زردپوشان اصفهانی بعد از اینکه نفت را در هفته نخست سرمربیگری ایگور استیماچ، با گل دیرهنگام هادی عقیلی از روی نقطه پنالتی شکست دادند؛ دیگر رنگ پیروزی را ندیدند. از دیدار روز جمعه 29 آبان سال جاری دقیقا 3 ماه و 20 روز می‌گذرد و این جای بسی تامل است. هواداران سپاهان نگران شرایط تیمی هستند که فصل قبل قهرمان لیگ برتر شده است اما در ۱۰ هفته اخیر زورش به رقبا لیگ برتری اش نرسیده است.

* دبل سپاهان
سپاهان با گل‌های زودهنگام فاضلی (5) و پریرا (7) از صبا پیش افتاده بود که شاگردان علی دایی که فرشید باقری (11) و فرید بهزادی کریمی (59) مانع پیروزی میزبان در هفته 22 رقابت‌ها شدند.

استیماچ که در دهمین دیدار پی‌درپی به دیوار «نبردن» خورد عنوان شد سپاهان با عدم موفقیت در دهمین دیدار پی در پی رکورد نبردن را زد. با این حال بررسی عملکرد سپاهانی‌ها در ادوار لیگ‌برتر نشان می‌دهد که آنها یک مرتبه در لیگ چهارم هم شرایطی مشابه با فصل جاری رقابت‌ها را تجربه کرده‌اند.
 
استیماچ تازه مثل استانکو شد
 
در لیگ چهارم سپاهان با 3 مربی دهم شد. در فصل یاد شده زردپوشان اصفهانی که نماینده ایران در آسیا هم بودند در 10 دیدار متوالی فصل رنگ پیروزی را ندیدند.

سپاهان پنجشنبه 24 دی ماه سال 1383 با هدایت ناصر پورمهدی به استقلال اهواز (هفته 17) باخت و پس از آن ناکامی‌های سریالی تا جمعه 16 اردیبهشت‌ماه سال 1384 ادامه یافت.

سپاهان پس از استعفای فرهاد کاظمی در پایان نیم فصل، ابتدا موفق شد سایپا را 2-1 ببرد اما با پورمهدی به استقلال اهواز (یک - صفر)، به صبا (2-یک) و پاس (یک – صفر) هم باخت تا مدیران سپاهان استانکو مدیرفنی تیم را در آستانه آغاز لیگ قهرمانان آسیا سرمربی کنند.

استانکو هم تا 7 هفته نتوانست پیروزی کسب کند. زردپوشان با هدایت مرد کروات مقابل فجر، ذوب‌آهن و فولاد به تساوی رسیدند، به برق و پیکان باختند و تساوی یک – یک با پگاه گیلان و ابومسلم هم حسن ختام ناکامی هایشان بود.

* هت‌تریک فرار از بحران با بردن پرسپولیس
جالب اینکه تیم استانکو با شکست دادن پرسپولیس از بحران خارج شد. یکشنبه 25 اردیبهشت ماه سال 84 سپاهان 2 بر یک پرسپولیس را برد تا رکورد 10 هفته «نبردنش» به ثبت برسد.

نکته قابل تامل اینکه سپاهان دو مرتبه دیگر در لیگ‌های پنجم و هفتم وقتی که روی نوار نبردن افتاد، پرسپولیس به دادش رسید.

در لیگ پنجم سپاهان طی هفته‌های یازدهم تا چهاردهم برابر راه‌آهن، پاس، فجر و سایپا ناکام بود که در هفته پانزدهم 3 بر 2 پرسپولیس را شکست داد.

در لیگ هفتم دوباره این اتفاق روی داد. یعنی سپاهانی‌ که 4 هفته رنگ پیروزی را در دیدارهای شانزدهم تا نوزدهم خود مقابل نفت آبادان، ذوب‌آهن، مس و سایپا ندیده بود؛ دوشنبه 10 دی ماه سال 1386 پرسپولیس را 2 – یک برد تا نوار ناکامی‌هایش پاره شود.

* شکستن طلسم 3 ماه و 20 روزه یا ثبت رکورد جدید؟
اما داستان مشکلات سپاهان و استیماچ در لیگ پانزدهم. نصف جهانی‌ها بعد از شکست دادن 2 بر یک نفت در هفته دوازدهم، دقیقا 3 ماه و 20 روز است که رنگ شادی را در رقابت‌های لیگ برتر ندیده‌اند.

تیمی که در ادوار نهم تا یازدهم سه قهرمانی پی در پی لیگ برتر را به دست آورده، طی 10 بازی اخیر خود در رقابت‌های مذکور 6 مرتبه به تساوی مقابل راه‌آهن، پدیده، استقلال صنعتی، ذوب‌آهن، پرسپولیس و صبا رضایت داده و البته 4 بار مقابل گسترش (یک – صفر)، فولاد (یک – صفر)، سایپا (2 – یک) و تراکتورسازی (2 – یک) تسلیم شده است.

حال باید دید پنجشنبه 20 اسفند ماه این سپاهان است که موفق می‌شود در مشهد از سد میزبانش سیاه‌جامگان بگذرد یا رکورد جدید 11 بازی بدون پیروزی به نام استیماچ و شاگردانش ثبت خواهد شد.

جدول هفته‌های متوالی بدون پیروزی سپاهان در ادوار لیگ‌برتر

ادوار لیگ

تعداد هفته‌های متوالی بدون برد

نکات ویژه

رتبه نهایی

اول

9

از هفته پانزدهم تا بیست‌وسوم رنگ برد را ندید

نهم

دوم

3

هفته پانزدهم با ابومسلم 1-1 مساوی کرد، هفته‌های 16 و 17 به ملوان(2 بر 1) و فولاد(3 بر 2) باخت

قهرمان

سوم

4

طی هفته‌های نهم تا دوازدهم به پگاه، استقلال اهواز و پاس باخت و برابر استقلال مساوی کرد

ششم

چهارم

10

در 10دیدار متوالی مقابل استقلال اهواز(1 بر صفر)، صبا(2 بر 1)، پاس(1 بر صفر)، فجر(صفر- صفر)، ذوب‌آهن(1-1)، برق(1 بر صفر)، پیکان(2 بر 1)، پگاه(1-1) و ابومسلم(1-1) رنگ پیروزی را ندید

دهم

پنجم

4

در دو مقطع 4هفته حسرت پیروزی داشت؛ در هفته‌های 11 تا 14 و 20 تا 23

هفتم

ششم

3

در دو مقطع 3هفته به پیروزی نرسید؛ هفته‌های 11 تا 13 و 27 تا 29

پنجم

هفتم

4

طی هفته‌های16 تا 19 برابر نفت آبادان(2-2)، ذوب‌آهن(1 بر صفر)، مس(1-1) و سایپا(1 بر صفر) متوقف شد

نایب‌قهرمان

هشتم

4

در دیدارهای هشتم تا یازدهم زورش به برق(1-1)، سایپا(1-1)، پیکان(4-2) و پرسپولیس(3-2) نرسید

چهارم

نهم

2

در دو مقطع برابر سایپا و ذوب‌آهن(هفته‌های9 و 10) و فولاد و پاس(هفته‌های22 و 23) مساوی کرد

قهرمان

دهم

3

در 3هفته نخست لیگ‌ مقابل راه‌آهن(1-1)، ملوان(صفر- صفر) و فولاد(1-1) به تساوی رضایت داد

قهرمان

یازدهم

2

در 3مقطع زمانی 2هفته‌ای پیروز نشد

قهرمان

دوازدهم

3

در 2مقطع هفته‌های(17، 18 و 19) و(32، 33 و 34) برابر آلومینیوم(2)، مس،‌ فولاد، استقلال و داماش نتوانست به 3 امتیاز برسد

سوم

سیزدهم

7

در هفته‌های12 تا 18 مس(صفر- صفر)، سایپا(صفر- صفر)، ملوان(2 بر 1)، نفت(2-2)، فولاد(صفر- صفر)، استقلال(صفر- صفر) و گسترش(صفر- صفر) مانع پیروزی سپاهان شدند

چهارم

چهاردهم

4

در هفته‌های چهارم تا هفتم مقابل نفت(3 بر صفر)، فولاد(1-1)، ذوب‌آهن(1-1) و ملوان(1-1) پیروز نشد

قهرمان

پانزدهم

10

از هفته سیزدهم تا هفته جاری لیگ‌برتر موفق به شکست دادن رقبا نشده است

-