استقلال پر مهره  ای که منصوریان می بندد

حضور علیرضا منصوریان در استقلال تهران و لیست پر بارش کافی بود تا دل هواداران این تیم پیش از شروع رسمی نقل و انتقالات به دست بیاید و آنها امیدوارتر از همیشه برای قهرمانی در لیگ برتر، جام حذفی و شاید هم لیگ قهرمانان آسیا باشند.

گرچه استقلال 18 هفته از فصل 95-94 صدر جدول را در اختیار داشت و 7 هفته نیز در جایگاه دوم بود اما مصدومیت چند بازیکن کلیدی و نداشتن جایگزین مناسب و همچنین ناتوانی در جذب یک هافبک هجومی کارساز موجب شد تیم پرویز مظلومی در پایان لیگ جایگاه سوم را با اختلاف یک امتیازی از تراکتورسازی رده چهارمی کسب کند و در جام حذفی نیز با وجود رسیدن به فینال، در ضربات پنالتی بازنده شود تا هواداران آبی‌ها که فقط کاپ قهرمانی می‌خواستند با رده دوم جام حذفی و سومی لیگ آنقدر انتقاد کنند تا کادر فنی تیم تغییر یابد.

مظلومی اصلی‌ترین مشکل استقلال فصل اخیر را نداشتن بازیکن عنوان کرد و اعتقاد داشت اگر نفرات مد نظر او جذب می‌شدند، کرار نمی‌رفت،  روزبه چشمی، عادل شیحی و ... مصدوم نمی‌شدند او می‌توانست نتیجه مورد انتظار هواداران را بگیرد ولی هرطور بود این اتفاق نیفتاد و حالا که منصوریان آمده سریع آن نقاط ضعف را برطرف کرده تا به سرنوشت سرمربی فصل گذشته استقلال دچار نشود.

سمت راست ایمن شد

با وجود اینکه میلاد فخرالدینی در 23 مسابقه استقلال جزء ترکیب اصلی بود و دو دیدار را به علت محرومیت از دست داد ولی در این مدت یک گل زد، یک پاس گل داد و دو پنالتی گرفت اما خیلی از هواداران آبی‌ها معتقد بودند یکی از نقاط ضعف تیمشان منطقه‌ای است که فخرالدینی بازی می‌کند. از 23 بازی که او در ترکیب استقلال بوده 14 بار دروازه این تیم باز شده که نمی‌تواند آمار خوبی برای این مدافع باشد و نشان می‌دهد او را نیز می‌توان جزء عوامل گل خوردن‌های زیاد استقلال دانست

فخرالدینی که با نفوذهای تند و تیزش از جناح راست همواره موجب آزار مدافع و هافبک چپ حریفان می‌شد در نیم‌فصل دوم افت محسوسی داشت که به استقلال لطمه زد تا حالا منصوریان در شروع کارش با آبی‌ها وریا غفوری را برای ایمن کردن سمت راست خط دفاعی تیمش از نظر دفاعی و هجومی جذب کند.

غفوری در 19 بازی فصل گذشته به صورت ثابت به میدان رفت و دو مصدومیت که یکی از آنها به خاطر مسابقات تیم ملی بود اجازه نداد تعداد بازی‌های او بیشتر شود ولی این مدافع راست امیدوار است با انتخاب استقلال و به ادعای خود در کنار خسرو حیدری بتواند به روزهای اوجش برگردد و دوباره به تیم ملی برسد.

پُر کردن جای خالی چشمی

یکی از بزرگترین مشکلات استقلال از دید مظلومی که هفته‌های پایانی به آنها لطمه زد پارگی رباط صلیبی روزبه چشمی در هفته بیست و سوم مقابل پدیده بود چون سرمربی آبی‌ها که دیگر نمی‌توانست بازیکن جدیدی در پست هافبک دفاعی جذب کند به ناچار نفرات جوان مثل محمدرضا خرسندنیا، فرشید اسماعیلی و ... را در این پست به کار می‌گرفت و با وجود نمایش خوب آنها، هیچکس برای او چشمی نمی‌شد.

منصوریان با آمدن به استقلال و اطلاع از وضعیت چشمی که تا نیم‌فصل نمی‌تواند بازی کند فرشید باقری که خصوصیاتی مشابه چشمی دارد را از صبای قم جذب کرد تا مشکلی در خط هافبک دفاعی نداشته باشد و یکی دیگر از ضعف‌های استقلال که به این تیم ضربه زده بود را با یک خرید مطمئن پوشش دهد.

باقری با قدرت بالای سرزنی، توپ‌گیری، پاس‌های دقیق و همچنین زدن ضربه سر در زمان ارسال توپ به محوطه جریمه حریفان و همچنین زدن دو گل در فصل اخیر نشان داده بی‌جهت منصوریان او را به عنوان دومین خریدش معرفی نکرده است.

بالاخره این مشکل ترکیب برطرف شد

مهم‌ترین دغدغه استقلال در دو فصل اخیر که داشتن یک هافبک هجومی بود با خرید بختیار رحمانی رفع شد. آبی‌ها در دو سال گذشته به دلیل حواشی و مصدومیت‌هایی که گریبانگیر جاسم کرار، عادل شیحی و ریوالدو شد نتوانستند یک هافبک هجومی مطمئن که بتواند مهاجمان را تغذیه کند و خط ارتباط عقب و جلوی زمین باشد را نداشتند ولی اکنون با حضور رحمانی امیدوار هستند به پایان این مشکل رسیده باشند.

رحمانی با زدن پنج گل و دادن سه پاس گل در 28 بازی فصل اخیر یکی از مهره‌های تاثیرگذار تیم تونی اولویرا و امیر قلعه‌نویی محسوب می‌شد و ژنرال قصد داشت این بازیکن را حفظ کند اما علاقه به استقلال او را آبی پوش کرد.

البته رحمانی قابلیت بازی به عنوان وینگرهای راست و چپ را نیز دارد ولی به نظر می‌رسد پست او در فصل آینده هافبک هجومی باشد که استقلال در آن مشکل داشته است.

* این خریدهای هوشیارانه منصوریان مشکل استقلال را در سه منطقه‌ای که این تیم ضعف داشت را پوشش می‌دهد و تیم او را پرمهره‌تر از قبل می‌کند.