رونمایی از سورپرایزهای منصوریان

شروع رؤیایی استقلال در بازار تابستانی لیگ برتر نوید روزهای خوبی را به طرفداران این تیم داد بلکه خاطرات تلخ چند فصل گذشته را به‌دست فراموشی بسپارند اما همین که سه خرید اول انجام شد، به یک‌باره ترمز این روند کشیده شد تا استقلال دست به عصا حرکت کرده و با رویه‌ای خاص نفرات جدید را به خدمت بگیرد؛ درست برخلاف رقیب سنتی که روی هر بازیکنی دست گذاشت، تا به اینجای فصل جذب کرد. با این حال پنج خرید لیگ برتری استقلال حضورشان قطعی شده و این تیم تنها می‌تواند یک سهمیه دیگر خود را با خریدی جدید پر کند گرچه آخرین اخبار از اردوی این تیم حکایت دارد علیرضا منصوریان تنها به این خرید دل نبسته و هنوز تغییرات زیادی در تیم مد‌نظر قرار داده است.

***

در حال حاضر سرمربی استقلال در دو پست احساس نیاز به خریدهای جدید کرده و اولویت خود را روی این دو پست گذاشته است؛ در خط دفاع و همچنین خط حمله به خصوص بعد از قطعی شدن ادامه حضور امید ابراهیمی در میانه میدان تیم در لیگ شانزدهم. با ماندن امید منصوریان دیگر نیازی به پیگیری پروسه خرید قاسم حدادی‌فر آن هم با شرایط خاصی که باشگاه اصفهانی پیش‌ روی استقلال گذاشت، ندید و ترجیح داد بیشتر روی دفاع و حمله تمرکز کند. در ساختار تدافعی حتی خرید کنعانی‌زادگان هم از نگرانی‌های سرمربی جدید نکاست تا جایی که او روی خرید مدافعی برزیلی و در کنارش پیگیری ماجرای پژمان منتظری تأکید داشت که اگر اتفاق خاصی رخ ندهد، هر دو بازیکن به استقلال لیگ شانزدهم اضافه خواهند شد.

***

در آخرین تماس‌های برقرار شده با منتظری این مدافع ملی‌پوش اعلام کرده احتمال ماندنش در الاهلی بسیار ضعیف است، به همین خاطر استقلالی‌ها و منصوریان در لیست بزرگسالان خود یک جا برای این بازیکن باتجربه نگه داشته‌اند تا در اولین فرصت منتظری را استقلالی کنند. گفته می‌شود کادر مدیریتی جدید الاهلی همچنان روی تصمیمات قبلی خود مبنی بر عدم نیاز به ستاره‌های ایرانی خود پافشاری می‌کنند و در این بین منتظری هم بدش نمی‌‌آید تا قراردادش را فسخ کرده و به استقلال بازگردد، به همین خاطر منصوریان با اطمینان از بازگرداندن هم‌تیمی سابق خود در این تیم مدعی شده با بازگشت پژمان و جذب مدافع برزیلی زیر 23 سال نگرانی‌هایش در طول فصل از بین خواهد رفت.

***

ماندن امید ابراهیمی برای استقلال معامله‌ای دوسر برد است؛ چون هم هافبکی ملی‌پوش را حفظ خواهند کرد هم اینکه آخرین سهمیه لیگ برتری خود را می‌توانند به خرید یک مهاجم اختصاص دهند تا خرید یک هافبک. شاید به همین خاطر هم هست که منصوریان روی سه گزینه برای تقویت ساختار تهاجمی‌‌اش نظر دارد و به دنبال جلب نظر مساعد آنهاست، البته با شرایط کاملاً متفاوت. کاوه رضایی، مسعود حسن‌‌زاده و آرش افشین که هر سه نفر در مقاطعی شاگرد منصوریان در تیم‌های ملی امید و بزرگسالان بودند، الان در صدر فهرست خریدهای این مربی برای استقلال هستند که از این جمع حسن‌‌زاده و افشین خود محصول آکادمی باشگاه بوده و بنا به دلایلی چند سال اخیر را در تیم‌های دیگر سپری کردند. تنها کاوه رضایی محصول آکادمی سایپاست که این روزها مورد توجه دو تیم مطرح پایتخت قرار گرفته است.

***

شرایط کاوه رضایی از دو گزینه دیگر پیچیده‌تر است به خصوص که او شدیداً مورد توجه پرسپولیس نیز قرار دارد. منصوریان که در مقطع هدایت امیدها همواره از این بازیکن تعریف و تمجید می‌کرد، اصلاً دوست ندارد مثل وحید امیری دوباره دوئل برای جذب شاگرد سابقش را به رقیب سنتی ببازد از همین‌رو بعد از بن‌بست در مذاکرات اخیر کاوه با پرسپولیسی‌ها وارد معرکه شد و این بازیکن را برای استقلالی شدن وسوسه کرد. در کنار کاوه رضایی استقلالی‌ها نیم‌نگاهی نیز به مسعود حسن‌‌زاده دیگر مهاجم ذوب‌آهن دوخته‌اند و شرایط او را نیز کاملاً زیر نظر دارند و حتی در این بین پالس‌های اولیه برای دریافت رضایتنامه او از ذوب‌آهن را ارسال کرده‌اند. آخرین گزینه هم آرش افشین است، مهاجمی که مصدومیتش در ملوان کاملاً او را از صحنه اول فوتبال محو کرد اما منصوریان با آشنایی به توانایی‌های فنی‌‌اش اعلام کرده اگر تست‌های پزشکی را با موفقیت پشت ‌سر بگذارد، جذب خواهد شد.

***

با این تفاسیر می‌توان گفت تغییر دکوراسیون استقلال در لیگ شانزدهم توسط منصوریان هنوز به پایان نرسیده و تا چند روز دیگر طرفداران این تیم شاهد حضور نفراتی جدید در لیست بزرگسالان خود خواهند بود که در ساختار تدافعی و تهاجمی می‌تواند تیم محبوب‌شان را تقویت کند و تا حدودی عقب‌ماندگی آنها در بازار تابستانی نسبت به سایر مدعیان را جبران کند.