امیر دولاب: می خواستم به صدا و سیما تلنگری زده باشم!

(سرهنگ علیفر) گزارشگر صداوسیما که در گزارش هایش به استفاده از اطلاعات ویکی پدیا معروف است، این بار مرتکب اشتباه عجیبی در جریان گزارش دیدار لهستان مقابل ایرلند شد.

کاربری در اینستاگرام با نام amir2lo عنوان کرده که از آنجا می دانسته قرار است گزارش بازی ایرلند - لهستان با سرهنگ علیفر باشد، به صفحه ویکی پدیای استادیوم نیس رفته و نام مهندس ناظر استادیوم را به امیر دولاب تغییر داده است و از قضا سرهنگ علیفر به مانند همیشه اطلاعات استادیوم را از ویکی پدیا چک کرده و در دقیقه 76 بازی نام مهندس ناظر استادیوم را امیر دولاب معرفی می کند!

امیر دولاب در مورد اینکه این ایده از کجا به ذهنش رسید، به خبرنگار طرفداری، گفت:

راستش را بگویم فکرش را نمی کردم این اتفاق رخ بده و سرهنگ اسم منو بگه.  ایده این کار جرقه اش از دوماه قبل زده شده بود، اکثر بازی ها را دنبال می کنم و سرهنگ اکثرا در گزارش هایش اسم سازنده ورزشگاه رو می گفت. قبل بازی بتیس و بارسا هفته ماقبل پایانی لالیگا بود، می خواستم این کار را انجام دهم، ولی فراموش کردم. تا اینکه یک شب قبل از  دیدار  ایرلند - لهستان، با دوستم چت می کردم و این موضوع را مطرح کردم که فردا این کار را انجام می دهم. دوستم گفت ممکنه متوجه اسمت بشه و بفهمه الکیه. یکم خلاقیت به خرج دادم و فامیلم را اول نوشتم تا فکر کند سازنده ورزشگاه یکی از پناهنده های عربی است که به این کشور رفته است.

 

شب بازی و موقع گفتن نام سازنده ورزشگاه، بازی را می دیدی؟

نه متاسفانه بیرون بودم و بازی را نمی دیدم. وقتی رسیدم خانه، برادرم توضیح داد که چه اتفاقی رخ داده. رفتم فضای مجازی را چک کردم و دیدم که سرهنگ در تله افتاده است! ولی  هیچ فیلمی نبود که ببینم به چه شکل اسمم را گفته، فردای آن روز  که فیلم بازی پخش شد، 6-7 بار دیدم.

هدفت از این کار چی بود؟

هدف خاصی پشت این کار نبود و شاید تنها می خواستم اسمم در برنامه گفته شود، ولی این اتفاق می تواند یک تلنگر برای صدا و سیما باشد که بفهمند  اطلاعات مخاطب از گزارشگر ها بیشتر است. چه ایرادی دارد که صدا وسیما برای گزارشگر ها کلاس زبان برگزار کند که سطح اطلاعاتشون بالا بره و از منابع معتبر استفاده کنند؟!

واکنش سرهنگ نسبت به این کار خیلی ملایم بود.

سرهنگ نشان داده که ظرفیت نقد و انتقاد پذیری بالایی دارد. باز هم تاکید می کنم که هدفی پشت این کار نبوده و همیشه با شخصیت های مطرح شوخی می شه.

اصلا چرا سراغ سرهنگ رفتی؟ این همه گزارشگر

کار اصلا طوری نبود که بخواهم از بین چند نفر یکی را انتخاب کنم. سرهنگ علیفر هم در  این چندوقت بخصوص بعد از دابسمش ها، حسابی چهره مطرحی شده بود و باعث شد تا جرقه این کار  به ذهنم خطور کند.

از سرهنگ عذر خواهی کردی؟

اگه سرهنگ ناراحت شده معذرت می خواهم، ولی خوشبختانه سرهنگ با مسئله خیلی خوب برخورد کرد و نشان داد شاد شدن مردم به یک بهانه کوچک هم میتونه اثر خوبی داشته باشه.

به عنوان یک مخاطب چه پیشنهادی برای صدا و سیما داری؟

صدا و سیما باید برای مخاطب هایش ارزش بیشتری قائل شود. مثلا هنوز خیلی از بازی های لیگ با سه دوربین تصویر برداری میشه. کمترین حق مخاطب داشتن دوربین روی خط آفساید و پشت دروازه هاست.باید به جوان ها هم فرصت بدهند، چه ایرادی دارد میدان را به جوان ها بدهند؟ اگر بازی های بسکتبال را دنبال کرده باشید گزارش های آیدین مقیمی فوق العاده ست و مخاطب لذت می برد. گزارشگرهایی که سنشان بالا رفته بازنشسته بشوند. مثلا الان دیگه اقای کوتی نیست. بازی معروف ایران چین توی دالیان رو هنوز صداش انگار تو گوشمه. یا اقای شفیع ترجیح دادن به مجری گری بپردازن.

امیدوارم صدا و سیما کمی به مخاطب ها هم اهمیت بدهد. امسال کاش یورو 2016 اچ دی پخش می شد تا همگی با هم از فوتبال لذت ببریم.

اگه سرهنگ و از نزدیک ببینی اولین جمله ای که بهش میگی چیه؟

میگم که سرهنگ به خدا دفاع 4 نفره بهتر از دفاع 3 نفره است.

خودت هم اهل فوتبالی؟ طرفدار کدام تیم ها هستی؟

بله شدید فوتبالی هستم و در تیم شاهین خورموج هم بازی می کنم. در ایران که قطعا طرفدار شاهین بوشهر هستم، حتی اگر لیگ دسته دوم باشه. بین تیم های خارجی هم طرفدار میلان و تیم های ملی هم همیشه طرفدار ایتالیا بودم.

 امیر دولاب فارغ التحصیل مهندسی کشاورزی، در پایان آرزو کرد که مردم ایران همیشه شاد باشند و بار دیگر هم از سرهنگ علیفر بابت این شوخی معذرت خواهی کرد.