شکست سنگین تیم به غیبت من ربطی نداشت

یکی از بازیکنان آینده‌دار فوتبال ایران بدون شک علیرضا جهانبخش است، هافبکی که پس از حضورش در ترکیب AZ آلکمار شرایط این تیم را به کلی تغییر داد و این تیم توانست به جمع تیم‌های مدعی لیگ هلند بپیوندد و اکنون هم برای کسب سهمیه لیگ اروپا تلاش می‌کند. جهانبخش در دو بازی پایانی تیم ملی در دور اول انتخابی جام جهانی هم در ترکیب تیم ملی درخشید و جزو بهترین بازیکنان زمین در هر دو دیدار مقابل هند و عمان بود.

علیرضا جهانبخش در خصوص عملکردش در تیم ملی، حاشیه‌های اخیری که رخ داده و درباره امکانات برای تیم ملی حرف و حدیث پیش آمده، قرعه‌کشی دور نهایی انتخابی جام جهانی 2018 روسیه، وضعیت آلکمار و ... صحبت کرده است.

علیرضا جهانبخش در دو بازی اخیر تیم ملی جزو بازیکنان خوب میدان بود. به نظر می‌رسد کم کم توانستی در پست هافبک راست خودت را در تیم ملی به یک بازیکن مطمئن تبدیل کنی و کارلوس کی‌روش هم روی تو حسابی ویژه باز کرده است.

همیشه بازی برای تیم ملی یک حس دیگر دارد. وقتی برای پرچم کشورت تلاش می‌کنی، یعنی تمام ملت پشت تو هستند و شرایط متفاوت است. من همیشه سعی کرده‌ام برای تیم ملی بهترین بازی‌هایم را انجام دهم و تمام توانم را بگذارم. وقتی در تیم ملی هستم سعی می‌کنم هر چقدر که به من برای بازی کردن زمان می‌دهند، در همان زمان مؤثر واقع شوم تا به تیمم کمک کنم.

و حاصل مؤثر بودنت گرفتن دو پنالتی در بازی با هند، یک گل و دو کرنری بود که در بازی با عمان تبدیل به گل شد.

خوشحالم که تیم ملی نتایج خوبی گرفت و توانستیم مرحله اول انتخابی جام جهانی را خوب پشت سر بگذاریم. امیدوارم در دور دوم قرعه خوبی نصیب ما شود و از طرفی شرایط خوبی داشته باشیم تا به جام جهانی برسیم. مسیری که پیش‌رو داریم نیازمند شرایطی خوب است تا بتوانیم در مسیری هموارتر حرکت کنیم و به جام جهانی روسیه برسیم.

البته فعلاً این مسیر هموار نیست و دست‌اندازهایی وجود دارد.

بله، دست‌انداز وجود دارد، چون همه تیم‌ها می‌آیند تا به جام جهانی صعود کنند. حضور 12 تیم در مرحله نهایی که همه خوب هستند، دست‌اندازهای مسیر ما محسوب می‌شوند که برای رسیدن به جام جهانی خودمان باید این دست‌اندازها را از پیش‌رو برداریم. از طرفی دیگر هم به امکانات، بازی‌های تدارکاتی و آرامش نیاز داریم که به موفقیت برسیم. باید تدابیری اندیشیده شود که در طول بازی‌ها به آن نیاز داریم.

اما اکنون امکانات خوبی در اختیار تیم ملی قرار ندارد و همین موضوع هم دلشوره‌هایی را برای کارلوس کی‌روش ایجاد کرده است. این مسئله به تیم ملی ضربه نمی‌زند و برای تو که در اروپا فوتبال بازی می‌کنی نداشتن امکانات عجیب نیست؟

این مسئله واقعاً عجیب است که برای تیم ملی یک کشور در مسیر جام جهانی امکانات مناسبی فراهم نمی‌شود. در فوتبال که این همه تأثیرگذار است و در دنیا به عنوان یک صنعت شناخته می‌شود، باید سرمایه‌گذاری بهتری صورت بگیرد. باید برای فوتبال‌مان نگرانی و دغدغه داشته باشیم. اکنون حتی تیم‌های درجه دو، سه، چهار و پنج هم به پیشرفت فکر می‌کنند و این مسئله عجیب است که تیم اول آسیا باید چنین شرایطی داشته باشد.

امکانات برای تیم ملی یک چیز پیش پاافتاده است؛ دقیقاً مانند اینکه یک نفر برای درس خواندن به مداد، پاک‌کن و خط‌کش نیاز دارد، یک مهندس برای نقشه‌کشی نیاز به وسایل مهندسی دارد و یک پزشک باید تجهیزات در اختیارش بگذارید تا کارش را پیش ببرد. این مسائل است که باعث بهتر انجام شدن کار و پیشرفت می‌شود، اما وقتی امکانات برای تیم ملی وجود ندارد، واقعاً ناراحت‌کننده است.

این موضوع اکنون بحث روز فوتبال ایران شده است.

همه تلاش می‌کنند تا تیم ملی موفق شود و نام ایران سرفراز باشد، اما اینکه نبود امکانات برای تیم ملی بحث محافل ورزشی شده، واقعاً عجیب و خنده دار است.

نبود امکانات و حاشیه‌های آن بازیکنان را هم از نظر روحی به هم می‌ریزد. درست است؟

صد در صد بازیکنان تیم ملی از نظر روحی اذیت می‌شوند. اکنون بازیکنان همه در تیم‌های حرفه‌ای بازی می‌کنند و بهترین‌های تیم‌های خودشان هستند. بازیکنان تیم ملی در سطح خوبی فوتبال بازی می‌کنند و انتظار می‌رود که در تیم ملی برای آنها امکانات مناسبی فراهم شود. تیم ملی هم فقط یک تیم است و تیم فوتبال یک کشور محسوب می‌شود و باشگاه نیست که کسی بخواهد با دیدن امکاناتش آن را انتخاب کند یا برای آن شرایط تعیین کند. به‌همین دلیل باید بهترین شرایط در تیم ملی فراهم شود تا با موفقیت‌های این تیم مردم خوشحال شوند. اکنون شرایط تیم ملی به لحاظ امکانات بسیار پیش پا افتاده و آماتورگونه است و به نظر خوب نیست درباره تیمی که دو سال پیش جام جهانی بوده این مدلی صحبت کنیم.

سیدبندی قرعه کشی دور نهایی انتخابی جام جهانی 2018 روسیه مشخص شد. پیش‌بینی می‌کنی با کدام تیم‌ها همگروه شویم و اگر قرار باشد خودت انتخاب کنی، کدام تیم‌ها را در گروه ایران قرار می‌دهی؟

پیش‌بینی کردن سخت است، اما اگر قرار بود خودم انتخاب کنم، راحت‌ترین تیم‌ها را در گروه ایران قرار می‌دادم که صد در صد خیلی بهتر است. البته تفاوت چندانی هم ندارد و مثلاً ژاپن یا کره‌جنوبی در سید دوم قدرت یکسانی دارند و بقیه تیم‌ها در سیدهای دیگر هم به یک اندازه قدرت دارند. در مجموع فکر می‌کنم خیلی فرقی ندارد که با کدام تیم‌ها همگروه شویم. تفاوت تیم‌ها خیلی کم است و فقط امیدوارم قرعه خوبی نصیب‌مان شود.

برخی بازیکنان تیم ملی دوست دارند با عربستان همگروه شویم و برخی هم می‌گویند به‌دنبال حاشیه نیستند. نظر تو در این خصوص چیست؟

من نظر خاصی ندارم.

آلکمار هم در نیم‌فصل دوم و بعد از حضور تو در ترکیب شرایط خوبی پیدا کرد، اما در آخرین بازی که غایب بودی تیم‌تان شکست سنگینی را متحمل شد.

نه، به غیبت من ربطی نداشت. ما بازی سختی مقابل PSV آیندهوون داشتیم و بچه‌ها تلاش کردند که نتیجه لازم را کسب کنیم، اما نشد و این اتفاق رخ نداد. ما می‌توانستیم نتیجه بهتری را به‌دست بیاوریم، اما ایرادی ندارد و در پنج بازی باقیمانده تلاش خواهیم کرد تا امتیاز خوبی جمع کنیم.

می‌توانید تک سهمیه مستقیم لیگ اروپا را کسب کنید؟

هدف باشگاه از اول فصل همین بوده و باید در این پنج بازی باقیمانده هم تلاش کنیم. متأسفانه ما جام حذفی را از دست دادیم و حالا باید تمام تلاش‌مان را به کار بگیریم تا در لیگ رتبه خوبی را کسب کنیم.

به نظر می‌رسد در آلکمار هم حسابی به محبوبیت رسیده‌ای و هواداران دوستت دارند.

خوشبختانه شرایط خوب است و اوضاع از این لحاظ خیلی بهتر از اول فصل شده است. باید از هواداران، مسئولان باشگاه و تمام تیم تشکر کنم.

و همین‌طور در باشگاه که همزمان با عید نوروز پیامی منتشر شد و سال نو ایرانی را تبریک گفتند و در رختکن تیم‌تان هم ویدئویی ضبظ شده بود که همه سال نو را تبریک گفتند.

 

باشگاه از این موضوع خبر داشت که سال نوی ایرانی در راه است و به‌همین دلیل در اینستاگرام باشگاه، در فیس‌بوک و توئیتر هم این مسئله را یادآوری کردند و سال نو را تبریک گفتند. این مسئله هم برای آنها جالب بود و برای خودم هم جالب شد که چنین کاری کردند.

 

این نشان می‌دهد که توانسته‌ای تأثیر لازم را در این مقطع بگذاری و اکنون در هلند عده‌ای با فرهنگ ایران آشنایی پیدا کرده‌اند.

روزهای اول خیلی سخت بود، چون اینجا تبلیغات خوبی درباره ایران نمی‌شود. برخی‌ها حتی ایران را با افغانستان و عراق اشتباه می‌گرفتند که من به آنها توضیح می‌دادم اوضاع ایران اصلاً مانند عراق یا افغانستان نیست. به آنها گفتم که کشور ما امنیت دارد و گفتم که ایران کشوری توریستی و دیدنی است که تفاوت زیادی با کشورهای دیگر دارد. حتی درباره عید نوروز یکی از بازیکنان از من پرسید که وارد چه سالی می‌شویم که گفتم 1395 سال از تاریخ شمسی ما فقط پس از اسلام گذشته است و اگر به تاریخ ایران باستان بخواهیم حساب کنیم، بیش از 2500 سال از تاریخ ایران می‌گذرد. این موضوع برای آنها جالب بود.