حدود 26 سال قبل و در بازی‌های آسیایی 1990 که در پکن برگزار شد، 10 بازیکن استقلال در لیست 23 نفره تیم ملی حضور داشتند. از احمدرضا عابدزاده تا رضا حسن‌زاده، جواد زرینچه و صمد مرفاوی و مهدی فنونی‌زاده. آن هم در حالی که سرمربیگری تیم ملی را علی پروین بر عهده داشت. یک پرسپولیسی تمام عیار که نمی‌توانست از شایستگی‌های بازیکنان استقلال چشمپوشی کند.

بعد از آن در یک برهه، استقلال نماینده‌ای آنچنانی در تیم ملی نداشت. زمان مربیگری محمد مایلی‌کهن در تیم ملی که فقط یکی دو استقلالی در لیست قرار می‌گرفتند. به مهدی پاشازاده که بازی نمی‌رسید و علیرضا منصوریان هم هر از چندگاهی در ترکیب قرار می‌گرفت. آن زمان خیلی‌ها پرسپولیسی بودن مایلی‌کهن را دلیل عدم حضور بازیکنان استقلال در لیست می‌دانستند. شایعه‌ای که تا سال‌های سال بی جواب ماند و هرگز کسی پاسخش را نداد.

کارلوس کی‌روش اما در سال‌های اخیر نگاه ویژه‌ای به بازیکنان استقلال داشته. یادمان نمی‌رود که استخوانبندی اصلی تیم ملی در راه صعود به جام جهانی 2014 را بازیکنان استقلال تشکیل می‌دادند. از مهدی رحمتی که تا اواسط راه همراه تیم ملی بود تا جواد نکونام، خسرو حیدری، امیرحسین صادقی، پژمان منتظری، مجتبی جباری، هاشم بیک زاده و حتی فرزاد حاتمی. کی‌روش اعتقاد خاصی به این بازیکنان داشت و از قریب به اتفاق آنها در ترکیب تیم ملی استفاده می‌کرد.

در آخرین اردوی تیم ملی برای تقابل با هند و عمان دیگر خبری از اعتقاد کی‌روش به بازیکنان استقلال نبود. فقط امید ابراهیمی بود که به‌عنوان تنها نماینده استقلال در تیم ملی حضور داشت و در ترکیب اصلی نیز بازی کرد. اگر مهدی رحمتی را کنار بگذاریم که کی‌روش علاقه‌ای به دعوت از او نشان نمی‌دهد و البته خسرو حیدری مصدوم، از استقلال جز ابراهیمی، نام هیچ بازیکن دیگری در لیست 23 نفره کی‌روش به چشم نمی‌خورد و این یعنی بازگشت به دوران مربیگری محمد مایلی‌کهن در تیم ملی. دورانی که فقط یک علیرضا منصوریان بود و بس.

از کارلوس کی‌روش نمی‌توان خرده گرفت. او به‌عنوان سرمربی تیم ملی بازیکنانی را در لیست قرار می‌دهد که بتوانند برنامه‌هایش را در زمین اجرا کنند اما اینکه از استقلال که صدرنشین لیگ برتر است بازیکنی جز ابراهیمی دعوت نمی‌شود سوالی است که همچنان بی جواب مانده. دلیلش را کسی نمی‌داند اما هر چه هست به تفکرات کی‌روش برمی‌گردد و اینکه در ترافیک ستاره ها، بازیکنان استقلال نمی‌توانند راهی به تیم ملی پیدا کنند. ترافیکی که حتی باعث شده بازیکنان طراز اولی چون سیدجلال حسینی و مهدی طارمی روی نیمکت بنشینند و خیلی‌های دیگر مثل کاوه رضایی به لیست تیم ملی راه پیدا نکنند