی خوشحالم. امیدوارم اوهم موفق باشد.

*برعکس سردار و سعید، تو در هلند تنها هستی.

بحث تنهایی نیست. من از امکانات اینجا راضی هستم و از طرفی برای بچه ها در روسیه هم آرزوی موفقیت می کنم. اتفاقا به فوتبالیست های خودمان پیشنهاد می کنم که به فوتبال هلند بیایند. مطمئن باشید من استقبال می کنم. اتفاقا عقیل اعتمادی هم اینجا حضور دارد و جزو دوستان خوبم به شمار می رود. خدا را شکر این روزها وضعیت روبه رشدی هم دارد و بازی های باکیفیتی به نمایش می گذارد.

*برخی اعتقاد دارند علیرضا جهانبخش به اندازه تیم های باشگاهیش برای تیم ملی خوب بازی نکرده است و بهتر بگویم تواناییش را به نمایش نگذاشته است. نظر تو در این باره چیست؟

من از شرایطم در تیم ملی راضی بوده و هستم. بعد از 6 ماه حضور در اروپا به تیم ملی دعوت شدم و جوانترین بازیکن تیم ملی در جام جهانی بودم. خدا راشکر نگاه کارلوس کی روش هم نسبت به من مثبت بوده است. شاید این ذهنیت به خاطر جام ملت های آسیا به وجود آمده که چون مدت زیادی از این مسابقات گذشته درباره اش صحبت نکنیم بهتر است اما مصدومیت من باعث این مساله بود که آن طور که باید و شاید بازی نکنم. با این حال تمام تلاشم را به کار خواهم بست تا در ادامه مهره ای تاثیر گذار تر برای تیم ملی باشم.

*دقایقی پیش کارلوس کی روش طی یک مصاحبه گفته که فردا می خواهد استعفا دهد. به نظرت این رفت و آمدها و این مشکلاتی که کی روش از آن ها صحبت می کند به آینده فوتبال ما ضربه نمی زند؟

صد در صد همین طور است. من نمی دانم چرا این اتفاقات رخ می دهد. از این خبر بسیار ناراحت شدم. باید برای موفقیت یک تیم، امکانات لازم فراهم شود. نه تنها فوتبال، بلکه بقیه رشته ها هم به داشتن امکانات برای رسیدن به موفقیت احتیاج دارند. بچه های تیم ملی از کار کردن با کی روش راضی هستند و حالا که این طور است باید حمایت لازم از او به انجام برسد.نباید در کار تیم ملی و سرمربی خللی وارد کنیم. همه باید به موفقیت تیم ملی و سرافرازی ایران توجه کنیم و نه چیز دیگر. انشا.. این اتفاقات دیگر رخ ندهد و مشکلات به وجود آمده هم حل شود و کارلوس کی روش به کارش ادامه دهد.