تیم ملی فوتسال ایران توانست در چهاردهمین دوره مسابقات جام ملت‌های آسیا عنوان یازدهمین قهرمانی خود را کسب کند. شاگردان ناظم‌الشریعه در مرحله گروهی تیم‌های چین، اردن و عراق را پشت سر گذاشتند و در مرحله یک چهارم نهایی هم قرقیزستان را شکست دادند تا در مرحله نیمه‌نهایی با غلبه بر ویتنام در دیدار فینال به مصاف ازبکستان بروند و در پایان با جام قهرمانی به کشورمان بازگردند.

یکی از بازیکنان تاثیرگذار ایران در این دوره از مسابقات حسین طیبی بود که با بازیکن تایلندی برای آقای گلی می‌جنگید اما در پایان نتوانست به این عنوان دست یابد و با 11 گل زده در رتبه دوم قرار گرفت. او که در جمع بازیکنان ایرانی بیشترین تعداد گلزنی را داشت   در مورد شرایط تیم ملی و کسب عنوان قهرمانی صحبت کرد که این مصاحبه را در زیر می‌خوانید:

 در مورد بازی‌های جام ملت‌های آسیا صحبت می‌کنی؟

 در مورد بازی‌ها هم باید بگویم که خیلی خوب رقابت‌ها را آغاز کردیم و توانستیم در پایان هم با قهرمانی کار را تمام کنیم و دل مردم را شاد کنیم.

 خیلی‌ها معتقدند که اگر تیم ملی به حریفان سرسختی چون ژاپن و تایلند برخورد می‌کرد با مشکل روبرو می‌شد.

چنین اعتقادی ندارم. ما ویتنامی را شکست دادیم که توانسته بود مقابل ژاپن به برتری برسد. هیچ فرقی نمی‌کرد که با چه تیمی بازی کنیم. چرا که هدف‌مان قهرمانی بود. اینکه پس از دو دوره ناکامی و 6 سال دور بودن جام از ایران توانستیم قهرمان شویم برایمان بسیار شیرین بود.

 بازی پایانی مقابل ازبکستان را با برتری ناپلئونی به پایان رساندید. شاید همین موضوع باعث شده تا چنین برداشتی شود.

ما در مسابقات همیشه گل اول را زده بودیم. همچنین در سالن هم جو بسیار سنگینی وجود داشت. اصلا صدای من به بازیکن کناری‌ام نمی‌رسید. هر چند که فکر می‌کنم زمان‌هایی در بازی تمرکز بازیکنان از دست رفت و آن آمادگی لازم برای بازی فینال را نداشتیم. همین مسائل باعث شد تا بازی برای ما حساس شود وگرنه فاصله ما با ازبکستان یک گل نیست. آنها آمده بودند که کم گل بخورند.

 با بازیکن تایلندی برای کسب عنوان آقای گلی رقابت داشتی که در پایان نتوانستی این عنوان را از آن خود کنی.

تا قبل از فینال من 11 گل زده بودم و بازیکن تایلندی 10 گل زده بود. در بازی پایانی تایلند بازی به مراتب راحت‌تری مقابل ویتنام داشت که بازیکن تایلندی توانست 4 گل در آن بازی به ثمر برساند. خود من هم فکر می‌کردم که کار او راحت‌تر است و می‌تواند گل‌های بیشتری را در بازی پایانی به ثمر برساند اما واقعا از ته قلب می‌گویم که به هیچ عنوان به آقای گلی فکر نمی‌کردم. در مصاحبه‌های قبل از بازی فینال هم گفتم که کاپ آقای گلی را نمی‌خواهم بلکه دنبال کاپ قهرمانی هستم. دوره قبل آقای گل بازی‌ها شدم اما تیم ملی نائب قهرمان شد و اصلا برای من شیرین نبود.

 در برنامه 90 فردوسی‌پور اصرار داشت که تو به بازیکنان پاس نمی‌دهی. این موضوع صحت دارد؟

به هیچ عنوان چنین چیزی نبود. من موقعیت‌هایی را داشتم که بخواهم به گل برسم اما وقتی می‌دیدم بازیکن دیگری در موقعیت بهتری قرار دارد، پاس می‌دادم البته طبیعی است که موقعیت‌های 50-50 و یا حتی 60-40 را خودم بزنم، اما اینگونه نبود که فقط به فکر آقای گلی باشم. فردوسی‌پور چون خودش در بازی‌ها پاس نمی‌دهد فکر می‌کند من هم چنین تفکری داشتم.

 در اردوی تیم ملی صحبت از رویارویی با ژاپن یا تایلند می‌شد؟

واقعیت این است که تمام تمرکزمان را روی بازی با ژاپن گذاشته بودیم اصلا دوست داشتیم که با این تیم بازی کنیم و وقتی ژاپن حذف شد ما خیلی ناراحت شدیم. شک نکنید اگر با ژاپن بازی می‌کردیم راحت می‌توانستیم این تیم را شکست دهیم. فینال 2014 هم حق ما شکست نبود. به قول محمد کشاورز ژاپن این افتخار را نداشت که در این دوره از رقابت‌ها با ما بازی کند.فوتبال آسیا به گونه‌ای پیشرفت کرده که اصلا نمی‌توان پیش‌بینی کرد. ما فکر می‌کردیم در نیمه نهایی به ژاپن بخوریم و در فینال هم با تایلند بازی کنیم اما این اتفاقات رخ نداد.

 از اینکه ژاپن به ویتنام باخته بود و ویتنام حریف ناشناخته‌ای بود، ترس نداشتید؟

فکر می‌کنم ژاپن به این دلیل به ویتنام باخت که در آن بازی به فکر رویارویی با ایران بود و تمرکزش را از دست داد. به هر حال قدرت ایران آنقدر زیاد است که همه حریفان فقط به فکر کم گل خوردن بودند.

 چند سال در تیم ملی سابقه داری؟

حسین شمس من را در مسابقات گرند پریکس 2009 به تیم ملی دعوت کرد اما 2010 رباط صلیبی پاره کردم و نبودم و بار دیگر سال 2011 بازگشتم. در بازی‌های داخل سالن آسیایی یک قهرمانی به دست آوردیم و در واقع امسال دومین قهرمانی را در آسیا با تیم ملی تجربه کردم.

 در این مدت با سرمربیان مختلفی کار کردی. نظرت در مورد ناظم‌الشریعه چیست؟

من با مربیان خارجی و ایرانی کار کردم که هر کدام رویه خود را داشتند. فکر می‌کنم ناظم‌الشریعه زمان کافی را برای تیم ملی نداشت. به نظرم زمان ناظم‌الشریعه همدلی و رفاقت بین بازیکنان بیشتر بود. به هر حال باید زمان بگذرد تا خیلی مسائل مشخص شود. ناظم‌الشریعه مربی خوب و سالمی است و امیدوارم در بقیه مسیر تیم ملی هم موفق باشد.

 علی صانعی چقدر در این قهرمانی نقش داشت؟

به نظرم کادر تیم ملی هم با دانش و هم با تجربه بود. تمامی مربیان به خوبی عملکرد خود را انجام می‌دادند و تاثیرگذار بودند. صانعی هم تجربه آسیایی و هم تجربه جام جهانی را داشت که طبیعتا می‌توانست به ناظم‌الشریعه کمک کند.

 تیم ملی هم اکنون خود را برای حضور در جام جهانی آماده می‌کند و حدود 6 ماه تا شروع این مسابقات فرصت دارد. هم اکنون برای آمادگی در این مسابقات چه توقعاتی دارید؟

قطعا باید تیم ملی با تیم‌های بزرگ بازی کند و امکانات خوبی هم داشته باشیم. همه تیم‌ها تدارکات خوبی را در نظر می‌گیرند و ما هم باید برنامه‌ریزی بسیار خوبی داشته باشیم. امکاناتی در حد بازیکنان تیم ملی در اختیار ملی‌پوشان قرار بگیرد تا بتوانیم وضعیت بهتری داشته باشیم.

 سیدرضا افتخاری رئیس کمیته فوتسال هم از شرایط موجود ابراز نارضایتی کرده است.

وقتی آقای افتخاری ابراز نارضایتی می‌کند دیگر شرایط مشخص است. حق بازیکنان تیم ملی بسیار بیشتر از این است که امیدوارم به فوتسال توجه بیشتری شود.

 در مورد پاداش 500 دلاری نظرت چیست؟

واقعا ما برای پول بازی نکردیم اما حق ملی‌پوشان بیشتر از این است. اگر تیم ملی فوتبال قهرمان آسیا می‌شد باز هم به این اندازه پاداش می‌دادند؟! من معتقدم فوتبالیست‌ها حق‌شان است که اینقدر دریافت کنند اما فاصله نباید به این اندازه باشد. درست است که در همه جای دنیا فوتبال حرف اول را می‌زند اما این نکته را نباید فراموش کنیم فوتسال هم افتخارات زیادی برای فدراسیون کسب کرده است البته آقای کفاشیان در ازبکستان به ما اعلام کرد که پاداش ویژه‌ای در نظر گرفته است.

 آقای افتخاری اعلام کرده به خاطر صداقتی که وجود دارد بازیکنان اعتراض نمی‌کنند.

باز هم اعلام می‌کنم که به خاطر پول بازی نکردیم. اگر آقای افتخاری هم این صحبت را کرده من حرفی ندارم. به هر حال ما به دنبال پول نیستیم اما انتظار داریم که فاصله به این اندازه هم نباشد.

 مشکلات تیم ملی برطرف شده است؟ به نظر می‌رسد این قهرمانی باعث شده تا این مشکلات نادیده گرفته شود.

آقای افتخاری تلاش خود را انجام می‌دهد اما نمی‌دانم چرا در مجموع به فوتسال اهمیت داده نمی‌شود؟قهرمانی بعد از این ناکامی‌ها شیرین بود اما امیدوارم که مشکلات نادیده گرفته نشود. اگر می‌خواهیم تیم ملی در جام جهانی نتیجه بگیرد باید شرایطش بهتر شود. باز هم می‌گویم تیم ملی فوتسال واقعا مظلوم است. ما نمی‌خواهیم همانند فوتبال به ما توجه شود اما معتقدم ارزش فوتسالی‌ها هم بیشتر از این است.

 این مشکلات روی عملکردتان تاثیری نمی‌گذاشت؟

واقعا خیر. ما کارمان را انجام می‌دادیم البته درد و دل‌هایمان را به محمد کشاورز کاپیتان تیم انجام می‌دادیم و او هم با آقای افتخاری مسائل را در میان می‌گذاشت. کشاورز و طاهری به عنوان بزرگان تیم با تک تک بازیکنان دوست هستند و اگر مشکلی باشد با آنها در میان می‌گذاریم. آنها آدم بزرگی هستند. بزرگی نمی‌کنند یعنی اینکه بخواهند سخت‌گیری کنند و بیا و برو راه بیندازند، وجود ندارد. برای رسیدن به هدف‌مان تلاش می‌کردیم و به هیچ عنوان به دنبال این موارد نبودیم.

 تجربه بازی در لیگ روسیه را داری. فکر می‌کنی تفاوت باشگاه‌های اروپایی با ایران چقدر است؟

ابتدا جا دارد از مهندس حامد نجفی مدیرعامل باشگاه مس سونگون تشکر کنم که زحمت زیادی برای حضور من در ایران کشید. به نظرم فرق باشگاه‌های روس با ایران زمین تا آسمان است. در آنجا برنامه 2 ماه آینده‌مان را می‌دادند که مو به مو اجرا می‌شد. روسیه سرمایه‌گذاری بسیار خوبی در فوتسال کرده و به نظرم در جام جهانی هم یکی از مدعیان اصلی قهرمانی خواهد بود. من در تیم‌های بسیار خوب ایران چون فولاد ماهان، گیتی‌پسند و مس بازی کرده‌ام اما امکاناتی که در روسیه وجود داشت قابل مقایسه نیست. فکر می‌کنم فرق این دو لیگ از این جا تا برزیل باشد!

 از اینکه به ایران بازگشتی راضی هستی؟

مدیرعامل ما را در مس خیلی اذیت می‌کردند. هر روز می‌گفتند که او خواهد رفت. همه می‌گفتند تیم مس خیلی هزینه کرده در حالی که مهره‌ای تیم چهارم ایران بودیم.همه هدف‌مان قهرمانی بود و تا آخرین لحظه هم در کورس قهرمانی بودیم اما 20 ثانیه پایانی شرایط تغییر کرد. برای شخص من رضایتبخش بود. از شخص علی افضل هم تشکر می‌کنم که زحمت زیادی برای من کشید. از انتخاب مس راضی هستم.

 مصاحبه‌ای کرده بودی و گفته بودی پس از جام ملت‌ها بازیکنان زیادی از ایران لژیونر می‌شوند. خودت هم در این زمره قرار داری؟

بله من پیشنهادهایی از لیگ روسیه، اسپانیا و پرتغال دارم که احتمال پیوستنم به این تیم‌ها زیاد است. البته باید شرایط را بسنجم. مهندس نجفی اجازه نمی‌دهد بروم اما قطعا تصمیمی خواهم گرفت که به نفعم باشد. سایر بازیکنان از جمله سنگ‌سفیدی هم پیشنهاد از اسپانیا دارد. او فوتبالیست بسیار توانمندی است که می‌تواند آینده‌دار باشد. شک نکنید که 14 بازیکن تیم ملی پیشنهاد خواهند داشت حالا برخی به دلایلی نمی‌توانند بروند. واقعا بازیکنان برزیلی و اسپانیایی ایرانی‌ها را قبول دارند.

 راستی در طول مسابقات یک گل بسیار زیبا به قرقیزستان زدی و با پشت پا توانستی دروازه حریف را باز کنی.

درست است در آن صحنه محمدرضا سنگ‌سفیدی پاس بسیار خوبی به من داد و من هم در صدم ثانیه تصمیم گرفتم که با پشت پا ضربه بزنم. چون دیدم بازیکن چند ثانیه از من عقب‌تر است. در آن مسابقه سنگ‌سفیدی 3 پاس خوب به من داد. بهترین گل عمرم همان پشت پایی بود که به قرقیزستان زدم و فکر نمی‌کنم دیگر چنین گلی را به ثمر برسانم. اصلا در جهان خیلی کم اتفاق می‌افتد که چنین ضربه‌هایی به گل تبدیل شود. من یک گل از کاپیتان تیم ملی اسپانیا دیدم و یکی هم بتائو اینگونه توانسته بود گل بزند. بی‌شک بهترین گل من تا آخر دوران بازیکنی‌ام خواهد بود و هیچ گلی را اینگونه دوست نخواهم داشت. روزی 7-8 بار این گل را می‌بینم.

 در آن بازی دو چرخش بسیار خوب هم داشتی. چرخش‌هایی همچون وحید شمسایی.

الگوی من وحید شمسایی و حیدریان هستند و عاشق بازی این دو بازیکن بودم. واقعا دوست دارم بازی این دو بازیکن را تا صبح ببینم. مسائل زیادی از آنها یاد گرفتم. خدا را شکر با وحید شمسایی هم ملی و هم باشگاهی هم بازی بودم و با حیدریان هم در باشگاهی هم‌بازی بودم.

 در ابتدای فصل گذشته هم صحبت‌هایی با وحید شمسایی داشتی که به تاسیسات بروی.

درست است اما دلایلی آوردم که خود آقا وحید (شمسایی) آدم بزرگی است و متوجه این مسائل شد. شمسایی هم همیشه مسیری را نشان می‌دهد که موفق باشم.

 و حرف پایانی

جا دارد از تمام مربیانم و همچنین پدر و مادرم که زحمت زیادی برایم کشیدند تشکر کنم. اسم مربیان را نمی‌برم زیرا امکان دارد نفراتی را از یاد ببرم.