نیمکتی که شاید به درد پرسپولیس نخورد

به فاصله دو هفته مانده به پایان لیگ، فوتبال ایران به اوج حساسیت خود رسیده است و سه تیم هم امتیاز در صدر جدول لیگ برتر قرار دارند. استقلال، استقلال صنعتی و پرسپولیس تیم‌های ۵۱ امتیازی لیگ هستند و هر سه تیم نیز به دنبال این هستند تا بازی‌های باقی مانده خود را با پیروزی پشت سر بگذارند و عنوان قهرمانی را کسب کنند.

با توجه به شرایط فعلی جدول، حتی تفاضل گل هم می‌تواند در تعیین تیم قهرمان نقش ویژه‌ای ایفا کند. بر همین اساس هر سه تیم باید تلاش کنند تا برای کسب عنوان قهرمانی علاوه بر دستیابی به  سه امتیاز هر مسابقه، تعداد گل‌های زده خود را بالا ببرند تا از نظر تفاضل گل نیز شراط بهتری پیدا کنند.

در حال حاضر خیلی‌ها از پرسپولیس به عنوان شانس اول کسب عنوان قهرمانی لیگ یاد می‌کنند. آن هم در حالی که سرخ‌پوشان با تفاضل گل ۱۳ در رده سوم جدول قرار دارد و آبی‌های تهرانی و اهوازی با تفاضل ۱۶ بالاتر از شاگردان برانکو هستند.

پرسپولیس با وجود اینکه با ۴۴ گل زده بهترین خط حمله لیگ را دارد، اما شرایط این تیم در دفاع در حد یک تیم مدعی نیست و با سی و یک گل خورده تنها از شش تیم انتهای جدول شرایط بهتری دارد.

برانکو ایوانکویچ در طول فصل نشان داده است یک مربی کاملا حرفه‌ای است و با تدابیری که از ابتدا اندیشیده، پرسپولیس را با وجود کوهی از مشکلات توانست از رتبه شانزدهم جدول به صدر برساند. البته در این میان هم سرخ‌پوشان امتیازات زیادی را از دست دادند.

در چندین مسابقه هنگامی که پرسپولیس از حریفش پیش می‌افتاد، برانکو سعی داشت با وارد کردن مدافع به زمین نتیجه را حفظ کند. همین موضوع باعث شد تا این تیم در دقایق پایانی بازی‌هایش عقب بنشیند و در نهایت گل‌هایی دریافت کند که به قیمت از دست دادن امتیازات زیادی شد. در بازی برابر ذوب‌آهن، سایپا و ... این موضوع را شاهد بودیم.

شرایط فعلی جدول به نحوی است که برانکو برای قهرمانی نباید تنها به سه امتیاز بازی‌ها اکتفا کند. بلکه باید در دو مسابقه حساس پیش رو که هر کدام حکم فینال را دارد، به دنبال این باشد که گل‌های بیشتری را به ثمر برساند و تفاضل گلش را بالا ببرد.

پرسپولیسی‌ها نباید در مسابقات پس از به ثمر رساند گل، اشباع شوند و در دو بازی پیش رو تنها باید هدفشان را معطوف به گلزنی‌های بیشتر کنند. زیرا تنها ۱۸۰ دقیقه تا قهرمانی باقی مانده است.

با توجه به این شرایط تعویض‌ها هم می‌تواند تاثیر زیادی در کسب نتیجه داشته باشد. اما برانکو نیمکت قوی از نظر هجومی ندارد و نیمکت پرسپولیس معمولا از نفرات تدافعی تشکیل می‌شود. در مسابقات قبلی جری بنگستون تنها مهره هجومی پرسپولیس بود که به عنوان بازیکن جایگزین وارد زمین می‌شد که عملکرد نسبتا خوبی هم داشت.

به غیر از بنگستون، تنها میلاد کمندانی و محمد رحمتی دو بازیکن جوان هستند که خصوصیات هجومی دارند. اما برانکو در مسابقات اخیر صرفا برای پر کردن لیست از این دو نفر استفاده کرده است و در تعویض‌ها به وارد کردن عناصر دفاعی بسنده می‌کرد.

پرسپولیس در حال حاضر در شرایط حساسی قرار دارد و ممکن است برای کسب عنوان قهرمانی به تفاضل گل احتیاج پیدا کند. با توجه به این شرایط باید دید که « پروفسور» چه تدابیری برای این ۱۸۰ دقیقه باقی مانده که حکم مرگ و زندگی را دارد، می‌اندیشد. به نوعی می‌شود گفت که باید دید دانش مرد کروات در این دو فینال جواب می‌دهد؟