افشارزاده:به گذشته برگردم هر گز پایم را در فوتبال نمی گذارم

باشگاه استقلال ماههای پرحادثه ای را در سال 94 پشت سرگذاشت مهمترین اتفاق این مجموعه در سال 94 کنار رفتن امیر قلعه نویی و حضور پرویز مظلومی روی نیمکت مربیگری بود. متعاقب این اتفاق بازیکنان تازه ای قدم به باشگاه گذاشتند و البته حضور مجدد سیدمهدی رحمتی درون قفس توری آبیها تمام آن خریدها را تحت الشعاع قرار می داد. عدم واگذاری به بخش خصوصی به رغم سر و صداهای زیاد، صدرنشینی این تیم در لیگ برتر و رفتن به فینال جام حذفی در کنار حاشیه سازیهای بازیکن عاصی عراقی، پروندهای جالب و البته عجیب برای استقلال 94 رقم زد، پروندهای که در آن حتی اعتصاب بازیکنان به چشم می خورد، با این حال بهرام افشارزاده مرد اول باشگاه تا حد زیادی موفق به مدیریت این حوادث شد. مصاحبه ای که پیش روی شماست ساعت 6 صبح یکی از روزهای اسفندماه با کیهان ورزشی انجام شده است.

* برای شروع بحث ابتدا بفرمائید در سال 94 چه نمره ای به عملکرد خود و باشگاه استقلال می دهید؟

- کار باشگاهداری با توجه به اینکه ضابطه مند نیست و مثل فدراسیونهای مختلف و کمیته ملی المپیک آئیننامه و اساسنامه اجرایی ندارد خیلی سخت است. این سختی به دلیل وجود چند محور و آیتم است. محور اصلی بودجه ای است که باید به باشگاه تعلق بگیرد و حرف امور مختلف شود و در کنار این، بدهی هایی که از سالهای قبل انباشته شده قرار می گیرد. مشکل اصلی ما همین بحث مالی است. البته باشگاههای دیگر هم مشکلات دارند اما آنها بعضا از کمکهای دولتی و دیگر ارگانها سود میبرند.

همه اینها سبب میشود که ما در باشگاه در مسیر برنامه ریزی به شکل برخورد کنیم و عدم اجرای تعهداتی که به بازیکنان و دیگر بخشها داریم چالش زا شود.

اینجا آدم هرچقدر هم برنامه ریز و آینده نگر باشد، مشکلات اشاره شده او را به سمت روزمرگی میکشاند.

مشکل در باشگاههای استقلال و پرسپولیس نه مدیریت است و نه نیروی انسانی. برنامه ریزی وجود دارد اما فقدان منابع مالی کافی آن برنامه ها را با مشکل روبرو میسازد.

همین جا باید از همه افرادی که از سالهای قبل از باشگاه استقلال طلب دارند و ما را تحمل کردند تشکر داشته باشم.

جدا از این مشکلات، سطح توقعات مردم از باشگاه استقلال کار ما را دشوارتر می سازد لذا اینکه بخواهم در پاسخ سوال اول شما بگویم نمره خوبی به خودم میدهم و یا راضی هستم، خیر، اینگونه نیست. تیم ما الان در لیگ مدعی جدی است و در جام حذفی هم فینالیست هستیم ولی در هر صورت ما انتظار داریم باشگاه باشیم و نه تیم. الان در حقیقت داریم تیمداری میکنیم.

* به بدهی های باشگاه به بازیکنان خارجی سابق اشاره کردید، دقیقا این بدهی ها چقدر است؟

- ما در حدود یک میلیون دلار بدهی داریم که بخشی از آن را پرداخت کردهایم و حدود هفتصد، هشتصد هزار دلار همچنان بدهکاریم. 

* ظاهرا در چند مرحله استقلال به دلیل همین بدهی ها و شکایتهای خارجی ها در خطر امتیاز قرار گرفت؟

- بله اما خدا را شکر اجازه ندادیم این اتفاقا رخ بدهد.

* قبل از ورود به این عرصه قطعا از دشواریهای پیشرو آگاهی داشتید.

- روزی که آقای خادم پیشنهاد حضورم در باشگاه استقلال را مطرح کردند و آقای دکتر گودرزی نیز نظر به این کار داشتند، تصورم این بود که مشکلات کمتر خواهد شد اما هر چه جلوتر رفتیم دیدیم کار دشوارتر میشود.

ولی بطور کلی ایده من در استقلال باشگاهداری است؛ یعنی داشتن سه، چهار رشته انفرادی و چند رشته گروهی و همچنین توجه به پایه ها. البته در زمینه پایهها کارهای خوبی انجام شده اما نه در حد ایده آل. امیدوارم با توجه به واگذاری ورزشگاه امام رضا(ع) به استقلال بتوانیم در بحث پایه برنامه ریزی های خوبی داشته باشیم.

* اولین اتفاق مهم استقلال در سال 94 رفتن امیر قلعه نویی و احضار پرویز مظلومی بود؛ درباره این مسئله توضیح بدهید!

- من به آقای قلعه نویی خیلی علاقه دارم اما حضور ایشان در استقلال با آن کادر خیلی مشکل بود. هم ورزشکار و هم تیم دیگر پذیرای آن کادر نبود. خود آقای قلعه نویی هم راغب نبود در آن فضا بماند.

وقتی ایشان رفت ما با چند مربی مثل استیماچ و منصوریان صحبت کردیم اما در نهایت به اقای مظلومی رسیدیم. امروز هم بطور کلی از کادر فنی رضایت دارم چون موجب همبستگی در تیم شده اند. البته این مسئله باید تداوم داشته و حکم «آسپرین»  را نداشته باشد. البته نقش بزرگترهایی چون رحمتی، خسرو حیدری، برهانی، طالبلو غیرقابل انکار است.

* چگونه به گزینه پرویز مظلومی رسیدید؟ 

- اول با آقای منصوریان صحبت کردیم که حدود 15 روز طول کشید. نفتیها ابتدا موافقت و سپس مخالفت کردند. بعد سراغ آقای استیماچ رفتیم. در نهایت به این نتیجه رسیدیم که سراغ گزینه ایرانی و استقلالی برویم و در بین نفرات مورد نظر آقای مظلومی را انتخاب کردیم.

* با توجه به نتایجی که منصوریان در نفت و استیماچ در سپاهان گرفته است؛ قطعا باید خوشحال باشید که سراغ گزینه دیگری رفتید.

- بله، صددرصد از انتخابات خود راضی هستم. آقای مظلومی فضای استقلال را میشناخت و این مسئله خیلی کمک کرد. البته در کنار کادر فنی، افرادی چون امیری، جویباری، بابایی و اعضای هیات مدیره خیلی کمک کردند.

* در همان مقطع گفته میشد که مشکلات مالی باشگاه سبب شده تا سراغ گزینه داخلی بروید!

- اصلا اینگونه نبوده است.

* اما در هر حال مظلومی مبلغ بالایی را از شما نمی خواست و حتی عنوان می شد که قرارداد سفید امضا کرده است.

- آقای مظلومی هم پول گرفته است. همه اینها به پول علاقه مند هستند و پول میگیرند. ممکنه اول بگویند پول نمیخواهیم ولی بعد درخواست پول میکنند.

* اولین اقدام باشگاه بعد از روی کار آمدن پرویز مظلومی، پوست اندازی در تیم بود.

- بله، ما جوانان خوبی را از زمان آقای قلعه نویی داشتیم که تعداد دیگری هم به آنها اضافه شدند. همین الان به نظر من اگر آقای مظلومی از جوانها بیشتر استفاده کند میتوانند عملکرد خوبی داشته باشند.

* امسال با وجود آنکه در فصل نقل و انتقالات بمب نداشتید  اما عنوان شده که چند بازیکن میلیاردی جذب کردید!

- من نه بمب ترکاندم و نه حاضرم بمب بترکانم.

* بازیکن میلیاردی چطور؟

- خیر، به نظر من رسانه ای کردن قراردادها کار درستی نبود.

ما یکی دو نفر داشتیم که مبالغ قراردادشان بالا بود و آنها هم چون از سالهای گذشته طلبکار بودند چنین قراردادی بستم. 

* اما بعد از انتشار لیست قراردادهای بازیکنان شما، استقلال جزو گرانترین تیمهای این فصل قرار گرفت.

- اینگونه نیست. شما بروید قراردادهای باشگاههای دیگر را ببینید. ما قراردادهای 70، 80 میلیونی هم دارید.

* بازگشت سیدمهدی رحمتی به چارچوب دروازه استقلال بعد از رفتن امیر قلعه نویی محتمل بود اما شاید خیلی ها فکر نمی کردند این دروازه بان تا این حد آماده باشد که یک تنه استقلال را درصدر جدول نگه دارد.

- آقای رحمتی یکی از بهترین گلرهای ایران و میتوان گفت بهترین است. ایکاش که سرمربی تیم ملی مطالب گذشته را فراموش کند و بار دیگر از او استفاده نماید.

آقای رحمتی جدا از بحث فنی، یک انسان متواضع، با اخلاق و مدیر است. خوشبختانه اخیرا قرارداد سه سالهای را امضا کردند. بازیکن باید با دلش قرارداد ببندد که رحمتی این کار را انجام داد.

* تمدید قرارداد پیشنهاد خودش بود؟

- خیر، بنده خواستم و ایشان هم با جان و دل پذیرفتند. گفت با توجه به صفایی که در باشگاه هست، قرارداد می بندم.

* آیا در قرارداد جدیدش شرطی گذاشته است؟

- چه شرطی؟

* اینکه اگر امیر قلعه نویی به استقلال برگردد، قرارداد فسخ شود! 

- هیچ شرط و شروطی، اصلا اینگونه نبوده است.

متاسفانه برخی در مسیر خبرسازی حرکت میکنند. من از این رسانه ها خواهش می کنم اجازه دهند این دو باشگاه (استقلال و پرسپولیس) کار خودشان را انجام دهند. آقایان، بجای خبرسازی، خبرنگاری کنید. امیدوارم خداوند به ما صبر دهد تا بتوانیم این مسائل را تحمل کنیم.

* به نظر میرسد بهرام افشارزاده این روزها، کم صبرتر از گذشته شده است!

- نه، به هر صورت من حدود 50 سال است که در ورزش فعالیت میکنم اما قبلا هرگز به این صورت نبود که عده ای دست به خبرسازی بزنند، خداوند به قلم قسم خورده است. آیا این کارها شرافت کاری را زیر سوال نمیبرد؟

* اما قبول کنید که برخلاف گذشته گاهی زود از کوره درمی روید!

-ببینید، عصبی نیستم اما گاهی تعهداتی که از نظر مالی به افراد داریم و نمیتوانیم به آنها عمل کنیم کلافه ام میکند. مثلا اسپانسر به من میگوید فردا پول میدهم و من به شما که طلبکار هستید وعده پس فردا را میدهم. فردا میشود و میبینیم خبری نشد! بالاخره من که آهن نیستم، انسانم، فکر دارم، قلب دارم. سر همین مسائل گاهی آدم حالت عادی اش را از دست میدهد.

* اواسط سال ناگهان خبر رسید که بحث خصوصی سازی در استقلال و پرسپولیس منتفعی شده است؛ آیا واقعا اراده ای برای تحقق این موضوع وجود داشت؟

- صددرصد وجود داشت اما افرادی برای خرید دو باشگاه آمدند که صلاحیتشان تائید نشد. البته بنده در واگذاری هیچ دخالتی نداشتم.

* در آخرین ماههای سال 94، اعتصاب بازیکنان استقلال به دلیل عدم دریافت مطالبشان خبرساز شد. فکر میکنم مهمترین چالش پیش روی شما در این سال همین اتفاق بود.

- البته، ماجرای مورد نظر شما دو سه روز بیشتر طول نکشید. عدهای این ماجرا را بزرگ جلوه داده بودند اما در نهایت حل شد. شما بهتر میدانید که حتی یک جلسه تمرین ما به دلیل اعتصاب تعطیل نشد. البته بنده معتقدم که وقتی ورزشکار قبول می کند در یک باشگاه بزرگ چون استقلال عضو شود، همین مسئله پوشیدن پیراهن استقلال برایش افتخار بزرگی است. بازیکن استقلال بودن یعنی مورد توجه 30، 40 میلیون جمعیت ایران قرار گرفتن لذا باید به گونه ای متفاوت رفتار کرد. من معتقدم بازیکن نباید درباره مسائل مالی در رسانه ها صحبت کند. باشگاه هم موظف است تلاش کند تا مطالبات آنها پرداخت شود.

* موضوع جاسم کرار از حاشیه آفرینی هایش تا اخراجش مدتها ذهن هواداران استقلال را به خود مشغول کرده بود. درباره او صحبت کنید!

- نباید یکطرفه قضاوت کرد. اگر واقعا باشگاه تعهداتی که برای او لحاظ کرده بود را انجام می داد شاید شرایط فرق میکرد. البته او هم آدمی بود که با کوچکترین مسئله عصبانی میشد. اگر بردباری کرده بود فضا به گونه ای دیگر میشد. بطور کلی کرار بازیکن بسیار بسیار خوب و در سطح عالی است اما با کوچکترین موضوع عصبانی میشود  و حرفهایی را میزند که جبران آنها دشوار است.

کرار به زبان فارسی آشنایی کامل نداشت و بعضا بدون مترجم مصاحبه میکرد و همین مسئله حاشیه هایی را بوجود می آورد. همین شد که احساس کردم حضور این بازیکن نه تنها مفید نخواهد بود بلکه به سیستم باشگاه و تیم ضربه میزند.

* مصاحبه جنجالی آخر او و طرح این مسئله که عده ای به خانه او رفته و طلاهای همسرش را برده اند، واکنش شما را به همراه داشت و حتی صحبت از شکایت کردید.

- مثل اینکه مدیر برنامه های او صحبت کرده بود و خود کرار به آن صورت حرف نزده بود. ما هم سعی کردیم حرف بزنیم و موضوع را حل و فصل کنیم. من راضی نیستیم به خاطر یک برداشت شاید نادرست، بازیکنی که برای تیم زحمت کشیده به دردسر بیفتد. ما سعی کردیم باز هم با ملایمت با کرار برخورد کنیم. به هر حال ورزش جای گذشت و صبوری است.

همیشه پایان یک جنگ صلح است، خب چرا از اول صلح نکنیم؟

* انتقادی که در نیم فصل رقابتهای لیگ برتر به شما وارد شد، این بود که نتوانستید بازیکنان مورد نظر پرویز مظلومی را جذب کنید؛ این انتقاد را قبول دارید؟

- اصلا قبول ندارم. بازیکنانی که آقای مظلومی خواهان جذب شان شده بود، حضورشان در استقلال به هیچ عنوان برای ما مقدور نبود! بخاطر اینکه آن بازیکنان مهره های کلیدی تیمهایشان بودند و تیمها حاضر به از دست دادن نشان نبودند. برخی هم مبالغ زیادی میخواستند. بطور مثال من با آقای «رسول  نویدکیا» صحبت کردم و کار حضورش تمام شده بود اما متاسفانه در آخرین لحظه گفتند مدیر سپاهان مخالفت کرده است. آنطور که گفتند علاقه مندان به نویدکیا مطالبی را نوشته و باشگاه سپاهان را تهدید کرده بودند.

* با این حال سرمربی شما در آن نقاط و در آن پستها احساس نیاز کرده بود.

- مثل این می ماند که تیمهای دیگر مهدی رحمتی، خسرو حیدری و... را از ما بخواهند. آیا حاضر به واگذاری آنها میشویم؟ آقای مظلومی لیستی داده بود که من به شما نشان میدهم. چه کسی و با چه پولی میتوانست آنها را جذب کند؟

ما یک بازیکن بنام «مومنی» گرفتیم که بازیکن بسیار خوبی است. «عادل شیحی» مراکشی را هم جذب کردیم.

* بیشترین دغدغه کادر فنی فقدان یک هافبک بازیساز بود.

- اگر تیم ما را آنالیز کنید، جوانهایی داریم که همه آنها پلیمیکر هستند. اگر اراده این بچه ها گرفته نشود میتوانند بازیسازی کنند. از بس گفتیم «پلی میکر» نداریم بچه ها اراده خود را از دست دادند. البته ممکنه تیم از نظر ارنج مشکلاتی داشته باشد. باید از بازیکنان بهتر استفاده شود و بویژه از نفراتی که روی نیمکت ذخیره هستند.

همین «پروپیچ» بازیکن خوبی است که باید از او استفاده شود. البته ما بازیکنانی چون «خسرو حیدری» را هم در بازیهای زیادی نداشتیم و اگر اینها بودند آن مشکل بازیسازی حل میشد. ضمن اینکه چند بازی مساوی کردیم که باید برنده میشدیم و در آنصورت الان با 17، 18 امتیاز اختلاف به قهرمانی نزدیک شده بودیم.

* آندرانیک تیموریان نیز در همین اتاق با شما مذاکره کرد اما حضورش نهایی شد، علت، مسائل مالی بود یا...؟

- صحبت کردیم. من به آندو خیلی علاقه مند هستم ولی در پایان 4، 5 ساعت مذاکره توافق نشد. احساس کردیم اگر نباشد بهتر است!

* انتقاد این ماهها به تیم پرویز مظلومی این بوده که زیبا بازی نمی کند؛ این مسئله را قبول دارید؟

- بله، من قبول دارم. بعضی مواقع بسیار بسیار بد بازی میکنند و یا در یک بازی دقیقه 92 و در شرایطی 5 دفاع در محوطه جریمه داریم گل میخوریم.

* این مسائل کجا بررسی میشود؛  یعنی چه کسی و با چه منطقی به شما میگوید که استقلال بد بازی میکند؟

- کمیته فنی داریم که بحث میکنند. الان نصرالله عبدالهی را هم که انسانی با تجربه است آورده ایم کنارشان. آقای پورحیدری هم با آن شرایطی که دارند در این زمینه به ما کمک میکنند.

* صحبت از منصور پورحیدری شد، فکر میکنم تلخ ترین اتفاق سال 94 برای  شما بیماری ایشان بود.

- بله صددرصد همینطور بود. آقای پورحیدری خضوع و خشوع دارد، تجربه دارد، آرامش دارد. بدون غرض صحبت میکند.

* قصد ندارید با توجه به بیماری منصور پورحیدری، سرپرست جدیدی برای استقلال تعیین کنید؟

ـ خیر، آقای پورحیدری سرپرست ماست و هیچ فردی نمیتواند صلابت ایشان را در آن پست داشته باشد البته فعلا آقای فرزاد مجیدی وظایف سرپرستی را انجام میدهد.

* سرمربی استقلال بارها اعلام کرده که برنامه سه ساله دارد و امسال قهرمانی در لیگ خواست هیاتمدیره از او نیست. این را تائید میکنید؟

- به هر صورت فوتبال است و چیزی در آن مشخص نیست.

* آیا حمایتی که سال قبل تا پایان لیگ از قلعه نویی کردید امسال از مظلومی خواهید داشت؟ 

-صددرصد این حمایت وجود دارد.

* در این فصل باشگاه استقلال به داوریهای لیگ انتقاداتی داشته است؛ این در حالیست که بعضا داوریها بسود شما هم بوده و...

- ببینید. من هیچوقت به داوریها اعتراض تندی نکردم چون اعتقاد دارم داوری هم جزوی از مسابقه است. هیچ داوری به عمد علیه ما سوت نمیزند. به هر صورت گاهی محیط، خستگی و اضافه وزن سبب اشتباهاتی میشود.  البته به قول شما بخش دیگر ماجرا را هم نگاه میکنیم.  مثلا توپی که آقای طالبلو از درون دروازه بیرون آورد گل بود و این را قبول داریم. به نظر من یک مربی هم نباید بعد از بازی مصاحبه کند. رسانه ها هم نباید بلافاصله بعد از بازی سراغ او بروند. من خودم  11 سال قهرمان ژیمناستیک ایران بودم و یکبار به داورها اعتراض نکردم. خیلی مسائل هم بود و  حق ما شهرستانیها را تضییع میکردند.

* جایی گفته بودید باند اصفهانیها بر داوریها تاثیر میگذارند و جالب آنکه خودتان هم اصفهانی هستید.

-خیر، اینگونه نبود. من خودم افتخار میکنم که اصفهانی هستم. من فقط در آن مصاحبه گفتم اگر داوری برای تیمهای اصفهانی هم قضاوت میکرد به این شکل سوت میزد؟ البته من خودم به آقای حسن زاده تلفن زدم و تصحیح کردم.

* روزی که قرار شد مدیریت باشگاه استقلال را به شما واگذار کنند، با اکراه این مسئولیت را پذیرفتند، اگر زمان به عقب برگردد بازهم به این سمت میآیید؟

- تمام دوستانم توصیه کردند که به این بخش نروم! گفتند آنجا جای شما نیست اما با توجه به درخواست آقای گودرزی پذیرفتم. تا الان هم صدمات زیادی خوردم اما اگر به عقب برگردم به هیچ عنوان این مسئولیت را قبول نمیکنم؛ اصلا کار در فوتبال را قبول نمیکنم!

* با توجه به کاری که شروع کرده اید؛ قصدتان این است که همچنان سرپرست باشگاه باشید؟ آیا برای ثبات بیشتر بهتر نیست مدیرعامل باشگاه مشخص شود؟

- من منتظر پایان بازیهای این فصل هستم تا بتوانم در یک حالت عادی تصمیمگیری کنم. انشاالله بعد از فینال جام حذفی دراینباره نظر میدهم. البته الان هم یک ثباتی در باشگاه ایجاد شده است. چارت تازه ای را هم در هیئت مدیره مصوب کردهایم.

* درباره چارت تازه و جزئیات آن چه زمانی اطلاع رسانی می کنید؟

- فکر میکنم اوایل سال آینده اعلام شود.

* بحث آکادمی باشگاه به کجا رسید، بالاخره حسن روشن مدیر این آکادمی میشود؟

- قرار است  یک هیات مدیره مجزا برای اداره آکادمی تعیین شود. منتظر هستیم تا ورزشگاه امام رضا(ع) آماده شود و در آنجا کار آموزشی انجام دهیم. در بخش مدیریت آکادمی هم از افرادی چون آقای کرد نوری، آقای روشن و آقای نعلچگر و چند پیشکسوت دیگر استفاده خواهیم کرد.

در این حوزه برایمان بحث اخلاقی خیلی مهم است. یک مربی باید لباس خوب بپوشد، کفشش واکس زده باشد، مدل موهایش مناسب باشد و... اینها همه در تربیت بازیکن تاثیرگذار خواهد بود. فوتبال فقط سر زدن، شوت زدن، استپ سفید و... نیست.

* یکی از بحثهایی که در نیم فصل رقابتهای لیگ برتر وجود داشت دلخوری شما و پرویز مظلومی از یکدیگر بود، حتی عنوان شده بود که با هم قهر هستید!

- به هیچ عنوان این مسئله صحت نداشت، فقط ما بازیکنی بنام «شعبانلو» را به یک باشگاه دیگر داده بودیم که آقای مظلومی گفتند ما این بازیکن را میخواهیم و ما هم بازیکن را برگرداندیم و گفتیم بفرمایید، این هم بازیکنی که شما خیلی به او علاقه مند هستید. البته تا الان از او در بازیها استفاده نکرده اند!

* پس وجود اختلاف را تکذیب میکنید؟

- بله، ممکن است اختلافات سلیقه باشد اما عده ای مسائل را آگراندیسمان می کنند. نمیدانم در اتاق ما ضبط صوت گذاشتند یا لبخوانی میکنند؛ نمیدانم داستان چیست؟!

* جالب است که از وقتی در راس باشگاه استقلال قرار گرفته اید، برای تیم رقیب کری نخوانده اید.

- اصلا این کار را نمیکنم. چرا کری بخوانم؟ وضع من، کارم و زندگی ام مشخص است و نیازی به کری نیست. زمان همه چیز را مشخص می کند.

* آیا شما فیلم مستند «من ناصر حجازی هستم» را دیده اید؟

- خیر ندیده ام. دعوت شدم اما گرفتاریها اجازه نداد بروم.

* نظم و انضباط شما زبانزد است، این نظم از کجا ریشه میگیرد؟

- از کودکی ام. من مدرسه هم که می رفتم همیشه یکساعت زودتر میرسیدم. البته اعتقاد به کار، آدم را با نظم بار می آورد.

من در سالهایی که در ورزش فعالیت میکنم، خیلی جاها خدا را دیدم. وقتی برای خدا کار کنید، خیلی جاها به کمک شما میآید.

در همین باشگاه استقلال مشکلاتی را به لطف خدا پشت سر گذاشتیم که تصور آن را نداشتیم.

خیلی جاها کار به مو رسید ولی پاره نشد.

خواندن نماز اول وقت خیلی کمک من کرده است. یاد ندارم که نماز صبح اول وقت را ترک کرده باشم.

همین که الان تیم ما در لیگ مدعی و در جام حذفی فینالیست است خواست خداست.

* از گذشته بعضا می شنیدیم که بهرام افشارزاده استقلالی است؛ این را تائید میکنید؟

- من همیشه ملی بودم. از سال 1982 تا المپیک 2012 لندن که در اعزام کاروان ملی ایران نقش داشتم، سعی می کردم ملی فکر کنم. البته صددرصد به این باشگاه علاقه مند بودم چون باشگاه با قدمتی است.

 

* عید امسال کجا هستید؟

- هنوز برنامه ریزی نکردهام. باید ببینم چه پیش میآید.

* معمولا برنامه شما در لحظه تحویل سال چیست؟

- من در عید بر سر مزار پدر و مادرم حاضر میشوم. من معمولا دو هفته یکبار یا ماهی یکبار بر سر مزار آنها حضور پیدا میکنم. عید هم که اگر در اصفهان باشم به دید و بازدید می رویم. مردم اصفهان مردمی مقتصد، دانا و هوشمندی هستند.

* از عید نوروز در دوران حضورتان در ورزش خاطرهای دارید؟

- به آن صورت چیزی در ذهنم نیست.

* از عیدهای کودکی چطور؟

- برای خودتان عالمی داشتیم، یکی دو ماه قبل از عید مارا می بردند و کت و شلوار برایمان می خریدند. عیدی می دادند. دوتومنی های عیدی هنوز یادم هست. تکالیف مدرسه هم معمولا می ماند برای شب سیزده به در و...

* عیدی می دهید یا می گیرید؟

- چند سال است که عیدی گرفتن ما به پایان رسیده است و حالا فقط عیدی میدهیم.