آقای چوبله! مراقب باش آبرویت نرود

دربی که در نهایت کاری کرد بعد از 2523 روز پرسپولیس به صدر برسد حتما قبل از هر چیز باعث این می شود که کلاه تعظیم برای برانکو از سر برداریم. برانکویی که وقتی فصل گذشته پرسپولیس ویران شده را تحویل گرفت و اکنون آقای جدول آن را تقدیم هواداران کرده است.

پرسپولیسی که ابتدای فصل شاید می توانست آبروی هر مربی را ببرد اما این هوش و ذکاوت و البته دانش و دانش و دانش مرد کروات بود که این تیم را در مسیر درست قرار داد. درست است که پرسپولیس از اشکالات فنی خالی نیست اما نقش مربی که حتی فکر حاشیه های دربی را هم می کند و می داند چطور بازیکنانش را از فشار جنگ روانی مهدی رحمتی بیرون بیاورد این قدر موثر بوده است که اشکالات فنی کمرنگ شود.

این لیگ جذاب است، هر چقدر هم شاید از نظر کارلوس کی‌روش لیگ ایران خواب‌آور باشد اما این لیگ ایرانی است و جذاب. لیگی که چند تیم مدعی قهرمانی دارد و الحق که تیم های مدعی حرف هایی برای گفتن دارند. از تفکرات عبدالله ویسی جوان و پر شوروحال گرفته تا امیر قلعه نویی و تراکتورسازی که مثل گرگ گرسنه در زمین می تازند. از یحیی گل محمدی که این روزها تیمش خسته است تا صبای قم با علی دایی، مرد خستگی ناپذیر. این لیگ حتی جدال پایین جدولی هایش هم جذاب است.

اما آنچه این روزها به این لیگ شور وحال داده است در کورس بودن سرخابی هاست. سال ها بود که دو تیم این چنین هم دوش و کنار هم برای قهرمانی پیش نمی رفتند و این رقابت تنه به تنه دربی 82 را متمایز از هر شهرآوردی کرد.

* پرسپولیس این برد را از برانکو دارد

پرسپولیس به بهترین شکل دربی را برد اما الحق که این برد برای برانکو بود و باید آن را فقط به نام او نوشت. مردی که با درایتش کنار زمین بازیکنانش را آرام کرد. شاید از نظر هواداران سرسخت پرسپولیس این تیم حتی می توانست تعداد گل های بیشتری هم بزند که چندان هم گزافه نیست اما نباید آنها از این نکته غافل شوند که تیم روبروی آنها هفته ها صدرنشین بوده است و خود را مدعی اول قهرمانی می داند. البته شاید تا سال های سال نصیب پرسپولیس تیمی مثل غروب جمعه استقلال نشود. تیمی که قبل از باخت به پرسپولیس به خودشان باخته بودند و شاید روز گذشته برای سرخ‌پوشان بهترین فرصت بود تا با تعداد گل بالا این بازی را ببرند.

پرسپولیسی‌ها حق دارند شاد باشند اما آنها اگر قهرمانی را می خواهند باید به برخی کج رفتاری ها در زمین بازی خاتمه دهند. برخی بازیکنان این تیم بیش از اندازه دنبال درگیری با حریف هستند و البته دفاع تیمی پرسپولیس به تمرین بیشتری نیاز دارد.

* مظلومی سوبله چوبله را به پرسپولیسی ها پس داد

و اما استقلال و اما تیمی که این روزها به خودش می بازد. تیمی که مظلومی باید جواب بدهد او که گفته بود از دربی نمی ترسد، نترسیدن این‌گونه بود؟!

استقلال دچار یک نوع خودآزاری به نام مخفی کاری شده است. مخفی کاری در ارائه تمریناتش به هوادارانش، به رسانه ها به هر آن که می تواند به استقلال کمک کند اما درها به روی همه بسته شده است.

با مظلومی حرف های زیادی داریم. او که در نشست خبری پیش از دربی بادی به غبغب انداخت و گفت تیمش باید سکوت کند چون نمی خواهند تیم به حاشیه برود. آقای مظلومی! آیا مصاحبه نکردن بازیکنانت در دربی تاثیر گذاشت؟ آقای مظلومی که 4 تا 90 دقیقه طوری پرسپولیس را به هم پیچیده بودی که لقب سوبله پوبله را گرفتی حالا بگو چه کردی که این لقب را دو دستی شب گذشته به پرسپولیسی ها تحویل دادی؟ سرمربی استقلال شاید فکر می کرد با فرافکنی ها می تواند جلوی ضعف های تیمش را بگیرد.

استقلال حتی از دو بازی مانده به پایان نیم فصل نشانه های عقب ماندن را داشت اما انگار در مجموعه آبی ها تنها چیزی که دیده نشد همین مسئله بود. کادر فنی استقلال به خصوص در راس آنها مظلومی به جای قبول اشتباهات و پذیرفتن نقدهای پیشکسوتان این تیم راه تعریف و تمجید چشم و بسته از تیم خود را انتخاب کردند.

آقای مظلومی آیا هنوز هم می گویی انتقاد قدیمی های تیم از روی کینه است؟ آیا بهتر نبود مشاوران بهتری را برمی‌گزیدی تا غروب غم انگیزی را برای هواداران استقلال رقم نزنی. آیا بهتر نبود به جای اینکه در هر نشست خبری بگویی بازی خوبی انجام دادید و زیبا بازی کردید و از همه مهتر مدعی اول قهرمانی هستید اشکالات تیم خود را می پذیرفتی.

 

یکی از نکات جالبی که مظلومی بعد از بازی با سپاهان عنوان کرد این بود که بازیکنانش حواسشان به دربی بوده است و حتی باز قبول نکرد که مقابل تیم اصفهانی بازی ضعیفی از خود نمایش گذاشته اند اما حالا کادرفنی استقلال بگوید آیا بازی روز گذشته استقلال نشان از این بود که بازیکنان این تیم دو هفته روی آن تمرکز کرده اند؟ تیمی که مدیرعاملش می گوید از عملکرد تیم مقابل سپاهان راضی نیست اما سرمربی منکر هر انتقادی است.

شاید بهتر باشد مظلومی سوزنی به خود بزند. او در دوسالی که از استقلال دور بود برای بهتر شدن خود چه کرد؟ استقلال دچار دایره بسته ای شده است. آنها در خود فرو رفته اند.

 

پنهان کاری، دوری بازیکنان از مصاحبه و ترس از حاشیه هایی که قشنگی فوتبال است چه چیزی عاید آبی ها کرده است؟ آقای مظلومی شما حتی روز گذشته این جرات را به خود ندادی تا مقابل هوادارانت قرار بگیری و به آنها خسته نباشید بگویید.

آقای مظلومی شما که تمرین استقلال را می بندی چه چیزی را می خواستی از هوادارانت پنهان کنی؟ آیا اتفاق ویژه ای در تمرینات تیمت رخ می دهد؟ شاید سرمربی استقلال نمی خواهد عیان کند تصمیم گیرنده اصلی در تیم او خودش نیست!

راستی پرویز مظلومی که هیچ گاه این جرات را نداشته تا حق خود را قاطعانه بگیرد چرا نیم فصل مهدی مومنی را جذب کرد و چرا برای حفظ میلاد شعبانلوی جوان جنجال به پا کرد؟ او در چند بازی این بازیکن را در فهرست 18 نفره گذاشته است؟ جواب فقط یک بازی است و آن هم به دلیل نداشتن بازیکن. مظلومی حتی در روزهایی که باشگاه استقلال حاضر نشد برایش بازیکنی بگیرد. این جرات را نداشت که به مدیران استقلال اعتراض کند و حتی نقل قول خودش در این زمینه را منکر شد.

مظلومی حتی نمی تواند از لحاظ مالی گلایه ای داشته باشد. امسال به نسبت 10 سال اخیر باشگاه استقلال بهترین عملکرد مالی را داشته است. پس بازیکنان این تیم اسیر مشکلات مالی هم نبوده اند. هر چند در یک برهه ای دست به اعتصاب هماهنگ شده زدند اما خیلی زود به هدف خود رسیدند و جیب های خود را پر پول کردند.

آقای مظلومی گلایه داری. گلایه داری که چرا تیم برانکو مورد تمجید قرار می گیرد ولی تیم او که از ابتدای فصل صدرنشین بوده مورد قهر است؟ حق داری ناراحت باشی آقای مظلومی اما درست در روزهایی که برانکو با هوش عمل کرد و فضای رسانه ای را به سمت خود کشاند شما و تیم رسانه ای استقلال از رسانه ها برای خود غول ساختید و هر روز خبرنگاران را از خود دورتر کردید. شاید نتیجه دربی 82 تلخ ترین بازی عمر شما باشد اما شاید درسی برای مجموعه استقلال باشد که با پنهان کاری در عصر ارتباطات نتیجه حاصل نمی شود.

ترکیب پرسپولیس 5 ساعت مانده به بازی اعلام شد اما آیا برانکو زمان و زمین را بهم دوخت و باشگاه پرسپولیس دست به تکذیب زد؟ آیا پرسپولیس بازی را باخت که حتی می باخت ربطی به این مسائل نداشت. مستطیل سبز فکر فوتبالی می خواهد و مرد عمل.

آقای مظلومی با این گزارش باید خیلی صادقانه با شما صحبت کنیم؛ صادقانه اعتراف می‌کنیم که روی نیمکت برای مشاوره‌های فنی تنها هستی چون دیگر خبری از هنکه و .... نیست.

در بخش رسانه ای نیز فاصله‌ات با اصحاب رسانه‌ها دورتر دورتر شده است، چون در این دایره بسته ساخته شده برای آبی‌ها نمی توان به ورود کرد و کمک حالت بود.

دربی 82 نشان داد که تنهایی و این تنهایی شاید برخی از بازیکنانت شهامت داشته باشند دلایل تنها بودنت را روزی بیان کنند؛ شاید.

آقای مظلومی شاید دیروز شعار " حیا کن، رها کن" هواداران استقلال را در ورزشگاه آزادی شنیدی، شعاری که احتمالا از درون باشگاه استقلال نیز این روزها مورد تایید است، اما واقعیت این است که داوی درد این روزهای استقلال با رفتن جنابعالی حل نخواهد شد؛ پس آقای سوبله چوبله فوتبال ایران، مراقب باش تا آبروی چندین ساله‌ات خواسته و ناخواسته برباد نرود.

مراقب باش تا خودی و غیر خودی قربانی‌ات نکنند.