شاید حرف‌های کی‌روش، حرف دل من باشد اما صلاح نمی‌دانم بگویم!

علی کفاشیان در گفت‌وگو با رادیو ورزش، در خصوص اینکه در حال حاضر رئیس فدراسیون فوتبال است یا سرپرست محسوب می‌شود، اظهار داشت: من رئیس فدراسیون فوتبال ایران هستم البته فرقی ندارد. تا زمانی که رئیس جدید فدراسیون انتخاب نشود، رئیس فعلی قانونی است. پس از برگزاری مجمع هر فردی رأی آورد رئیس خواهد شد.

وی ادامه داد: در فوتبال سرپرستی، برکناری یا انتصاب نداریم و نمی‌توان رئیس را برکنار کرد. در حال حاضر برای برگزاری انتخابات، مشکل اساسنامه داریم. سازمان بازرسی و وزارت ورزش و جوانان از دولت استعلام کردند و گفتند اساسنامه باید تأییدیه دولت را داشته باشد.

رئیس فدراسیون فوتبال تصریح کرد: در هیئت رئیسه تصمیم گرفتیم از نهادهای ذیربط درخواست کنیم تأیید اساسنامه مراحل قانونی خود را طی کند اما قبل از آن انتخابات را برگزار کنیم. تأیید اساسنامه در هیئت دولت زمان‌بر است و شاید تا 11 اردیبهشت ماه نتوان این کار را انجام داد.

کفاشیان در واکنش به این سؤال که اگر انتخابات به تعویق بیفتد، آیا در انتخابات ثبت نام خواهد کرد یا خیر، گفت: دیگر ثبت نام نمی‌کنم. تلاش می‌کنم تجربیات خود را به رئیس بعدی انتقال دهم اما ثبت نام نخواهم کرد.

وی درباره اینکه ظاهرا با صحبت‌های وزیر ورزش و جوانان مبنی بر اینکه ریاست فدراسیون فوتبال باید دو دوره باشد موافق است، خاطرنشان کرد: موافق این صحبت نیستم. چون فدراسیون‌های دیگری هستند که یک فرد چند دوره رئیس بوده‌ است. ما تعداد دوره‌های ریاست فدراسیون را بر اساس اساسنامه فیفا گذاشتیم. آنها قبلا دوره‌ای بودن را از اساسنامه برداشته بودند و اکنون آن را سه دوره کرده‌اند و ما هم باید این کار را انجام دهیم.

رئیس فدراسیون فوتبال اضافه کرد: روز اولی که به فدراسیون فوتبال آمدیم بیش از دو سال طول کشید تا بدانیم کار به چه شکل است، بعد از آن چند سال کار را پیش بردیم. اینطور نیست که بعد از دو دوره یک نفر بیاید و از نو کار را انجام دهد. در این چند سالی که من بودم شاید 90 درصد رئیس فدراسیون‌های کشورهای مختلف همان‌ها بودند. فدراسیون جهانی فوتبال دوره ریاست را سه دوره گذاشته. به نظرم به کارآیی افراد باید نگاه شود و تصمیم‌گیری را به مجمع فدراسیون بسپارند. شاید یکی توانمندی دومین دوره را هم نداشته باشد و او را برکنار کنند اما شاید یکی توانمندی داشت و باید سه یا چهار دوره کار را پیش ببرد.

کفاشیان درباره اینکه آیا در این مدت اتفاقی افتاده که باعث شود به فکر استعفا بیفتد، گفت: از این اتفاقات زیاد رخ است. دخالت نهادهای دیگر بوده اما به این مسائل نمی‌پردازم.

وی در خصوص اینکه کارلوس کی‌روش گفته علیرضا اسدی با چتر نجات وزارت ورزش به فوتبال آمد، خاطرنشان کرد: این حرف را قبول ندارم. اسدی آدم باتجربه و کارآمدی است. شاید بعضی مواقع تغییرات خوب باشد. فکر جدید و انرژی جدید می‌آید. اسدی هم آمد و سعی کرد کار مهدی محمدنبی را پیش ببرد. فقط اخلاقش کمی تندتر بود که این موضوع به کی‌روش هم برمی‌گردد. کی‌روش اخلاق تندی دارد و باید سعی کند با مسئولان فدراسیون تعامل داشته باشد و علیه مدیران فدراسیون حرف نزند.

رئیس فدراسیون فوتبال درباره اینکه گفته می‌شود حرف‌هایی که کی‌روش علیه برخی مدیران می‌زند، حرف دل کفاشیان است، اظهار داشت: ما با هم جلساتی داریم و من موارد را به او می‌گویم. شاید او صراحت دارد اما مشکلی نیست و خودم هم حرف‌ها را می‌زنم. صحبت‌های کی‌روش حرف دل من نیست. شاید نظرات مرا بگوید اما شاید صلاح ندانم این مسائل گفته شود.

کفاشیان درباره اینکه آیا بهتر نبود با کی‌روش برخورد کند، گفت: برخورد این نیست که بگوییم خداحافظ و به خانه‌ات برو. اگر وارد این مسئله می‌شدیم شاید نیاز بود به او بگوییم برو و خسارت هم به این مربی می‌دادیم، اما رفتارها را طوری ندیدم که چنین برخوردی کنیم و او با دو مصاحبه از تیم ملی برود. شاید حرف‌هایش تند بوده اما با روشی که در این 5 سال کی‌روش را نگه داشته‌ام، فکر می‌کنم ماندنش بیشتر به نفع فوتبال بوده است.

وی در پایان گفت: اولین توصیه من به رئیس بعدی فدراسیون فوتبال این است که بتواند هماهنگی لازم را با وزارت ورزش داشته باشد و با اساسنامه جلو برود. اگر بخواهند من هم کمک خواهم کرد چون دلم برای فوتبال مملکت می‌سوزد.