مدت زیادی تا آغاز هشتادودومین دربی بزرگ پایتخت باقی نمانده اما بدون شک یکی از حساس‌ترین تقابل‌های تاریخ دو تیم استقلال و پرسپولیس را شاهد خواهیم بود.

در سال‌های اخیر هیچ گاه این دو تیم به طور همزمان در کورس قهرمانی قرار نداشتند. پرسپولیس که از قهرمانی در لیگ برتر هفتم، به ندرت در رده‌های بالایی جدول قرار گرفته و زمانی هم که پرسپولیس روزهای خوبی داشته، استقلال اوضاع نابسامانی را تجربه کرده است.

این بار شرایط کاملا متفاوت است. امتیازات دربی هشتاد و دوم پایتخت می‌تواند برای تیم پیروز، قهرمانی در لیگ برتر پانزدهم را به دنبال داشته باشد. هر تیمی که بتواند سه امتیاز این بازی را کسب کند به احتمال زیاد در پایان فصل، جام قهرمانی را بالای سر خواهد برد.

از سوی دیگر برنده دربی، حریف دیرینه خود را تا حد زیادی از کورس قهرمانی خارج می‌کند. زیرا تیم بازنده علاوه بر از دست دادن امتیازات این بازی، روحیه خود را به خاطر شکست در مهم‌ترین بازی فصل می‌بازد. زیرا هواداران دیگر مانند بازی‌های پیش از دربی، از تیم محبوب خود حمایت نخواهند کرد.

دربی در سال‌های گذشته به لحاظ امتیازی و جدولی تا این حد حساس نبوده است. همچنین تیم‌های استقلال و پرسپولیس هر دو از نظر قدرت و بازیکن در سطح بالایی قرار دارند. در گذشته معمولا یکی از دو تیم از نظر کیفی یا حتی تعداد مصدومان و محرومان شرایط خوبی نداشت و همین مسئله روی بازی تأثیر منفی می‌گذاشت.

همچنین پیش از این دربی معمولا در اواسط فصل برگزار می‌شد که همین مسئله باعث می‌شد نتیجه بازی اثری بر سرنوشت قهرمانی نداشته باشد اما این بار دربی در فاصله 4 هفته به پایان فصل برگزار می‌شود. دیداری که شاید تکلیف قهرمانی را تا حدود زیادی مشخص کند.