پاداش نمی‌دادند و فقط با من عکس می‌گرفتند

حسن تفتیان دونده سرعت کشورمان هفته گذشته و در هفتمین دوره مسابقات داخل سالن قهرمانی آسیا موفق شد ضمن کسب مدال طلا در ماده 60 متر، با زمان 6 ثانیه و 56 صدم ثانیه رکورددار این ماده نیز لقب بگیرد.

وی ، درباره سطح مسابقات و کسب مدال طلا اظهار داشت: یکی از بهترین تورنمنت‌ها در چند دوره اخیر برگزار شد، چرا که 12 رکورد جدید به ثبت رسید و این مسئله نشان دهنده سطح بالای مسابقات است. در ماده 60 متر چند دونده غیر آسیایی حضور داشتند که این موضوع کار را سخت‌تر کرده بود. میزبان نیز دونده‌های خوبی داشت و بار روانی سنگینی را برای حریفان ایجاد می‌کردند. با وجود این شرایط من تمرینات خوبی را پشت سر گذاشته بودم و خوشبختانه موفق شدم رکورد ایران و آسیا را نیز به نام خود ثبت کنم.

ملی‌پوش دوومیدانی کشورمان ادامه داد: این مدال طلا حاصل یک کار تیمی بود. احمد رمضان‌زاده به عنوان مربی‌ام با آنکه در این تورنمنت کنار من نبود اما خیلی زحمت کشید و با وجود همه کم و کاستی‌ها به صورت شبانه‌روزی در اردو حضور داشت. ضمن اینکه باید به تلاش‌های تاثیرگذار ماساژورم نیز اشاره کنم که نقش زیادی در این موفقیت داشت.

تفتیان در پاسخ به این سوال که آیا انتظار رسیدن به این موفقیت را داشت، گفت: بله، انتظار این را داشتم که چنین نتیجه‌ای بگیرم، چون تمرینات و خواب و تغذیه خوبی داشتم و کسب مدال طلا کاملاً در دسترس بود.

وی درباره بالا رفتن انتظارات از او پس از رکوردشکنی در آسیا عنوان کرد: کاملاً این موضوع را درک می‌کنم. با این وجود برخی رفتارها را که می‌بینم، ناراحت می‌شوم. متاسفانه مربی‌ام به مسابقات قطر اعزام نشد و این مسئله تاثیرگذار بود. از زمان بازگشت تاکنون نیز حتی یک نفر از فدراسیون با من تماس نگرفته است تا جویای حالم شود. خودم هم نمی‌دانم چه شرایطی دارم. مشخص نیست کارم ارزشمند بوده است یا نه. با رکوردی که در این رقابت‌ها ثبت کردم، به فینال مسابقات جهانی در آمریکا می‌روم. این نکته بسیار مهمی است اما متاسفانه بعضی بی‌مهری‌ها دلسردم می‌کند.

تفتیان افزود: انتظارم از خودم بالا رفته اما نیاز به حمایت بیشتری دارم. انتظار دارم فدراسیون حداقل امکانات را فراهم کند که پیش از این شرایط مطلوب نبوده است. من مهر ماه برنامه‌ام را به فدراسیون ارائه کردم اما متاسفانه یکی دو اردو برگزار نشد. ویزای آمریکا نیز که هنوز 50-50 است. به همه اینها باید مطالبات و حقوق معوقه را نیز اضافه کرد.

دونده المپیکی ایران در خصوص عدم حضور مربی‌اش در مسابقات داخل سالن قهرمانی آسیا خاطرنشان کرد: ورزشکار در طول دوران حرفه‌ای خود به جایی می‌رسد که صدم ثانیه‌ها و سانتیمترها به اوج اهمیت می‌رسند. اگر مربی‌ام در قطر کنارم حضور داشت، حتی رکوردم بهتر از اینها می‌شد و شرایط خیلی فرق می‌کرد. حضور مربی در کنار ورزشکار هم به لحاظ جنبه روانی تاثیرگذار است و هم در مسائلی همچون خواب، استراحت، تمرین روز قبل از مسابقه و حتی تغذیه. به همین دلیل است که می‌گویم عدم حضور رمضان‌زاده‌ تاثیر منفی بر روی عملکردم گذاشت.

تفتیان در پاسخ به این سوال که آیا در حین برگزاری مسابقات پاداش دریافت کرده و یا قولی از مسئولان به او داده شده است؟ اظهار داشت: در قطر که پاداشی داده نشد و مسئولان فقط در هنگام عکس گرفتن کنارم بودند. در بازگشت به ایران نیز نه تنها قولی داده نشده و با من تماس نگرفته‌اند، بلکه حتی جواب تلفن‌هایم را نیز نمی‌دهند. به نظر مسئولان مسئولان فدراسیون سرشان خیلی شلوغ است که حتی جواب نمی‌دهند.

وی در خصوص شرایطش در فاصله چند ماه تا حضور در المپیک 2016 ریو گفت: واقعاً بلاتکلیفم. هرچه مدال‌هایم بیشتر می‌شود و نتایج بهتری می‌گیرم، سختی‌ها چند برابر می‌شود. مربی‌ام به‌حق به اردو نمی‌آید و رویم  نمی‌شود بگویم که بیاید. حق و حقوقش پرداخت نمی‌شود و حتی حداقل امکانات برایش در اردو فراهم نیست. ضمن اینکه ماساژورم نیز به خاطر حقوق کم، قطع رابطه کرده و البته حق دارد.

دونده المپیکی ایران در پایان گفت: از مسئولان کمیته ملی المپیک و وزارت ورزش و جوانان درخواست می‌کنم که نگاه ویژه‌تری داشته باشند. من ثابت کردم که می‌توانم زیر 10 ثانیه بدوم و اگر این رکورد را در المپیک نیز تکرار کنم، راهی فینال 100 متر شوم. اگر به این افتخار برسم، بازتاب زیادی خواهد داشت و به اندازه کسب مدال در المپیک ارزش دارد. من سه ماه است که حقوق نگرفته‌ام. ماشین و خانه نیز نمی‌خواهم، فقط امیدوارم شرایط تمرینی مناسب برایم فراهم شود تا برای ایران افتخارآفرینی کنم.