پرسپولیس مشکلی ندارد که من بخواهم حلش کنم!

مهدی مهدوی‌کیا، در خصوص عملکرد آکادمی یا در تورنمنت‌‌‌های اروپایی، انتخابات فدراسیون فوتبال، وضعیت تیم پرسپولیس در لیگ برتر و قهرمانی بایرن‌ مونیخ در لیگ آلمان صحبت‌هایی کرد.

صحبت های مهدوی کیا را در زیر می خوانید.

 برای ما جالب است که چرا وقتی نام مهدی مهدوی‌کیا در میان است اسپانسری برای آکادمی کیا جلو نمی‌آید و شما مجبور هستید با هزینه شخصی این آکادمی را اداره کنید.

راستش برای خودم هم عجیب است و نمی‌دانم چرا کسی جلو نمی‌آید شاید همه به دنبال تیم‌های لیگ برتری هستند و کسی به دنبال کار در تیم‌های پایه نیست. البته صحبت‌‌هایی انجام شده اما در عمل اتفاقی نیفتاده است و فعلاً کسی پا جلو نگذاشته است. شاید تیم‌های پایه برای برخی‌ها مهم نیست.

عملکرد آکادمی کیا را در رقابت‌هایی که اخیراً در اروپا شرکت کرده‌اید چطور می‌بینید؟

هرگاه به مسابقاتی وارد می‌شویم به بچه‌ها می‌گویم که برد و باخت برای ما مهم نیست بلکه کسب تجربه مهم‌تر است ما باید خودمان را با تیم‌های اروپایی مقایسه کنیم تا بتوانیم تجربه به دست بیاوریم. این تیم در این سفر چند بازی دیگر انجام خواهد داد تا تجربه خوبی کسب کنیم.

به نظر ما زمان بهره‌برداری از بازیکنان آکادمی کیا چند سال دیگر خواهد بود؟

الان بازیکنان در مرز سن 12 سالگی هستند و ما یک پروسه 5 ساله نیاز داریم تا بازیکنان به آن سطح بالایی که مدنظر ما است برسند. فکر می‌کنم تا 5 سال دیگر بتوانیم شاهد عملکرد این بازیکنان در تیم‌های مطرح باشیم.

علی دوستی‌مهر که پیش از این به عنوان مربی با آکادمی کیا کار می‌کرد در این سفر همراه شما نیست و به نظر می‌رسد او از آکادمی شما جدا شده است. قصد ندارید در این باره شفاف‌سازی کنید؟

ما قصد داریم تغییرات زیادی در آکادمی بدهیم درباره این موضوع بعداً صحبت خواهم کرد اما الان بنا ندارم در این باره حرفی بزنم. مطمئناً به زودی در این خصوص به صورت مفصل صحبت‌هایم را مطرح خواهم کرد.

 

روز گذشته انتخابات فدراسیون فوتبال انجام شد و مهدی تاج به عنوان رئیس جدید فدراسیون فوتبال انتخاب شد در این خصوص چه صحبتی دارید؟

من برای مهدی تاج آرزوی موفقیت می‌کنم از طرفی علی کفاشیان هم در این 8 سال زحمات زیادی کشید هرچند که فرازونشیب زیاد داشت و کارش بی‌ایراد نبود اما به هر حال از دیروز رئیس جدید انتخاب شده و باید امیدوارم باشیم که به پیشرفت فوتبال کمک شود. تاج سال‌ها در فدراسیون و سازمان لیگ حضور داشته و تجربه لازم را برای کار دارد. از طرفی هم او نقاط ضعف و قوت را بهتر می‌شناسد.

 با احترام به هر سه کاندیدا که در انتخابات فدراسیون فوتبال حضور داشتند چرا نباید شاهد حضور افرادی مثل مهدی مهدوی‌کیا، علی دایی، افشین پیروانی و... را در چنین انتخاباتی باشیم؟

به نظر من لازمه کار در ریاست فدراسیون فوتبال، فوتبالی بودن یک فرد نیست شاید کسی دوست نداشته برای انتخابات حضور داشته باشد خود من دوست ندارم وارد این فضا شوم و می‌خواهم به گونه دیگری کار کنم.

یعنی بیشتر دوست دارید در زمینه فنی فعالیت کنید تا مدیریت؟

من همین‌حالا در آکادمی خودم هم کار مدیریتی انجام می‌دهم و به مسائل دیگر فکر نمی‌کنم.

شایعاتی مبنی بر حضور شما در باشگاه پرسپولیس  مطرح است این موضوع را تأیید می‌کنید یا خیر؟

درباره بازگشتم حرفی مطرح نشده است من در هامبورگ یک سال دیگر قرارداد دارم و اینجا کارهای خودم را انجام می‌دهم. در ایران هم کار آکادمی کیا را انجام می‌دهم از طرفی هم پرسپولیس از نظر مدیریتی و فنی شرایط خوبی دارد و امیدوارم که سال را با قهرمانی به پایان برسانند. از طرفی پرسپولیس مشکل خاصی ندارد که من بخواهم آن را حل کنم!

 

 روز گذشته بایرن مونیخ قهرمان آلمان شد نظر شما در خصوص قهرمانی این تیم که شما مقابل آن بازی کرده‌اید، چیست؟

به نظر من قهرمانی بایرن مونیخ کاملاً به حق بود هرچند که معتقدم اتفاقات عجیب در انتهای جدول لیگ آلمان رخ می‌دهد. به طور مثال تیمی مثل اشتوتگارت که استارت خوبی در لیگ آلمان داشت الان کاندیدای سقوط است و باید در کنار وردربرمن و فرانکفورت برای نیفتادن بجنگد. از طرفی تیمی مثل دارمشتات و اینگول اشتات که همه فکر می‌کردند سقوط خواهند کرد عملکرد خوبی داشتند و نتایج خوبی در لیگ آلمان گرفتند.

 درباره احتمال قهرمانی پرسپولیس در لیگ برتر هم صحبت کنید.

با بازی‌های خوبی که پرسپولیس انجام داد همه منتظر بودند این تیم قهرمانی‌اش را زودتر از پایان لیگ جشن بگیرد اما باخت هفته گذشته مقابل نفت کار را به اما و اگر کشاند. با این همه این جذابیت فوتبال ما است که سه تیم تا آخرین روز برای قهرمانی می‌جنگند.

در یکی از برنامه‌های تلویزیونی بهترین مربی خارجی بعد از انقلاب انتخاب شد نظر شما در خصوص این نظرسنجی چیست و به نظر شما کدام مربی لایق انتخاب این عنوان بود؟

به نظر من ما دوران خوبی با استانکو داشتیم شاید نسل اول شناختی به صورت کافی از او نداشته باشند اما استانکو در پرسپولیس کارهای اساسی انجام داد و در 2 - 3 سال نتایج خوبی با او گرفتیم از طرفی برانکو هم در تیم ملی امید و بزرگسالان موفق بود و الان هم در پرسپولیس خوب کار کرده است. باید بگویم کی‌روش هم با تیم ملی عملکرد خوبی داشت و ما به جام جهانی رفتیم و معتقدم آرای مردم نزدیک به واقعیت بود.

 با این حساب نظر شما کدام گزینه است؟

ما با استانکو روزهای خوبی داشتیم اما به نظرم جای ایویچ هم در این نظرسنجی خالی بود چرا که با اینکه او زمان کمی در فوتبال ایران بود اما کارهای بزرگی انجام داد هرچند که فرصت کافی به او ندادند.

در حالی از لباس جدید تیم ملی رونمایی شده که حرف و حدیث درباره آن زیاد است نظر شما در خصوص این لباس که انتقادهای زیادی هم به آن شده است، چیست؟

من اطلاع خاصی ندارم و نظری هم ندارم. این را باید از کارشناسان اهل فن بپرسید. اما می‌دانم که تیم ملی باید اسپانسر قوی داشته باشد هرچند که وقتی کسی جلو نیامده و این شرکت فقط جلو آمده باید با آنها کار کرد. شاید بتوانند به نحو احسن کارها را انجام دهند.

 شما در 2 جام جهانی حضور داشتید که در هر دو دوره هم اسپانسر پیراهن تیم ملی پوما بود شاید به همین دلیل انتظار از لباس تیم ملی زیاد است.

پوما برند شناخته شده‌ای است که بعد از نایک و آدیداس بیشترین تیم ملی را در دنیا زیر پوشش خود دارد اما این شرکت ایتالیایی فقط در ایتالیا شناخته شده و شاید بتواند خودش را به خوبی به جا بیندازد.