پاریس امشب پایتخت اروپاست

  یورو 2016 فرانسه در حالی از ساعتی دیگر با دیدار تیم های فرانسه و رومانی برگزار خواهد شد که شاگردان دیدیه دشام درصدد هستند تا با پیروزی مقابل سه رنگ ها ، برای مدعیان دیگر قهرمانی خط و نشان بکشند و یاران رضوان رات نیز تلاش می کنند تا در کشور خروس ها حریف تمرینی نباشند و برای اعاده حیثیت گام به این مسابقه می گنارند.

فرانسه: تیم ملی فرانسه با هدایت دیدیه دشام و به لطف میزبانی در یورو 2016 ، در مسابقات مقدماتی شرکت نکرد و مستقیما راهی مرحله گروهی شد. آنها پیش از این دوره ، هشت بار دیگر نیز در مسابقات جام ملتهای اروپا شرکت کردند که بهترین مقام آنها کسب قهرمانی در سال های 1984 و 2000 بود ، همچنینی خروس ها در سال های 1960 و 1996 موفق شدند رتبه چهارمی این رقابت ها را بدست آورند.

حال مردم این کشور امیدوار هستند ، شاگردان دشام بتوانند فوتبال فرانسه را به دوران اوج خود بازگردانند و پس از 16 سال بتوانند مقام قهرمانی را در خانه خود بدست آورند ، خروس ها آخرین قهرمانی شان در چام جهانی را زمانی کسب کردند که خود نیز میزبان آن رقابت ها در سال 1998 بودند و حال مردم فرانسه منتظر هستند تا بازهم تاریخ تکرار شود و در زمانیکه خود میزبان یورو هستند ، بتواندد قهرمانی را کسب کننند.

دیدیه دشان که اکنون سکان هدایت تیم ملی فرانسه را در دست دارد و مردم کشورش از او انتظار قهرمانی دارند، چهره‌ای است که در دوران کودکی در آکادمی باشگاه نانت پرورش یافت ، وی به عنوان هافبک دفاعی در سال 1990 و 1992 با تیم مارسی قهرمان لوشامپیونه فرانسه  شد و پس از آن در سال 1993 نیز به عنوان کاپیتان مارسی   به قهرمانی در اروپا رسید.

پس از آنکه سال 1994 به یوونتوس نقل مکان کرد، در سال 1996 یکبار دیگر مقام نخست لیگ قهرمانان اروپا را کسب کرد و  سپس صاحب 3 قهرمانی در سری A شد.

دشام  در سال 1999 در تیم چلسی حضور یافت و به مقام قهرمانی جام حذفی انگلیس رسید  ، وی به عنوان کاپیتان تیم ملی فرانسه در جام جهانی 1998 به قهرمانی رسید و  2 سال بعد نیز همین کار را در فینال یورو 2000 انجام داد.

وی در همان سال بعد از انجام 103 بازی ملی با پیراهن خروس ها وداع کرد  و کار مربیگری را در سال 2001 در تیم موناکو شروع کرد ، در این تیم و در سال 2003 فاتح جام اتحادیه فرانسه شد و در همان سال به مسابقات لیگ قهرمانان اروپا راه یافت.

در سال 2005 وی  با تیم یوونتوس در سری B کالچو به میدان رفت و با بانوی پیر بار دیگر در سال 2007 به سری آ آمد و پس از قهرمانی از مقامش استعفا کرد.

 در ماه مه سال 2009 وی جانشین اریک ژرتس در تیم مارسی شد و در نخستین حضورش مقام قهرمانی لوشامپیونه را همزمان با جام اتحادیه فرانسه کسب کرد.

حال وی سرمربی تیم ملی فرانسه شده و مردم از دشام انتظار دارند تا وی لتنواند قهرمانی در یورو را کسب کند.

رومانی: تیم ملی رومانی که پنجمین حضور خود در مسابقات یورو را تجربه می کند در گروه F رقابت های مقدماتی این مسابقات با تیم های ایرلند شمالی ، مجارستان ، فنلاند ، جزایر فارو و یونان همگروه بود و در پایان موفق شد با کسب 20 امتیاز و یک امتیاز کمتر از شاگران اونیل در ایرلند شمالی رهی فرانسه شود.

این تیم تنها با دریافت 2گل خورده در مسابقات مقدماتی ، بهترین خط دفاعی این رقابت ها لقب گرفت و انتظار می رود ، فرانسه برای گذشتن از شاگردان یوردانسکو کار سختی را در پیش رو خواهند داشت.

بهترین افتخار سه رنگ ها در تاریخ یورو ، راه یافتن به مرحله یک چهارم نهایی در سال 2000 بود که آن هم به جایی نرسید و حال مردم این کشور 20 میلیونی انتظار دارند تا تیم ملی کشورشان بتواند سنت شکنی کند وراهی چهار تیم برتر این رقابت ها شوند.

تیم ملی فوتبال رومانی که در گروه یک جام ملت های 2016 حضور دارد و با فرانسه، آلبانی و سوئیس همگروه است، توسط یک مربی با تجربه به نام آنخل یوردانسکو هدایت می‌شود.

یوردانسکو متولد 4 ماه مه سال 1950 است ، این مربی  66 ساله زمانی که فوتبال بازی می کرد، بازیکن تیم های استه‌وا بخارست و او.اف.آی بود و در تمام دورانی که بازی کرد، به عنوان یک هافبک برجسته و تکنیکی مطرح بود که در مجموع دوران ورزشی خود 317 بازی در لیگ کشورش انجام داد و 155 گل به ثمر رساند.

پس از آنکه فوتبال را کنار گذاشت ، وارد عرصه مربیگری شد ، وی در 2 دوره هدایت استه‌وابخارست را در اختیار داشت و همینطور تیم‌های فاماگوستا قبرس، ملی یونان، الهلال عربستان، راپیدبخارست ، الاتحاد عربستان و العین امارات (2 دوره ) مربیگری کرد.

در تیم ملی کشورش نیز تاکنون 3 دوره مربیگری کرده که آخرین مرتبه در تاریخ 27 اکتبر سال

2014 بود.

یوردانسکو امیدوار است در گروهی که میزبان مسابقات حضور دارد و از بیشترین شانس برای صعود برخوردار است ، بتواند تیمش را در رقابت با آلبانی و سوئیس به برتری رسانده تا به عنوان تیم دوم گروه به مرحله حذفی راه پیدا کند.

حال باید منتظر ماند و دید آیا این اتفاق رخ می دهد یاخیر؟

نکات خاص درباره این دیدار: فرانسه در 10 دیدار اخیر خود مقابل رومانی هیچ گاه شکست نخورده و پنج برد و پنج مساوی را کسبک رده است.

آخرین پیروزی رومانی در دیدار های رو در رو به سال 1972 باز می گردد که در بوخارست این کشور ، سه رنگ ها موفق شدند در دیداری دوستانه با نتیجه 2 بر صفر پیروز شدند. 

فرانسه در چهار دیدار ملی گذشته خود مقابل تیم های اسکاتلند ، کامرون ، روسیه و هلند به پیروزی دست یافته و در 10 دیدار گذشته خود تناه یکبار وآن هم مقابل سه شیرها شکست خورده است  ، همچنین شاگردان یوردانسکو نیز در پنج دیدار گذشته شان مقابل تیم های گرجستان  و لیتوانی به پیروزی رسیدند و مقابل 2 تیم اسپانیا و کونگو به تساوی دست یافتند و در دیدار مقبا بااوکراین متحمل شکست شدند.

2 تیم تا کنون سه بار در یورو مقابل هم قرار گرفته اند که تمامی این بازی ها در دور مقدماتی بوده و به جز پیروزی یک بر صفر خروس ها در سال 96 باگلزنی دوگاری، 2 دیدار دیگر به تساوی صفر صفر رسیده است. 

فرانسه هفت بار در جام جهانی و جام کنفدراسیون در استادوفرانسبازی کرده و به جز یک تساوی، در سایر دیدار ها به پیروز دست یافته است. 

فرانسه در چهار بازی از هفت بازی اخیر خود در یورو 2008 و 2012 در گلزنی ناکام بوده انذ.  

رومانی هرگز در دیدار نخست خود در یورو پیروز نشده و سه تساوی و یک شکست حاصل کار سه رنگ ها در نخستین دیدار این تیم در چهار دوره اخیر مسابقات جام ملتهای اروپا بوده است.

 

ستارگان این دیدار: در این بازی بازیکنان جوان و خوبی حضور دارند که هر کدام از آنها در باشگاه هایشان ستاره هستند اما اگر بخواهیم از هر تیمبازی بازیکن برتر انتخاب کنیم ، اسامی آنها با به شرح زیر است:

فرانسه : پل پوگبا ، اولیویر ژیرو و آنتیونیو گریزمن.

رومانی: چیپریان تاتاروسانو ، رضوان رات و فلورین آندونه

دیدار افتتاحیه یورو 2016 میان تیم های فرانسه و رومانی از ساعت 23:30 دقیقه و با قضاوت ویکتورکاسای مجارستانی در ورزشگاه پاریس شهر سنت نیس برگزار می شود.