ستاره ای با ساق های انفجاری در پرسپولیس+تصاویر

تیم‌هایی با این خصوصیت، به خاطر اینکه در وسط زمین «لوزی» بازی می‌کنند، تنها یک هافبک تدافعی برای پوشش فضای جلوی مدافعان دارند و این در حالی است که در زمان حمله، مدافعان کناری به کانال‌های چپ و راست اضافه می‌شوند و مدافعان میانی باید باز شده و به دو سمت «شیفت» شوند که کار دفاعی در این شرایط سخت‌تر هم می‌شود.

به همین خاطر تیم‌هایی با این سیستم، معمولاً گل‌های زیادی می‌زنند و از سوی دیگر، گل‌های زیادی نیز به خصوص روی ضدحملات دریافت می‌کنند. ساده‌ترین تعریف در مورد پرسپولیس همین است.

اما در این سیستم، 4 مهاجم بودند که معمولاً به صورت چرخشی به بازی گرفته می‌شدند. مهدی طارمی، علی علیپور، جری بنتسون و امید عالیشاه.

البته طارمی معمولاً فیکس و نفر اول خط حمله بود و امید عالیشاه شانس کمی برای حضور در پیشانی خط حمله داشت چون باید سمت چپ را تقویت می‌کرد اما این 4 مهاجم مجموعا 32 گل از 44 گل پرسپولیس تا اینجای کار را به ثمر رسانده‌اند که به تعبیر دیگر 72/7 درصد گل‌های زده تیم تا پایان هفته 27 لیگ است. حالا آمار آنها را مطالعه ‌کنید.

 

*** 

مهدی طارمی‌؛ ستاره می‌شود

مهدی در راه ستاره شدن است. او می‌تواند آقای گل لیگ شود و شایستگی این عنوان را دارد. چندان دور از منطق هم نیست اگر بگوییم مهدی حالا آماده‌ترین و خطرناک‌ترین مهاجم لیگ برتر است. اگر هنوز با کمی وسواس نام او را در بین ستاره‌ها یادداشت می‌کردید، در پایان این فصل شاید نظرتان تغییر کند و به او بگویید: «ستاره شدی پسر!»

 

بازی: 23 بازی

حضور از ابتدا تا انتهای یک بازی: 22 بازی

محرومیت: 4 جلسه

گل زده: 16 گل (یک گل پنالتی)

پاس گل: 7 پاس

دقایق حضور در میدان: 1987 دقیقه

اخطار: 7 کارت زرد

میانگین دقایق گل زده: هر 124/1 دقیقه یک گل

 

*** 

امید عالیشاه‌؛ فصل خوب و پرامید

 

امید حالا پخته‌تر از سال‌های قبل شده است. باتجربه‌تر بازی می‌کند، تکنیکی است و سرعت فوق‌‌العاده‌ای دارد. ارسال‌هایش بهتر شده و تعداد پاس‌های منجر به گل او چند برابر نسبت به گذشته شده است. در فصلی که پرسپولیس مشغول طی مسیر قهرمانی است، حتماً مهره‌ای مثل امید می‌تواند یک «ستون» باشد. البته از او در این فصل انتقاداتی هم داشتیم اما مجموع عملکرد این بازیکن، نمره قبولی را برایش به ارمغان آورده است.

 

بازی: 23بازی

حضور از ابتدا تا انتهای یک بازی: 9 بازی

محرومیت: 2 جلسه

گل زده: 4 گل

پاس گل: 8 پاس

دقایق حضور در میدان: 1891 دقیقه

اخطار: 5 کارت زرد

میانگین دقایق گل زده: هر 472/7 دقیقه یک گل

 

***

 

علی علیپور‌؛ ساق‌های انفجاری

 

وقتی در بازی برگشت لیگ قبلی با اعتماد قطعی برانکو ایوانکوویچ وارد زمین شد و توانست گل 3 امتیازی را به ثمر برساند، خیلی‌ها بازیکن مؤثر و جدید پرسپولیس را شناختند. برانکو هر هفته، بیشتر به او اعتماد کرد تا اینکه علیپور توانست امروز به بالاترین حد اعتماد به نفس برسد. مهاجمی با قدرت بالای بدنی، پرش‌های بلند، کاملاً در خدمت تیم و تکنیک قابل توجه.

 

بازی: 24 بازی

حضور از ابتدا تا انتهای یک بازی: 8 بازی

محرومیت: 2 جلسه

گل زده: 5 گل

پاس گل: 4 پاس گل

دقایق حضور در میدان: 1310

اخطار: 5 کارت زرد

میانگین دقایق گل زده: هر 262 دقیقه یک گل

 

*** 

 

جری بنتسون‌؛ بی‌تحرک اما گلزن

 

از ترکیب اصلی تیم ملی هندوراس تا نیمکت پرسپولیس، راه بسیار زیادی است که «جری» این راه را پیمود. بنتسون یک بازیکن تیزهوش در گلزنی اما کم‌تحرک در تمرینات و بازی‌هاست. او زیاد نمی‌دود، تقریباً اصلاً در جریان بازی قرار نمی‌گیرد اما یک لحظه کافی است تا تیمش را به گل برساند. اگر خوب تغذیه شود، یکی از بهترین‌‌هاست اما انصافاً تقابل با طارمی، علیپور و عالیشاه برای هر مهاجمی جهت رسیدن به ترکیب اصلی سخت است.

 

بازی: 16 بازی

حضور از ابتدا تا انتهای یک بازی: 3 بازی

محرومیت: یک جلسه

گل زده: 7 گل

پاس گل: یک پاس

دقایق حضور در میدان: 504 دقیقه

اخطار: 2 کارت زرد

اخراج: یک کارت قرمز

میانگین دقایق گل زده: هر 72 دقیقه یک گل