پایان ۵۲ سال انتظار که تیم ملی والیبال ایران به المپیک راه یافت

تیم ملی والیبال ایران ششمین دیدار خود را در رقابتهای انتخابی المپیک از ساعت ۱۱:۱۰ روز شنبه در سالن مترو پولیتن توکیو برگزار کرد و در حالی که حریف از ستاره های خود استفاده نمی کرد ۳ بر یک پیروز شد تا به انتطار ۵۲ ساله برای حضور در المپیک پایان دهد. ایران ست های اول، دوم و چهارم را به ترتیب با امتیازات ۲۵ بر ۲۰، ۲۵ بر ۱۸ و ۳۴ بر ۳۲ مقابل قهرمان جهان پیروز شد و ست سوم را ۲۵ بر ۲۰ واگذار کرد.

ستاره های لهستان روی نیمکت

در این بازی تیم ایران با ترکیب سعید معروف، میلاد عبادی پور، شهرام محمودی، فرهاد قائمی، سیدمحمد موسوی، عادل غلامی و مهدی مرندی (لیبرو) به میدان رفت. در طرف مقابل آنتیگا ارنج اصلی تیم خود را کاملا تغییر داد و چهره های سرشناس این تیم از جمله بارتوژ کورک، میخال کوبیاک و ماتئوژ میکا را روی نیمکت نشاند.

بازی با امتیازگیری ایران شروع شد اما لهستان در خط حمله خوب ظاهر شد و قبل از اینکه مدافعان ایران انسجام خود را باز یابند برتری ۷ بر ۴ را رقم زد. تیم ایران در ادامه با توپگیری عالی در انتهای زمین و دفاع روی تور خوب خود فاصله را از بین برد و در وقت نخست استراحت فنی نیز ۸ بر ۷ پیش افتاد.

لهستان با دفاع خوب خود نتیجه را ۱۰ بر ۸ به سود خود برگرداند. بعد از آن بود که تیم ایران در دفاع روی تور منسجم ظاهر شد و برتری ۱۴ بر ۱۱ را به نام خود ثبت کرد. تایم اوت آنتیگا نیز تاثیری نداشت و ایران در وقت دوم استراحت فنی ۱۶ بر ۱۲ از قهرمان جهان پیش افتاد. بازی خوب ایران در این لحظات و بخصوص توپگیری در انتهای زمین حفظ فاصله را در پی داشت و با دفاع خوب روی تور خوبی که بازیکنان کشورمان داشتند ست نخست را با برتری ۲۵ بر ۲۰ به سود خود پایان دادند.

ست دوم هم به کام ایران

با آغاز ست دوم نیز آنتیگا همچنان از بازیکنان جوان خود استفاده کرد و خبری از ستاره های این تیم نبود. تیم کشورمان در دفاع روی تور به خوبی مهاجمان لهستان را مهار کرد و در برتری ۶ بر ۳ به سود ایران بود که لهستان تقاضای تایم اوت کرد. بازگشت دو تیم به میدان تغییری در این فاصله ایجاد نکرد و ایران وقت نخست استراحت فنی را ۸ بر ۵ به نام خود ثبت کرد.

تیم لهستان پس از آن شرایط بهتری پیدا کرد و در امتیاز ۱۲ بر ۱۱ به ایران نزدیک شد اما شاگردان لوزانو با تغییر سرویس بر بازی مسلط شدند و با سرویس های هدفدار، بازیکنان سرعتی لهستان را از کار انداختند و با دفاع های روی تور خوب خود وقت دوم استراحت فنی را هم ۱۶ بر ۱۲ پیش افتادند.

لهستان همچنان بدون تغییر در ترکیب خود به بازی ادامه داد و با وجود اینکه ایران ۲۰ بر ۱۵ پیش افتاد اما آنتیگا نخواست ستاره هایش را به میدان بفرستد. سرویس های خوب قائمی ایران را ۲۲ بر ۱۶ پیش انداخت و در امتیاز ۲۳ بر ۱۷ بود که سرانجام کورک به میدان آمد با این حال تیم کشورمان پیروزی ۲۵ بر ۱۸ را ثبت کرد تا در مجموع ۲ بر صفر پیش بیفتد.

CwOVGbtO8Kvi

بازگشت لهستان با کمک کورک

در ست سوم نیز ترکیب دو تیم بدون تغییر ماند. لهستان با بازیکنان جوان و عمدتا نیمکت نشین خود تلاش کرد از همان ابتدای کار مانع برتری ایران شود. دو تیم تا امتیاز ۷ برابر پیش رفتند که ایران زودتر به امتیاز ۸ رسید و برتری یک امتیازی را در وقت نخست استراحت فنی رقم زد.

دو تیم در ادامه پی در پی امتیازگیری کردند و برابر پیش رفتند. لهستانی ها در خط حمله اشتباهات خود را کاهش دادند و مثل دو ست نخست اسیر مدافعان ایران نشدند. همین عامل باعث شد تا این تیم در وقت دوم استراحت فنی ۱۶ بر ۱۵ پیش بیفتد.

تیم لهستان با تکیه بر سرویس های خوبی که داشت و نیز عملکرد خوب مهاجمانش در خط حمله دو امتیاز از ایران پیش افتاد. لوزانو در ادمه میرزاجانپور را هم به میدان فرستاد اما برتری ۲۲ بر ۱۹ تیم حریف روی تابلو ثبت شد. در این امتیازات کورک هم به میدان فرا خوانده شده بود تا لهستان در نهایت ست سوم را ۲۵ بر ۲۰ برنده شود.

پایان ۵۲ سال حسرت

با شروع ست چهارم تیم ایران پی در پی امتیاز گرفت. حمزه زرینی در این ست به کار گرفته شد و بازیکنان کشورمان در دریافت و دفاع روی تور خیلی خوب کار کردند و برتری ۸ بر ۳ را در وقت نخست استراحت فنی این ست رقم زدند.

لهستان در بازگشت به میدان دو امتیاز متوالی کسب کرد و در ادامه یک پوئن سرویس از سوی بازیکن این تیم فاصله را به دو امتیاز کاهش داد تا اعتماد به نفس به اردوی حریف بازگردد. تیم ایران با سرویس خوب زرینی ۱۴ بر ۱۱ پیش افتاد. با اسپکی که میلاد عبادی پور از منطقه چهار نواخت و در زمین حریف فرود آمد تیم ایران وقت دوم استراحت فنی را ۱۶ بر ۱۳ به سود خود ثبت کرد.

تیم ایران ۱۸ بر ۱۵ پیش افتاد اما لهستان امتیازات متوالی کسب کرد و با ایران در امتیاز ۱۹ برابر شد. لوزانو علاوه بر درخواست تایم اوت، قائمی را جایگزین زینی کرد. در طرف دیگر هم کورک به میدان فرا خوانده شد.

سرویس عالی قائمی دریافت خوبی را در زمین لهستان بدنبال نداشت و ایران امتیاز حساس کسب کرد. اشتباه مهاجم لهستان ایران را ۲۳ بر ۲۱ پیش انداخت. ایران فرصت خوب خود را در برتری ۲۴ بر ۲۳ از دست داد و لهستان با سرویس های کورک ۲۵ بر ۲۴ پیشی گرفت. رالی امتیاز در این ست ادامه یافت و در نهایت این ایران تیم بود که با حساب ۳۴ بر ۳۲ برنده شد و بازی را ۳ بر یک برنده شد تا برای نخستین بار راهی المپیک شود.