آخرین بردی که صبای قم در مقابل استقلال تهران در بازی‌های خانگی لیگ برتر فوتبال باشگاه‌های کشور به دست آورد، به رویارویی آنها در نیم‌فصل دوم مسابقات نهمین دوره جام خلیج فارس در سال 1389 باز می‌گردد.

در واقع آخرین پیروزی صبای قم در بازی‌های خانگی خود در ورزشگاه یادگار امام قم برابر تیم مطرح استقلال تهران به فصل 89 – 1388 و دیداری که در ورزشگاه یادگار امام قم برگزار شد، اختصاص دارد که صبا توانست دو بر یک استقلال  را در قم مغلوب کند.

آخرین پیروزی صبا در خانه با هدایت رسول کربکندی

نکته جالب توجه این است که سرمربیگری تیم فوتبال صبای قم در آن سال بر عهده رسول کربکندی مربی مطرح و نام‌آشنای اصفهانی بود و صبا در مقابل تک گل تیم استقلال تهران دو بار دروازه‌ این تیم را با هدایت عبدالصمد مرفاوی باز کرد و دو بر یک به برتری رسید.

صبای قم و استقلال تهران در حالی امروز در چارچوب دیداری از هفته سی‌ام و پایانی رقابت‌های لیگ برتر فوتبال باشگاه‌های کشور برابر یکدیگر قرار می‌گیرند که صبا طلسم نباختن در بازی‌های خانگی مقابل استقلال تهران را نیز در فصل 94 – 1393 از دست داد و در یادگار امام قم فصل قبل دو بر یک به آبی‌ها باخت.

سپری شدن 2231 روز از آخرین پیروزی صبا برابر استقلال  

نکته جالب توجه دیگر این است که آخرین پیروزی صبای قم در مقابل استقلال تهران در لیگ برتر به دیدار نیم‌فصل دوم آنها از فصل 89 – 1388 لیگ برتر یعنی نهمین دوره جام خلیج فارس باز می‌گردد که صبا تیم استقلال تهران را در ورزشگاه یادگار امام قم دو بر یک شکست داد.

فصل قبل از آن نیز صبا در نخستین سالی که برای استان قم در لیگ برتر به میدان می‌رفت، استقلال را در قم سه بر یک شکست داده بود در حالی که در آن مقطع امیر قلعه‌نویی روی نیمکت استقلال سرمربی این تیم بود و فیروز کریمی هدایت صبای قم را بر عهده داشت.

بدین‌ترتیب از آخرین پیروزی صبای قم برابر استقلال تهران در بازی‌های خانگی 2231 روز و از آخرین برتری برابر آبی‌های پایتخت در ورزشگاه آزادی نیز سال‌های زیادی گذشته و این مهم می‌تواند بر جذابیت‌های بازی دو تیم در هفته سی‌ام و پایانی لیگ برتر امسال خواهد افزود.

از دست رفتن شانس قهرمانی استقلال با شکست از یاران سرمربی سابق

اما نگاهی به آمار عملکرد استقلال در فصل جاری لیگ برتر باشگاه‌های کشور نیز جالب توجه است، به طوری که آبی‌های پایتخت بیشترین تعداد هفته‌های لیگ را صدرنشین بوده‌اند، اما در حساس‌ترین مقطع فصل به شاگردان سرمربی سابق خود یعنی امیر قلعه‌نویی در تراکتورسازی تبریز باختند تا شانس قهرمانی را به راحتی در اختیار هم‌نام اهوازی خود یعنی استقلال‌صنعتی و رقیب سنتی یعنی پرسپولیس تهران قرار دهند.

بازی آنها در نیم‌فصل نخست برابر صبای قم با یک گل به سود آبی‌ها به پایان رسید، در حالی که صبا در یکی از ضعیف‌ترین بازی‌های این فصل خود در هفته پانزدهم و پایانی دور رفت در ورزشگاه آزادی تهران مقابل استقلال به میدان رفته بود اما اکنون آبی‌های پایتخت با توجه به موقعیت خود در جدول کار سختی برابر صبا دارند.

استقلال  دارای دومین خط حمله برتر لیگ پانزدهم

به غیر از موضوع مربوط به غیبت جلال‌الدین علی‌محمدی و فرشید باقری در ترکیب صبای قم و 6 بازیکن نظیر پروبجیچ، میلاد شعبان‌لو، محمدامین حاج‌محمدی، مهدی مومنی، روزبه چشمی و عادل شیحی در جمع آبی‌ها، آمار جالب توجه دیگر در خصوص تیم فوتبال صبای قم این است که شاگردان علی دایی در نیم‌فصل نخست بازی‌های پانزدهمین دوره لیگ برتر فوتبال باشگاه‌های کشور در خانه خود به هیچ تیمی نباختند، اما در سه بازی از دور برگشت برابر نفت تهران، راه‌آهن تهران و پرسپولیس تهران شکست خورده‌اند و فقط دو بار تیم‌های سایپا و سیاه‌جامگان را در قم شکست داده‌اند تا شانس خوب آنها در نیم‌فصل نخست برای کسب مقام قهرمانی و سهمیه آسیا، به واسطه نتایج ضعیف در دور برگشت از بین برود.

یک آمار جال دیگر این است که پرسپولیس و استقلال تهران در حال حاضر هر کدام با 48 و 42 گل زده دارای بهترین خط حمله لیگ برتر تا این مقطع از لیگ پانزدهم هستند و البته استقلالی‌ها با وجود اینکه 6 گل زده از رقیب سنتی خود کمتر در کارنامه دارند، ولی از نظر تفاضل گل به دلیل عملکرد بهتر خط دفاع خود، در عدد 55 با پرسپولیس برابر هستند.

ناکامی استقلال در کار گلزنی 6 بازی این فصل

استقلال تهران در بازی‌های خانگی این فصل برابر تیم‌های ذوب‌آهن اصفهان، فولاد مبارکه سپاهان اصفهان و پدیده خراسان موفق به گلزنی نشده است و در بازی‌های خارج از خانه نیز موفق نشده دروازه تیم‌های تراکتورسازی تبریز، ذوب‌آهن اصفهان و نفت تهران را باز کند.

استقلال تهران در 23 مسابقه دیگر این فصل به حریفان گل زده و به همین دلیل بعد از پرسپولیس تهران و استقلال‌صنعتی خوزستان در کنار نفت تهران با 13 پیروزی دارای بیشترین برد در باز‌ی‌های این فصل لیگ برتر فوتبال باشگاه‌های کشور است.

حال باید به انتظار بنشینیم و ببینیم در بازی برگشت از لیگ پانزدهم تیم استقلال  می‌تواند به میلاد فراهانی سنگربان صبای قم گل بزند و پیروزی فصل قبل خود در قم را تکرار کند؟ ضمن اینکه استقلال  برای این بازی چند غایب سرشناس دارد، اما به گفته پرویز مظلومی آنها در قم فقط به دنبال پیروزی هستند.

در رقابت‌های این فصل لیگ برتر فوتبال باشگاه‌های کشور هر دو تیم صبای قم و استقلال  تهران فراز و نشیب زیادی داشته‌اند، مقطعی از لیگ صبا چهارم بود و استقلال هفته‌ها در صدر قرار داشت، اما اکنون وضعیت تغییر کرده و صبا با کسب 41 امتیاز در مکان هفتم است و استقلالی‌ها رتبه سوم را در اختیار دارند و می‌توانند هم به مقام قهرمانی برسند، اول تا سوم باشند و شاید هم با باخت در قم به رتبه‌های چهارم یا پنجم جدول بروند.

نتایج بازی‌های صبای قم و استقلال از لیگ هشتم تا کنون:

فصل 88-87

صبا 3 - استقلال 1

استقلال 2 - صبا 1

 

فصل 89-88

استقلال 1 - صبا 1

صبا 2 - استقلال 1

 

فصل 90-89

صبا 1 - استقلال 1

استقلال 2 - صبا صفر

 

فصل 91-90

صبا 1 - استقلال 1

استقلال 3 - صبا صفر

 

فصل 92-91

استقلال 1 - صبا صفر

صبا 1 - استقلال 1

 

فصل 93-92

استقلال 1 - صبا صفر

صبا 1 - استقلال 2

 

فصل 94-93

استقلال 1 - صبا 1

صبا 1 - استقلال 2

 

فصل 95-94

استقلال 1 - صبا صفر