پرسپولیس باید برای سومین بار سایپا را ۴تایی کند

 پیروزی پرگل بر سایپا می تواند این شانس را به ارتش سرخ بدهد که حداقل ۲۴ ساعت صدرنشین رقابت‌ها شود.

 

شاید این مهم ترین اتفاق در اردوی سرخ ها باشد. تیمی که مدتهاست آرزوی رسیدن به بالاترین پله رقابت‌های لیگ را - حتی به طور موقت – داشته، کافی است پنجشنبه از سد سایپا با چهار گل بگذرد. هر چند که روی کاغذ ثبت چنین نتیجه ای دشوار می نماید با این حال صدرنشینی موقت پرسپولیس "محال" نخواهد بود.

 

* میهمانِ میزبان

پرسپولیس در بازی رفت میزبان سایپا بود اما موفق نشد در تقابل با خودروسازان از مزیت بازی در استادیوم آزادی بهره ببرد و ۲-۱ مغلوب شاگردان مجید جلالی شد.

 

با این حال از خوش حادثه دیدار برگشت دو تیم هم به درخواست خود سایپایی‌ها دوباره در استادیوم آزادی و چمن با کیفیت این ورزشگاه برگزار خواهد شد. در واقع فرار از تقابل با سایپا در استادیوم تختی یک امتیاز مثبت برای تیم برانکو بود. چرا که به اعتقاد برخی کارشناسان استقلالی‌ها چند روز قبل در زمین ناهموار استادیوم تختی نتوانستند از تکنیک مردانِ رو به جلو خود بهره ببرند؛ اما پرسپولیس این شانس را دارد که در ورزشگاه خانگی خود "میهمان" سایپا باشد.

 

* سایپا می تواند پرسپولیس را پایین بکشد

اما در آن سوی میدان سایپای مجید جلالی "انصافا" نمایش قابل قبولی را از خود به روی پرده رقابت‌ها آورده است. خودروسازان با شکست دادن سپاهان پیش چشم هوادارانش در ایستگاه قبلی رقابت‌ها، پای به آوردگاه آزادی می گذارند و چه بسا اگر تحت تاثیر نام بزرگ حریف قرار نگیرند؛ شگفتی هفته را هم رقم بزنند.

 

سایپا ۳۳ امتیازی اگر پرسپولیس را شکست دهد بالاتر از این تیم رده سومی قرار خواهد گرفت و این کمک می کند تلاش برای ثبت پیروزی در این دیدار حساس – از سوی طرفین - به اوج خود برسد.

 

اما این دو تیم طی ادوار لیگ برتر چه نتایجی را برابر یکدیگر به ثبت رسانده اند؟

 

* از جمعه ۲۶ بهمن ۱۳۸۰ تا به امروز

اولین مسابقه دو تیم پرسپولیس و سایپا در ادوار لیگ برتر جمعه ۲۶ بهمن ماه ۱۳۸۰ برگزار شد. دیداری که در هفته سیزدهم لیگ اول با تساوی ۱-۱ ختم به خیر شد.

 

قرمزها برای اینکه اولین پیروزی خود بر خودروسازان را به ثبت برسانند، در دومین مصاف با سایپا (هفته ۲۵ لیگ اول) پنجشنبه دوم خرداد سال ۱۳۸۱ این تیم را ۲-۴ شکست دادند و از آن به بعد ۱۳ مرتبه دیگر این اتفاق در دیدارهای دو تیم برای این تیم افتاد.

 

پرسپولیس و سایپا در ۱۵ دوره ای که از عمر لیگ برتر گذشته ۲۹ مرتبه با یکدیگر روبرو شده اند که حاصل آن ثبت ۱۴ پیروزی برای پرسپولیس و ۶ برد برای سایپا بوده و طبیعی است در این میان ۹ بازی دو تیم به تساوی انجامیده باشد.

 

* هت تریک چهار تایی ها

جالب اینکه در تاریخ تقابل‌های قرمز و نارنجی تنها دو بار بازی بدون روییدن گلی درون دروازه‌ها به اتمام رسیده است. به واقع اولین تساوی بدون گل پرسپولیس و سایپا در هفته سوم لیگ پنجم به ثبت رسید. جالب اینکه دو تیم در همان سال ۸۴ با تساوی پر گل ۲-۲، بازی کم گل خود در نیم فصل نخست را تلافی کردند. تساوی بدون گل دوم دو تیم هم، جمعه ۲۸ مهر ماه سال ۹۱ به وقوع پیوست؛ آن هم در ایستگاه یازدهم لیگ دوازدهم.

 

طی جدال های قرمز و نارنجی سه نتیجه پرگل هم به ثبت رسیده است. در واقع پرسپولیس پس از اینکه اولین پیروزی خود مقابل سایپا را در خرداد ۸۱ با نتیجه ۴-۲ جشن گرفت، خود در لیگ یازدهم گرفتار سایپایی شد که توپش پر بود.

 

خودروسازان نتیجه بازی رفت لیگ یازدهم را با تک گل مازیار زارع از روی نقطه پنالتی به پرسپولیس واگذار کرده بودند و قصد داشتند در بازی برگشت این شکست را جبران کنند. در عمل هم این اتفاق شنبه دوم اردیبهشت سال ۹۱ افتاد. پرسپولیس که درون دروازه از حسین هوشیار بهره می برد، خیلی زود روی ضربات دقایق ۵ و ۷ کریم انصاری فرد و سید امین منوچهری تسلیم شد. ارتش سرخ توی شوک بود که مجید غلام نژاد در دقیقه ۵۸ بازی نتیجه را ۳-۰ کرد. در ادامه مدافع پیش تاخته پرسپولیس ابراهیم شکوری یکی از گل ها را پاسخ داد اما میلاد غریبی گل چهارم سایپا را در دقیقه ۷۸ زد تا پرسپولیس امیدی به فرار از شکست نداشته باشد. هر چند که علیرضا نورمحمدی دیگر مدافع قرمزها در دقیقه ۸۷ با گلی که زد اندکی از اندوه هواداران کاست و بازی با همان نتیجه ۴-۲ پایان یافت.

 

داستان بازی های ۴ تایی پرسپولیس و سایپا یک بار دیگر در بازی برگشت لیگ دوازدهم تکرار شد؛ این بار پرسپولیس با سه گل نیمه اول خود سایپا را به گوشه رینگ فرستاد. میثم نقی زاده (۷)، غلامرضا رضایی (۱۲) و رضا حقیقی (۱+۴۵ پنالتی) گل های پرسپولیس را وارد دروازه رحمان احمدی کردند تا خیال قرمزها از ثبت یک پیروزی دلچسب آسوده گردد. در نیمه دوم روزبه شاه علی دوست با ضربه دقیقه ۵۱ خود دروازه نیلسون کوریا برزیلی را باز کرد اما برای سه تایی شدن بازی های ۴ گله پرسپولیس وسایپا؛ محمد نوری در دقیقه چهارم وقت های تلف شده گل چهارم را وارد دروازه احمدی و سایپا کرد.

 

پرسپولیس اگر بخواهد صدرنشین وقت لیگ پانزدهم شود نیاز به یک دیدار چهار تایی دیگر دارد و یک پیروزی پرگل برابر حریفی که اصلا کوچک نیست.

 

* شاه علی دوست دوباره گربه سیاه قرمزها می شود؟

پیش از این سابقه داشته که مهاجمی از سایپا در یک مسابقه دو بار دروازه پرسپولیس را باز کند و این مهاجم کسی نبود جز علی دایی در دیدار رفت لیگ ششم. در آن دیدار سایپا اول با گل به خودی مدافع مازندرانی اش حمیدرضا فرزانه عقب افتاد که بعد ضربه پنالتی دایی در دقیقه ۴۳ بازی را به تساوی کشاند. کاپیتان سایپا در دقیقه ۸۴ گل دوم خودروسازان را هم وارد دروازه پرسپولیس کرد تا قرمزها به شکست نزدیک شوند. با این حال گل دقیقه ۴+۹۰ حسین بادامکی آب رفته به جوی را باز گرداند تا دایی دو گله عامل شکست پرسپولیس لقب نگیرد.

 

در تیم فعلی سایپا هافبکی حضور دارد که مثل دایی چارچوب دروازه پرسپولیس را خوب می شناسد. روزبه شاه علی دوست اگر چه که ذاتا یک مهاجم نیست اما در دو تقابل پی در پی لیگ چهاردهم سایپا و پرسپولیس دروازه ارتش سرخ را فرو ریخته است.

 

این هافبک در ایستگاه چهارم لیگ سیزدهم با ضربه غافلگیرکننده خود پرسپولیس و نیلسون را با هم در ورزشگاه انقلاب کرج میخکوب کرد تا تیم دایی اولین شکست فصل خود را پذیرا شود. شاه علی دوست همانطور که پیش تر اشاره شد در بازی ۴ تایی لیگ دوازدهم هم تک گل سایپا را وارد دروازه پرسپولیس کرده بود.

 

این هافبک باتجربه در فصل جاری لیگ برتر در ۱۹ دیدار وارد ترکیب اصلی تیم مجید جلالی شده است تا طی ۱۶۸۸ دقیقه یک گل به سیاه جامگان (هفته ۱۱) بزند. آیا دوباره چارچوب دروازه قرمزپوشان پایتخت برای این هافبک بی حاشیه آشنا می شود؟

 

* پرسپولیس ۴۰ سایپا ۲۸

طی ۲۹ بازی قبلی دو تیم، پرسپولیس بوده که با ۴۰ مرتبه گشودن دروازه خودروسازان از عملکرد بهتری در فاز تهاجمی برابر رقیبش برخوردار بوده است. در مقابل نارنجی پوشان هم ۲۸ بار توپ‌هایشان از خط دروازه پرسپولیس عبور کرده است.

 

در دو دیدار فصل پیش این سایپا بود که طعم خوشی را بیشتر از رقیب سرشناسش چشید. درست مثل بازی رفت فصل جاری که ۲-۱ بر رقیب سرشناس خود فائق آمد.

 

در بازی رفت لیگ چهاردهم پرسپولیس حمید درخشان، نتیجه بازی هفته دوازدهم را روی تک گل دقیقه ۶۱ میلاد میداوودی واگذار کرد تا در بازی برگشت با توپ پر برابر خودروسازان قرار بگیرد.

 

اتفاقا قرمزها در دیدار هفته بیست و هفتم خود برابر سایپا آغازی غیرقابل پیش بینی داشتند. یعنی به ثمر رسیدن گلهای نوراللهی و طارمی در دقایق ۳۰ و ۳۹ نوید ثبت یک پیروزی ارزشمند را به سکوهای قرمز می‌داد. با این حال اول گل به خودی خرید نیم فصل پرسپولیس - بابک حاتمی – کمر پرسپولیس را شکست و بعد ضربه پنالتی دقیقه ۶۴ حامد شیری نتیجه را به تساوی کشاند تا پرسپولیس طی دو دیدار فصل به کسب یک امتیاز برابر سایپا رضایت دهد.

 

در ایستگاه ششم لیگ جاری هم این خودروسازان بودند که با گلهای دو پرسپولیسی سابق یعنی رضا نوروزی(پنالتی-۶۸) و غلامرضا رضایی(۷۷) پرسپولیس را خلع سلاح کردند تا پنالتی دقیقه ۹۱ مهدی طارمی تنها از سنگینی شکست ارتش سرخ برابر خودروسازان کم کند.