بالاخره دلیل کارهای بنگستون مشخص شد!

روز گذشته کریم باقری شمع تولد 42 سالگی‌اش را فوت کرد. بخش عمده‌ای از این سال‌ها با خاطرات شیرین فوتبال برای هواداران همراه بود.

 

باقری پس از چند هفته مصاحبه کرد و راجع به شرایط حساس پرسپولیس با توجه به فاصله 4 امتیازی‌اش با صدر خیلی رک و صریح حرف می‌زند و صراحتاً به این نکته می‌پردازد که پرسپولیس به هیچ بازیکن خاصی وابسته نیست.

 

اظهارات باقری را در ادامه می خوانید:

 

* به قول علی پروین، وقتی می‌گویند تولدت مبارک یعنی اینکه یک سال دیگر پیر شدیم. وقتی به شما تبریک می‌گویند چه احساسی پیدا می‌کنید؟

- من می‌گویم خیلی ممنون دست‌تان درد نکند. طبیعی است که بعد از هر سالروز تولد یک سال به سن انسان‌ها اضافه می‌شود. علی آقا هم ماشاء‌ا... هنوز جوان مانده و ان‌شاء‌ا... 120 سال عمر کند و ما همچنان در کنارشان باشیم.

 

* آقا کریم، پرسپولیس خوب بازی می‌کند اما متاسفانه در هر بازی فرصت‌های زیادی را از دست می‌دهد.

- متاسفانه همینطور است و ما نتوانستیم در چند بازی امتیاز کامل را بگیریم. در حالی که الان باید در بالای جدول قرار داشتیم. البته فقط ما نیستیم و اکثر تیم‌ها امتیازهایی را از دست داده‌اند.

 

* چرا در نیمه اول بازی با سایپا خیلی خوب ظاهر شدید اما در نیمه دوم حرف خاصی برای گفتن نداشتید؟

- من اعتقاد ندارم پرسپولیس حتی در نیمه دوم مقابل سایپا ضعیف بود. از این گذشته شما باید این نکته را هم در نظر بگیرید که سایپا تیم ضعیفی نیست و جایگاهش در جدول کاملاً نشان‌دهنده این موضوع است. تمام این مسائل باعث شده بود تا ما دیدار با سایپا را بازی راحتی برای خودمان ندانیم، هر چند بازی‌های اخیر و موفق پرسپولیس این توقع را بیشتر ساخته بود که باز هم باید پیروز شویم. در نیمه اول حاکم مطلق بازی بودیم و در نیمه دوم هم با وجود آنکه سایپا بهتر از ما بود اما ما باز هم می‌توانستیم دو گل در 45 دقیقه دوم به سایپا بزنیم. من فکر می‌کنم استرس حفظ نتیجه در نیمه دوم تا حدودی روی کار ما تأثیر گذاشت و باعث شد بازیکنان‌مان در نیمه دوم تا حدودی محتاط کار کنند چون می‌ترسیدند موضوع بازی با ذوب‌آهن تکرار شود.

 

* قبول دارید تعویض‌های برانکو تدافعی بود؟

- ما قبلاً هم تعویض‌های دفاعی انجام داده بودیم و اتفاقاً جواب لازم را گرفته بودیم به همین دلیل فکر می‌کنم این بی‌انصافی است که روی گل خورده تعویض‌های دفاعی و... را دخیل بدانیم، ما روی اتفاق گل خوردیم.

 

* قبول دارید که غیبت طارمی عملاً دست پرسپولیس را در گلزنی بسته بود و تیم‌تان را در دیدار با سایپا با مشکل مواجه کرده بود؟

- مهدی طارمی بهترین گلزن لیگ تا الان است اما بعضی وقت‌ها بازیکنان ما اخطارهای الکی می‌گیرند که این موضوع هم به خودشان و هم به پرسپولیس لطمه می‌زند. امیدوارم از این به بعد بازیکنان ما باهوش‌تر باشند و اخطارهای الکی و بی‌جهت نگیرند.

 

* قبول دارید که پرسپولیس در گلزنی خیلی به طارمی وابسته است و وقتی او نیست، واقعاً در گلزنی به مشکل برمی‌خورد؟

- نه، من این موضوع را قبول ندارم و پرسپولیس به طارمی یا هیچ بازیکن دیگری وابسته نیست. پرسپولیس با حضور طارمی در بعضی از بازی‌ها باخته یا نتایج خوبی نگرفته به همین دلیل نتایج پرسپولیس به حضور طارمی یا هیچ بازیکن دیگری وابسته نیست. در پرسپولیس مهاجمان خوبی حضور دارند مثلاً الان علیپور هم شرایط خوبی دارد و بقیه هم می‌توانند به پرسپولیس کمک کنند.

 

* در مورد بنگستون و اخطارهایی که او گرفت، چه نظری دارید و فکر نمی‌کنید اخطارهایش به نوعی نارضایتی از بازی نکردنش بوده؟

- شما اخطار دوم بنگستون را نگاه کنید که اصلاً به بازیکنی نخورد. بنگستون انتظار داشت در ترکیب اصلی باشد اما دلیل نمی‌شود که در زمین بد رفتاری کند و حرکاتش به تیم ضربه بزند. بنگستون بچه خوبی است و بازی‌های خوبی هم برای تیم انجام داده است. امیدوارم در ادامه شرایط را به خوبی درک کند و این را هم بداند که تصمیم نهایی را سرمربی می‌گیرد. من فکر می‌کنم بنگستون شاید از زمانی که ذخیره نشسته، آن تلاش لازم را انجام نمی‌دهد اما او مهاجم خوبی است و حتماً باید بیشتر تلاش کند تا مد نظر کادر فنی قرار بگیرد.

 

* در اکثر بازی‌ها، 10 دقیقه پایانی برای خیلی از هواداران استرس به همراه دارد.

- وقتی شما در چند بازی با یک گل پیش هستی و در اواخر بازی گل تساوی را می‌خوری استرس نه تنها به هواداران بلکه به نیمکت هم وارد می‌شود به خاطر همین هم بازی‌ها با تساوی به پایان می‌رسد. بچه‌های ما فرصت‌های زیادی را از دست می‌دهند. در همین بازی با سایپا در حالی که آنها نیمه دوم بهتر بودند اما ما دو موقعیت عالی را نزدیم که اگر گل‌ شده بود همان استرسی که صحبتش را کردید به سراغ تیم نمی‌آمد. به هر حال این هم جزیی از فوتبال است اما انتظار داریم بچه‌ها بیشتر قدر بدانند.

 

* رفتن برانکو به امارات حرف‌ها و شایعاتی را به وجود آورده و بعضی‌ها می‌گویند او برای مذاکره به امارات رفته.

- متأسفانه بعضی‌ها برانکو هر جا که می‌رود، حاشیه‌ای جدید برای ایشان درست می‌کنند. هیچ خبر خاصی نیست و بنده خدا برانکو سه روز رفته تعطیلات، هیچ خبر خاصی نیست. برانکو در اختیار باشگاه است و به تیم تعهد دارد و همین چند وقت پیش هم در پاسخ به شایعات صراحتاً گفت به هیچ تیم دیگری جز پرسپولیس فکر نمی‌کند.

 

* در 9 هفته باقی مانده فکر می‌کنید قادر به جبران 4 امتیاز هستید؟

- شرایط پرسپولیس واقعاً حساس است. در این چند هفته ما باید با تمرکز زیاد کار کنیم و اگر این‌گونه نباشیم، شانس قهرمانی‌مان را از دست می‌دهیم. من در این بین می‌خواهم یک نکته را خیلی صریح بگویم که اگر در دو، سه بازی دیگر امتیاز از دست بدهیم، دیگر شانس قهرمانی نخواهیم داشت. در مورد 4 امتیاز هم باید بگویم امکان جبرانش برای پرسپولیس وجود دارد چون ما بازی با استقلال را هم پیش ‌رو داریم و جدا از این می‌توانیم با عملکرد موفق در بازی‌های باقی ‌مانده به بهترین شکل شانس قهرمانی را برای خودمان حفظ کرده و بازی به بازی به سوی هدف‌مان پیش برویم.

 

* فکر می‌کنید رایگان شدن بازی‌های پرسپولیس باعث حضور تعداد زیاد هوادارانش در ورزشگاه شده یا بهتر شدن کیفیت بازی؟

- من فکر می‌کنم هر دو نکته‌ای که شما گفتید، در بالا رفتن تعداد تماشاچیان پرسپولیس تأثیر داشته باشد چون هر دو عامل به نوعی مکمل هم هستند. اگر قیمت‌ها نرمال باشد، در کنار بازی‌های خوب همیشه می‌تواند تماشاگران زیادی را به ورزشگاه بکشاند.

 

* در مورد بازی دشوارتان مقابل تراکتورسازی چه صحبتی دارید و فکر می‌کنید قادرید پیروزی دور رفت‌تان مقابل این تیم را باز هم تکرار کنید؟

- بازی با تراکتور بسیار سخت است چون تراکتور جزو تیم‌های پرمهره لیگ برتر است. کسب 3 امتیاز این بازی برای ما خیلی مهم است و تمام تلاشمان را برای پیروزی بر تراکتورسازی انجام خواهیم داد و امیدوارم به هدف‌مان برسیم.

 

* در خصوص دریافت گل دقایق تلف شده‌تان مقابل سایپا عده‌ای از لوبانف و بنگر ایراد گرفتند. در این خصوص شما چه توضیحی دارید؟

- من فکر می‌کنم این بی‌انصافی است که محسن بنگر را مقصر بدانیم چون ارتفاع توپ خیلی بالا بود و بنگر نمی‌توانست بهتر از آن شکلی که به توپ ضربه زد، توپ را با ضربه سرش بزند. محسن با این سن و سالش خیلی خوب کار می‌کند. در مورد لوبانف هم معتقدم او می‌تواند بهتر در پرسپولیس کار کند و بعضی وقت‌ها روی گل‌هایی که خوردیم، او می‌توانست عکس‌العمل‌های بهتری داشته باشد.

 

* چه تیم‌هایی را رقیب پرسپولیس یا مدعی قهرمانی می‌دانید؟

- در این 9 هفته باقیمانده خیلی تیم‌ها در جدول بالا و پایین می‌شوند. همین الان 2، 3 تیم به ما نزدیک هستند که اگر اشتباه کنیم جای ما را می‌گیرند. به نظرم 5، 6 تیم می‌توانند قهرمان شوند. این 9 هفته خیلی اهمیت دارد چون تیم‌های مدعی هم رودرروی یکدیگر قرار می‌گیرند و قطعا تیمی موفق می‌شود که بهترین شرایط را برای خودش ایجاد کند.

 

* با این شرایط فعلی که پرسپولیس دارد اگر در پایان فصل نتیجه دلخواهش را نگیرد شاید هوادارانش دلسرد شوند.

- نه فقط هواداران، بلکه بازیکنان هم باید به این درک کامل رسیده باشند و بدانند که با قهرمانی نه تنها به لحاظ مالی بلکه از نظر اجتماعی هم جایگاه بهتری را به دست می‌آورند.

 

* اگر پرسپولیس قهرمان شود شما سرود قهرمانی را مثل سال 87 می‌خوانید؟

- مهم این است که پرسپولیس قهرمان شود و در واقع اصل کار همان است. سرود قهرمانی را یک بار خواندم و ان‌شاء‌ا... امسال وقتی قهرمان شدیم یکی از بازیکنان بخواند.

 

* خیلی‌ها پرسپولیس برانکو را با پرسپولیس دنیزلی مقایسه می‌کنند.

- زمان دنیزلی هم پرسپولیس خوب بازی می‌کرد. به نظرم مردم بهترین قاضی هستند. همین که در خیابان می‌بینیم آنها احساس خوبی نسبت به تیم دارند برای ما رضایتبخش است. البته این باعث خواهد شد که همه ما بیشتر از گذشته تلاش کنیم.