به نقل از روابط عمومی فدراسیون والیبال،‌ رئیس فدراسیون والیبال ایران پس از پیروزی مردان ایران بر چین و نزدیک تر شدن به المپیک گفت: نمایش تیم ملی در این مسابقه خلق حماسه بود و این موفقیت را به مردم عزیز ایران تبریک می‌گویم.

محمدرضا داورزنی رئیس فدراسیون بعد از پیروزی والیبال کشورمان بر چین اظهار کرد: 10 سالی بود که برای این لحظه کار شده بود و انصافا کار سختی هم صورت گرفت. هشت تیمی که در این مسابقات بودند، حداقل 7 تیم با تمام توان آمده بودند تا کسب سهمیه کنند. استرالیا، کانادا و چین، ژاپن و به ویژه چین تیم متحول شده ای روانه این مسابقات کرده است. آن ها کماکان هم امیدوار به موفقیت هستند و من هم امیدوارم چین به عنوان تیم دوم از آسیا به المیپک برود. کاری که بازیکنان ما کردند به جرأت می توانم بگویم که کار بسیار سختی بود و آن ها به نوعی از  جان مایه گذاشتند تا به این هدف و جایگاه برسند.

وی افزود: بردن تیم های استرالیا و کانادا در شروع مسابقات مهم بود زیرا در جام جهانی به هر دوی این دو تیم ها باخته بودیم اما از دست دادن بازیکن مهمی مثل امیر غفور بعد از بازی دوم کار را سخت کرد زیرا تیم ملی ایران با یک بازیکن پشت خط زن کار کرد. از شهرام ممنونم زیرا او بار حملات را یک تنه به دوش کشید. همه بازیکنان شرایط خوبی داشتند و جنگیدند و هر کس به میدان آمد به اندازه یک امتیاز هم که بود، با جان و دل مایه گذاشت و در جریان مسابقات اثرگذار بود و این خیلی ارزشمند است بعلاوه که کادر فنی هم شرایط خوبی داشت.

رئیس فدراسیون والیبال تاکید کرد: حالا باید یک نکته را بگویم که شرایط فیزیکی بازیکنان ما با فرانسوی ها و لهستانی ها برابری نمی کند. من به جرات می گویم بازیکنان والبیال بیش از وسع خودشان جنگیدند. بازیکنانی مثل میلاد عبادی پور و فرهاد قائمی وقتی مقابل حریفان قرار می گرفتند کاملا مشخص بود که حریفان قد بلند تر و سنگین تر هستند اما این بازیکنان ایران با همه وجود جنگیدند تا خلق حماسه کردند. این اتفاق تصادفی و ساده نبود. مردم از تلویزیون دیدند چه اتفاق هایی افتاد در ست پنجم با چین، آن ها 13 بر 12 جلو افتادند اما با غیرت بازیکنان ودعای مردم و توجه خدا توانستند این بازی را ببرند.

داورزنی با اظهار خشنودی از موفقیت های کسب شده در این مسابقات گفت: من به نوبه خودم وجود این بازیکنان را به ملت ایران تبریک می گویم. این بازیکنان سرمایه های ملی ایران هستند. توانستند حماسه ای را در تاریخ ورزش این کشور خلق کنند. 52 سال جامعه والیبال منتظر این لحظه بود. جا دارد از همه کسانی که به نوعی به ما کمک کردند تشکر کنم. از اسپانسر های قبلی به ویژه اسپانسر فعلی که کمک کرد تا والیبال برنامه هایش را اجرا کند بسیار ممنونم. همچنین از دولت که همیشه حمایت کرده و وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک سپاسگذارم. همه کمک کردند تا والیبال برنامه هایش را اجرا کند. می بینید که مردم امروز به خاطر کاری که بازیکنان کردند، اشک شوق ریختند. در کنار مردم ما هم اشک شوق ریختیم به خاطر اینکه واقعا بعد از 10 سال بازیکنان توانستند به آن چیزی که برایش جنگیده بودند و مصدوم شده بودند و عرق ریخته بودند و دوری از خانواده و اردوهای مختلف را تجربه کرده بودند، برسند.

رئیس فدراسیون والیبال بار دیگر تاکید کرد: این افتخاری برای کشور ماست. هنوز آغاز راهی هستیم که سخت تر از گذشته است. حضور در جمع تیم های المپیکی و ماندن در این سطح کاری است که باید آن را پیگیری کنیم. قطعاً نیاز به کار آسیب شناسی داریم. باید این موارد را برطرف کنیم تا در آینده والیبال کشور را قدرتمند تر کنیم.

من یکبار دیگر این موفقیت ها را به مردم عزیز تبریک می گویم اما اینکه انتظار داشته باشیم هر دو بازی را ببریم سخت است. مطمئن هستم می توانیم از این دو مسابقه یک برد داشته باشیم تا حضور خود را قطعی کنیم.

وی خاطرنشان کرد: وزارت ورزش هم محبت کرد و دو تن از معاونین وزارت خانه  در جمع ما حضور داشتند. دکتر سجادی که چند روزی است در جمع ما حضور دارد و دکتر مناف هاشمی هم به تازگی به اردوی ما پیوستند این عزیزان از طرف وزیر محترم آمدند. خود وزیر هم علاقه مند بود بیایند و از نزدیک زحمات بازیکنان را ببییند. این خیلی مهم است که در سالن از نزدیک شرایط تیم را ببینید که چطور 10 هزار تماشاگر ژاپنی از هر ابرازی استفاده کردند تا شرایط سخت شود و حتی از دادن سالن تمرین خودداری کردند. تیم ما چند مسابقه را ساعت 10 صبح برگزار کرد اما میزبان همه بازی هایش ساعت 8 شب است. این کار را سخت می کند. از سوی دیگر در اختصاص سالن وزنه برای آماده سازی مشکل داشتیم که کادر سرپرستی با چنگ و دندان این موارد را جور کردند اما ژاپنی ها کم گذاشتند. دیدم در یکی از سایت ها نوشته که ژاپنی ها هنگام سرویس سکوت می کردند درصورتی که اینطور نبود. آن ها طبل و شیپور داشتند و با بسته های ویژه ای تشویق می کردند و حتی صحنه هایی هم بود که وقتی بازیکنان در خط سرویس قرار می گرفتند جیغ و داد می کردند. این موارد مهم نبود.

محمدرضا داورزنی با شااره به سختی های کار یادآور شد: بازیکنان ما به این شرایط سخت عادت کرده بودند و امتیاز به امتیاز جنگیدند. استرس بازی انقدر زیاد بود که حتی گاهی بر بازیکنان خوب ما چیره می شد و عملکرد آنان را تحت تاثیر قرار می داد. اینکه سختی های زیادی را 10 سال تحمل کردید و همه چیز با یکی دو امتیاز تمام شود خوب نیست. و ممکن است در چند لحظه تمام زحمات شما بر باد برود اما خوشبختانه دعای خیر مردم موجب می شد که موفق شویم.

رئیس فدراسیون والیبال ایران با اشاره به دعای خیر مردم گفت: من همیشه گفته ام دوپینگ معنوی بازیکنان ما همین دعای خیر و توسلی است که دارند. مردم دعا می کنند و بازیکنان متوسل می شوند. خیلی از بازیکنان ما مثلا مهدی مهدوی ایام نوروز کربلا بودند و آن جا متوسل شدند تا پیروز این میدان ها باشیم. این ها ارزشمند است و این دوپینگ روحی تیم ملی والیبال ایران است. آن چه در دل بازیکنان ایران است، خلق حماسه ای است که برای عزت باشد. گاهی مطرح می شود که جایزه و پاداش می دهید یا خیر، بلی این اتفاق می افتد. اما واقعا می گویم آن چه در دل بازیکنان ماست خلق حماسه ای است که عزت و افتخار کشور را به دنبال داشته باشد. چه از سوی فدراسیون والیبال و چه از وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک بخشی را پیش بینی کرده و هفته آینده به بازیکنان پرداخت می کنند. این اتفاق می افتد ولی آنچه برای بازیکنان ما مهم است، شاد کردن دل مردم است. اینکه مردم اشک شوق می ریزند، بازیکنان پاداش خود را می گیرند. واقعا می گویم پاداش مادی نمی تواند جبران خیلی از تلاش ها باشد. اینکه بازیکنان ما ببینند دیده شدند و دو معاون وزارت خانه در توکیو حضور دارند تا تلاش های آنان را ببینند، ارزشمند است.

داورزنی با اشاره به مصدومیت های بازیکنان گفت: اینکه دو بازیکن ما زیر سرم هستند و روز بازی در خط سرویس می روند و کولاک می کنند ارزشمند است. بازیکنی مثل فرهاد قائمی با آمپول و سرم خودش را آماده می کند تا در میدان مسابقه به این سنگینی حضور داشته باشد و این واقعا افتخار کشور است. من از رده سنی نوجوانان در خدمت اکثر این بازیکنان بودم. نسل های مختلفی ازبازیکنان هستند، از همان سال 2006 که من خدمت آن ها در فدراسیون رسیدم، بیشتر با این بازیکنان بودم تا با خانواده خودم و می دیدم چه سختی هایی را تحمل کردند و شرایطی را پشت سر گذاشتند که به اوج آمادگی رسیدند تا تفاوت فیزیکی بدنی خود را مقابل تیم هایی مثل روسیه و لهستان و فرانسه  جبران کنند. دفاع یک بازیکن 2 متر و 12 سانتی آسان نیست و این اتفاق ها در والیبال ایران افتاد. حماسه را این چیزها خلق می کند، اینکه در یک شرایطی و میدان جهانی حضور پیدا کنید و قدرتمندانه کار کنید و برای کشور کسب افتخار کنید.

وی یادآور شد: سال 2006 را با الان قیاس کنید. تیمی که ششم آسیا بود و شاید به قطر در غرب آسیا می باخت کم کم پوست اندازی کرد. نیروهای با تجربه ما با جوانان و نوجوانان ما از نسل های مختلف کار کردند. بازیکنان خوب ما در جوانان 2007 و 2009 و حتی 2013 کنار هم قرار گرفتند. هر آن چه لازم بود که تیم را برای حضور در این مسابقات آماده می کرد، انجام شد. فدراسیون همه را مورد حمایت قرار داد و تیم توانست به این جا برسد که الان مردم به آن افتخار می کنند . کارهای زیادی را همکاران من در فدراسیون انجام دادند. فدراسیون فقط به این تیم بسنده نکرده است. ما تیم های جوانان خوبی را آماده می کنیم که پشتوانه این تیم هستند. حتی شاید یکی دو ماه دیگر نوجوانان جدیدی و نسل جدید از والیبالیست ها را دعوت کنیم تا تیمی جدید در این رده شکل بگیرد. جا دارد که وجود این بازیکنان را به مردم تبریک بگویم. انشالله حضور قدرتمندانه ای در ریو داشته باشند و فصل جدیدی در این کشور رقم بخورد.

داورزنی با قدردانی از پیام های محبت آمیز مردم گفت: من دست تک تک آن ها را می بوسم. در 20 روز گذشته می دیدم که هنرمندان خوب و ورزشکاران عزیز و پیشکسوتان ورزش ایران و خیلی ها زحمات زیادی را می کشیدند و پیام می دادند و به نوعی به تیم قوت قلب دادند. هم از این عزیزان تشکر می کنم و هم از آن هایی که عامل انتقال پیام بودند. همه این ها کمک کرد که تیم ملی بداند یک ملت پشتشان است. وقتی چهره های شاخص پیام می دهند بازیکنان می فهمند که زحمات و تلاش ها حاصلی داشته است. ملت بزرگ ایران حامی بازیکنان هستند و چشمشان به عملکرد این بازیکنان است. با این بازیکنان احساس غرور و افتخار می کنند. شما شاهد بودید که چه سختی هایی را تحمل کردند. جا دارد به نوبه خودم از تک تک عزیزانی که این ابزار را فراهم کردند و همچنین از ملت بزرگ ایران تشکر کنم. از تهران به من گفتند مردم با رادیو و تلویزیون تماس می گیرند و قدردانی می کنند. این ها چیزی است که تیم را شارژ می کند.

رئیس فدراسیون والیبال همچنین از اصحاب رسانه تشکر کرد و گفت: جا دارد که از مجموعه رسانه ای کشور هم صدا و سیما که بخش مستقیم بازی ها را داشت، چه صدا و چه سیما تشکر کنم. و آنطور که متوجه شدم شبکه ورزش کل مسابقات را زیر پوشش قرار داد. همچنین از کل خبرگزاری ها و رسانه های مکتوب که اخبار را پوشش دادند، ممنونم. از طرفی هم دوستان خودمان در روابط عمومی فدراسیون که یک کار منظمی را انجام دادند در در شبکه های مجازی کار خوبی انجام شد.  اخبار را لحظه به لحظه منتقل می کردند و انعکاس آن را از اقصی نقاط جهان دیدم. از کانادا و انگلیس و …. همه لحظه به لحظه اخبار را دنبال می کردند. لحظه به لحظه را با این بازیکنان زندگی کردند، مردم حس کردند در سالن هستند جا دارد از دوستان خوبم درصدا سیما تشکر کنم که سنگ تمام گذاشتند.

رئیس فدراسیون والیبال همچنین درباره شعار ” ریو نزدیک است” تیم ملی والیبال ایران در این مسابقات گفت: من فکر می کنم ریو نزدیک تر از این حرف هاست. این شعار وقتی بود که می خواستند به سمت مسابقات حرکت کنند، ریو دیگر بغل گوش خودمان است.