حسن روشن معتقد است که ریاست فدراسیون فوتبال به نوعی خریدنی است چون روسای هیات‌ها نقش بسیار مهمی در انتخاب رییس فدراسیون دارند و هر کسی پول بیشتری خرج کند، می‌تواند رای آنها را داشته باشد و رییس فدراسیون شود.

 

اظهارات روشن را در ادامه می خوانید:

 

* فتح الله زاده قصد دارد در انتخابات فدراسیون فوتبال شرکت کند. در این رابطه چه نظری دارید؟

- به سلامتی، ان‌شاءالله موفق باشد. بالاخره ایشان دکتر است و خیلی چیزها را یاد گرفته و مدیریت را تمام می‌کند و فوتبال ایران را نجات می‌دهد.

 

* به نظر شما فتح الله زاده گزینه مناسبی برای هدایت فوتبال ایران هست؟

- همه گزینه مناسبی هستند. بعد از انقلاب در این مملکت همه یا دکتر شدند یا مهندس و باید از آنها استفاده کرد. کاش فتح الله زاده هر چه دانش دارد بدهد و برود نه اینکه دکتر بیاید و دکتر برود. خدا کند از داشته‌هایش به مردم هم یاد بدهد و مردم از معلومات این دکتر، مهندس‌هایی که داریم، استفاده کنند. امیدوارم این دکتر، مهندس‌ها به ما که بلد نیستیم یاد بدهند چون پیغمبر خدا هم گفته هرآنچه را بلد هستید یاد بدهید و بعد بروید.

 

* فکر می‌کنید فتح الله زاده در انتخابات فدراسیون رای می‌آورد؟

- رای هیات‌ها در این انتخابات خیلی نقش دارد چون هیات‌های فوتبال در مجمع اکثریت را دارند و هر کسی آنها را داشته باشد، رای می‌آورد و بقیه هم نقش چندانی ندارند. تاثیر کلی را هیات‌ها دارند و هر کسی پول خرج کند، هیات‌ها با او هستند و رییس می‌شود.

 

* یعنی ریاست فدراسیون فوتبال خریدنی است؟

- به نوعی خریدنی است. هیات‌هایی که پول ندارند و می‌دانیم که مشکل مالی دارند، یک دفعه پول خوبی وارد سیستم آنها می‌شود و برای آنها خرج می‌کنند و این مسایل تاثیر دارد. البته نه اینکه رشوه بگیرند بلکه پول را برای کمک به تشکیلات فوتبال در هیات‌ خودشان می‌گیرند.

 

* کسی که رییس فدراسیون فوتبال می‌شود چه خصوصیاتی باید داشته باشد؟

- به نظرم اول باید مدیر باشد یعنی می‌تواند ورزشی نباشد اما باید مدیر باشد. اگر طرف ورزشی باشد و مدیر نباشد، مکافات است.

 

* یعنی همین که کسی مدیر باشد برای ریاست فدراسیون فوتبال مناسب است؟

- بله. ما ضعف مدیریت داریم و بین کسانی که مطرح شده‌اند، همین کفاشیان باشد، بهتر است.

 

* چرا؟

- چون نفر بعدی تا بیاید اتاق‌های فدراسیون را یاد بگیرد چهار سالش تمام می‌شود. باید کمک کنیم چون جوان‌ها دارند می‌آیند و فوتبال خوب می‌شود. البته بحث‌های کمیسیون اصل90 مجلس اگر اجرا شود و به فرجام برسد، دست یکسری‌ها رو می‌شود و خیلی مسایل روشن می‌شود و فوتبال ما پاک‌تر می‌شود اما اگر اسم یک نفر داخل فهرست باشد و از یک جایی این پیگیری‌ها قطع شود، آن‌وقت مکافات است. حسن روشن هم اگر در این فهرست است، رو کنند تا بشود فوتبال را نجات داد. اگر من در فوتبال فاسد بوده‌ام و فساد کرده‌ام، اولین نفر مرا بگیرند. هر کسی که هست بگیرند. اگر این کار را بکنند، خدمت بزرگی به فوتبال ما می‌کنند. همه فکر می‌کنند من با فتح الله زاده دشمن هستم اما نه، دشمن او نیستم و اتفاقا چند دوره‌ای که در استقلال بود، می‌خواستیم کمکش کنیم. نه اینکه مثل آدم‌هایی که اطرافش بودند، دنبال پول و منفعت باشیم بلکه دنبال کمک بودیم. چرا من با فتح الله زاده بد بودم؟

 

* واقعا چرا؟ چه مشکلی داشتید؟

- چون آدم‌های اطرافش خوب نبودند. الان اگر قرار است به فدراسیون بیاید، با آدم‌های خوب بیاید؛ آدم‌هایی بزرگ هستند که مشاوران خوبی دارند. من به خاطر آکادمی استقلال با فتح الله زاده دچار مشکل شدم چون مردم می‌آمدند و به من می‌گفتند شما که عضو کمیته فنی هستید، این مشکلات را برطرف کنید. من هم به فتح الله زاده می‌گفتم باید کمیته فنی تشکیل و تصمیم‌گیری شود اما می‌گفت نه، تو اشتباه می‌کنی و چنین مسایلی در آ‌کادمی استقلال نیست. بعدا فهمیدم دست خودش و نظری‌جویباری در کار است تا آن نفر سوم خودش در آکادمی پول دربیاورد و خرج کند. مقصر اصلی فتح الله زاده بود و بعد هم نظری‌جویباری که این اختیارات را به آن نفر سوم داده بود تا آن کثافت‌کاری‌ها را در آکادمی استقلال بکند.

 

* شما با قلعه‌نویی هم مشکل داشتید. با او چرا به مشکل خوردید؟

- من اوایل از امیر انتقاد می‌کردم و این انتقادها به او کمک کرد تا قهرمان شود چون وقتی انتقاد هست، سعی می‌کنی اشتباه نکنی و موفق شوی اما بعد از آن از هفت بازی، شش تا را برده بود و برای مراسم غلامحسین مظلومی به ورزشگاه دستجردی آمد. امیر با یک غروری آمده بود که اصلا تعجب کردم و چه کسانی هم اطرافش بودند. خودش هم فهمید که اطرافیانش به او ضربه زدند. کسانی که اطراف امیر بودند، مشکل داشتند و به خاطر همین مسایل با امیر به مشکل خوردم چون کسی که با مردم مشکل دارد، نباید اطراف امیر قلعه‌نویی باشد. شما هر کاری که می‌خواهی انجام بدهی، اطرافیانت خیلی مهم هستند. اگر با امیر قلعه‌نویی چپ افتادم به خاطر این بود که آن افرادی که مشکلات آکادمی استقلال را به وجود آورده بودند، دنبال او بودند. این‌ها آنقدر پررو هستند که همه‌جا آفتابی می‌شوند و در هر مراسمی هستند.