حاج صفی: امیدوارم حالاحالاها به ایران برنگردم

احسان حاج صفی بعد از سال ها غیبت فوتبالیست های ایرانی در بوندس لیگا، راهی لیگ دو آلمان شد و نیم فصل فراز و نشیب داری را پشت سر گذاشت. او حالا از شرایط بازی در آلمان، حاشیه هایی که در این لیگ دارد و اوضاع تیم ملی برای صعود به جام جهانی می گوید:

 

انگار سال ها در این تیم بازی می کردم

او در مورد چگونگی حضور خود در تیم فرانکفورتی و لژیونر شدنش می گوید:« زودتر از این‌ها قصد داشتم لژیونر بشوم، به آلمان بیاییم و فوتبالم را در این کشور ادامه دهم اما قسمت شد امسال راهی آلمان شوم. روزهای سختی را گذراندم که در ابتدا خیلی سخت به من می‌گذشت اما رفته رفته اوضاع بهتر شد و در خود تیم خیلی به من کمک می‌کردند. از روزی که وارد تیم شدم احساس تنهایی نکردم، باشگاه آنقدر خوب با من برخورد می‌کرد که انگار من چند سال است در این تیم بازی می‌کنم و خدا را شکر در این تیم جا افتادم و بازی به بازی بهتر شدم. به نظر خودم دوران خوبی را پشت سر می‌گذارم. »

 

سطح بوندسلیگا 2 آلمان بسیار از لیگ برتر ایران بالاتر است

او در مورد کیفیت سطح بوندسلیگا 2 و تفاوت آن با سایر لیگ ها حتی سطح بوندسلیگا یک می گوید:« بوندسلیگای 2 آلمان به نظر من سطحش از لیگ ایران بالاتر است و کیفیت خوبی دارد. برای من خیلی خوب بود و از لحاظ فوتبالی خیلی پیشرفت کردم.  در چند سال اخیر فوتبال آلمان خیلی پیشرفت کرده و آلمان را در فوتبال از روی جنگندگی و تلاش می‌شناسند. بوندسلیگای 2 فرق چندانی از لحاظ دو و جنگندگی با بوندسلیگای یک ندارد و اینجا هم بازیکنان خیلی باید تلاش کنند.»

 

از نظم آلمانی ها لذت می برم

حاج صفی بزرگترین درس خود در مدت حضورش در آلمان را نظم می داند:« نظم آلمانی‌ها خیلی به دلم نشست و فکر می‌کنم در کشورهای اروپایی بی‌نظیر باشد. من کشورهای زیادی در اروپا رفته‌ام اما آلمان منظم‌ترین بوده و این موضوع در زندگی شخصی هر آدمی تاثیر می‌گذارد و من خیلی آن را دوست دارم.»

 

نمی دانم در دقایق آخر چه اتفاقی برای تیم می افتد

fsv فرانکفورت گل های زیادی در دقایق 85 به بعد خورده است و شاید اگر این اتفاق رخ نمی داد اوضاع تیم بسیار متفاوت می شد. جاج صفی هم هنوز دلیل این گل های پایان بازی را نمی داند:« باشگاه ما جزو قدیمی‌ترین باشگاه‌های آلمان است اما بازی‌های خیلی خوبی انجام می‌دهیم و شانس نداریم. بازی‌هایی که با اختلاف 2 گل جلو بودیم را نتوانستیم ببریم و نمی‌دانم  چه می‌شود که تمرکزمان را از دست می‌دهیم یا چیز دیگری، نتیجه با برد عوض می‌شود. این موضوع را بیشتر باید تمرین کنیم و مشکل گل خوردن در دقایق آخر را برطرف کنیم تا در اینجای جدول نبودیم. امیدوارم در 6 بازی آینده امتیازات لازم را جمع کنیم.»

 

گل 50 متری‌ام شانسی نبود

گل 50 متری حاج صفی جزو 5 گل برتر ماه بود و اگر گل او به عنوان بهترین گل انتخاب شود حاج صفی باید به تلویزیون برود و صحبت کند. او در مورد گلی که زد و تسلطش به زبان آلمانی می گوید:« از گلی که زدم خیلی خوشحالم ولی این اولین گلی نبود که من از فاصله دور می‌زدم و شانسی هم نبود. من مقابل هرتابرلین در جام‌حذفی هم از همین فاصله شوت خطرناکی زدم که دروازه‌بان آنها با نوک انگشتانش توپ را گرفت. در تیم‌ملی و سپاهان هم چنین گل‌هایی زده بودم اما خوشحالم که گلم بین 5 گل برتر ماه قرار گرفت. زبان آلمانی خیلی سخت است و ما به آن صورت یاد نگرفتیم اما کمابیش متوجه می‌شوم. حالا اگر گل من بهترین گل شد و قرار شد به تلویزیون بروم تا آن زمان یک کاری برایش می‌کنم. »

 

از فدراسیون گله دارم

کاپیتان جدید تیم ملی از فدراسیون گله مند است:« بازی‌هایی که تا الان برای صعود به جام‌جهانی انجام داده‌ایم با تیم‌های مطرحی نبوده و از این به بعد بازی‌های سخت ما شروع می‌شود. امیدوارم قرعه خوب به ما بخورد تا بتوانیم یک بار دیگر به جام‌جهانی برویم. یک گله از فدراسیون دارم که مشکلات همیشه بوده ولی امسال بیشتر شده. امکانات زمین، تمرین و لباس مناسب نیست و کارلوس کی‌روش به همین دلیل هر روز با فدراسیون می‌جنگد تا امکانات را خوب کند تا با لباس خوب در زمین خوب تمرین کنیم. »

 

کی‌روش آدم دوست‌داشتنی است

حاج صفی دلیل محبوبیت کی روش در مردم ایران و بازیکنان تیم ملی را این دلایل می داند:« کی‌روش آدم دوست‌داشتنی است و از وقتی به ایران آمده و سرمربی تیم‌ملی شده دوستی خیلی خوبی را با تیم درست کرده و بچه‌های تیم‌ملی خیلی با هم دوست هستند. رابطه بازیکنان با کادرفنی بسیار خوب است و از وقتی هم که آمده تیم‌ملی نتایج خوبی گرفته است و به همین خاطر مردم ایران او را دوست دارند و علاقمندند او در ایران بماند تا دوباره با تیم‌ملی به جام‌جهانی صعود کند.»

 

به این دلایل کی روش با فدراسیون می جنگد

کاپیتان جدید تیم ملی سرمربی پرتغالی را دلسوز می داند و می گوید:« مسئولان فدراسیون باید به فکر تیم‌ملی باشند تا چند وقت دیگر مسابقات جدی انتخابی جام‌جهانی آغاز بشود و همه از این تیم توقع صعود دارند. این تیم امکانات ندارد، زمین تمرین ندارد، لباس ندارد و کیفیت لباس‌ها خیلی بد است به خاطر همین کی‌روش می‌جنگد تا امکانات خوبی برای تیم‌ملی ایجاد کند. قبل از اینکه ما بخواهیم به جام‌جهانی برویم همه فکر می‌کردند ایران تیم ضعیفی است و زنگ تفریح خواهد بود اما همه دیدند اینطور نیست و ایران جلوی تیم‌های قدرتمند خوب ایستادگی کرد. اگر در آن دقیقه آن گل را از آرژانتین نمی‌خوردیم شاید به مرحله بعد هم می‌رفتیم اما قسمت این بود و فقط مسی می‌توانست آن ضربه را بزند. »

 

مشکلاتم را نگویم بهتر است

بعد از اتمام جام جهانی حاج صفی بارها تا نزدیکی لژیونر شدن هم رفت اما این موضوع به حالا موکول شد. او دلیل این تاخیر را مشکلاتی می داند که نمی خواد آنها را مطرح کند:« من پیشنهاداتی از کشورهایی داشتم اما به دلایل زیادی نتوانستم بروم حتی پای امضای قرارداد هم رفتم اما مشکلاتی بود که نگویم بهتر است. اتفاقاتی افتاد که من به ایران برگشتم و خدا را شکر دوباره برای من پیشنهاد آمد به آلمان آمدم و خوشحالم الان اینجا هستم. »

 

با کیکر مصاحبه کردم و مشکلات تمام شد

گفت و گو او با رسانه های ایرانی برای مدت ها حواشی برای حاج صفی به وجود آورده بود که او قصد ماندن در فرانکفورت را ندارد اما او این موضوع را رد می کند و می گوید:« قرارداد من دوساله است و قطعا ما در بوندسلیگای 2 می مانیم، صحبت‌هایی در سایت‌های ایرانی شده بود که من واقعا آن صحبت‌ها را نکرده بودم و شیطنتی پیش آمده بود مصاحبه را جابجا کرده بودند و من گفته بودم هیچ وقت همچنین صحبتی نکرده‌ام. دو سال قرارداد دارم و دو سال هم می‌مانم. آمدم اینجا با سایت کیکر مصاحبه کردم و آن قضیه حل شد.»

 

امیدوارم حالاحالاها به ایران برنگردم

حاج صفی در پایان آرزوهای خود در فوتبال آلمان را این طور عنوان می کند:«امیدوارم سال‌ها بتوانم در فوتبال آلمان بازی کنم و حالاحالاها به ایران برنگردم. فوتبالم را هر روز بهتر کنم، رو به پیشرفت بروم. برنامه‌ریزی‌ام این بود که به اروپا بیاییم، پیشرفت کنم و سال‌های زیادی در کشور آلمان فوتبال بازی کنم و حالا امیدوارم فوتبالیست‌های زیاد ایرانی هم به آلمان بیایند و اینجا فوتبال بازی کنند و بدرخشند.»