وحید هاشمیان ، درباره علت حضورش در تهران ظرف روزهای اخیر، وضعیت پرسپولیس در فصل آماده سازی این تیم برای لیگ برتر، مسابقات یورو 2016 و تیم ملی فوتبال کشورمان صحبت کرد. متن کامل این گفت و گو در ادامه می آید.

*پرسپولیس در دو بازی تدارکاتی در کیف 9 گل به ثمر رسانده. این تعداد گل را چطور می توان تحلیل کرد؟

از نحوه یارگیری پرسپولیس اطلاع چندانی ندارم. به همین خاطر نمی توانم نظر دقیقی در این باره بدهم. ضمن اینکه بازی های تدارکاتی پرسپولیس را هم ندیده ام اما این تیم فصل گذشته بازی های بسیار خوبی انجام می داد که در باخت مقابل نفت جام را از دست داد. با این حال مطمئن هستم کادر فنی این تیم با رفع نقاط ضعف آن قصد دارد فصل بهتری را برای این تیم رقم بزند تا به اهدافی که در فصل پیش به آن دست نیافت برسد.

*این نتایج می تواند هواداران را امیدوار به موفقیت در فصل بعد کند؟

قطعا نمی توان روی بازی های دوستانه حساب چندانی باز کرد. پرسپولیس در فصل سنگین بدنسازی قرار دارد و در فاصله دو هفته مانده به شروع لیگ برتر قطعا می خواهد با این بازی ها فشار تمرینات و سختی کار را پشت سر بگذارد. هرچه این بازی ها بیشتر برگزار شود پرسپولیس هم در شرایط بهتری وارد لیگ خواهد شد.پرسپولیس فصل قبل یکی از زیباترین فوتبال های سال های گذشته اش را به نمایش گذاشت که امیدواریم در فصل بعد هم آنها را تکرار کند.

*طارمی و رضائیان به خاطر نوع جدایی شان از پرسپولیس از هواداران عذرخواهی کردند. این می تواند مسیر بازگشت آنها را هموار کند؟

من همیشه سعی می کنم درباره کارهای خودم نظر بدهم و خودم را قضاوت کنم. نظری در این باره ندارم.

*تیم ملی فوتبال این روزها زمین تمرین مشخصی ندارد. این مشکل چه زمانی باید حل شود؟

هر زمان مدیرانی که در راس کار هستند درست بشوند زمین های ما هم درست می شوند. انشاالله.

*توضیح بیشتری ندارید؟

توضیحی از این کامل تر وجود ندارد. همین مسائل باعث شده کی روش نسبت به خیلی از مسائل ناراحت باشد. وقتی زمین که اولین ابزار برای تمرین یک تیم فوتبال است وجود نداشته باشد چه توقعی می توان داشت. فوتبال را کجا بازی می کنند؟ قطعا روی زمین. وقتی زمین نیست فوتبالیست چه کار کند؟

*انتظار برگزاری فینال یورو بین میزبان مسابقات و پرتغال را داشتید؟

ظاهرا قانون جدید فیفا درباره راهیابی تیم های سوم به مراحل بالاتر برای همین تیم ها خوب بوده اما بسیار ناعادلانه است که ایتالیا یا بلژیک و آلمان حذف شوند و پرتغال که تیم سوم گروهش بوده و خوب هم بازی نکرده به فینال برسد. به اعتقاد من فینال می توانست بازی ایتالیا و آلمان باشد.

*حضورت در تهران ارتباطی به موضوع مربیگری یا شغلت دارد؟

خیر. من حدود دو ماه پیش هم که به ایران آمده بودم برنامه ام را برای بازگشت به ایران در این تاریخ مشخص کرده بودم اما وقتی صحبت ها مطرح شد یا به نتیجه نرسید یا در حد شایعه بود. ولی با توجه به اینکه فصل در حال شروع شدن است و تیم ها مربیانشان را استخدام کرده اند من بیشتر برای کار شخصی به تهران آمدم. من تمام مدارک مربیگری ام را دریافت کردم وکارهای اصولی ام را انجام دادم. اما از آنجا که فوتبال کشور ما چندان بر پایه اصول رایج در فوتبال دنیا اداره و اجرا نمی شود ظاهرا من راه اشتباهی رفته بودم. الان هم ناراحت نیستم. مشغول زندگی ام هستم. اگر قسمت باشد مربیگری می کنم اگر هم نشد هرگز اصراری ندارم که به زور یا به خاطر پول دست به این کار بزنم.

*بحث شکایت تان از پرسپولیس مطرح بود. آیا به فیفا شکایت کردید؟

این را زمان نشان خواهد داد. پولی که از پرسپولیس می خواهم حق من است اما متاسفانه باشگاه هیچ تعهدی نسبت به این موضوع از خود نشان نمی دهد. من مقابل پیشکسوتان بزرگ پرسپولیس خودم را فردی کوچک می دانم. اما فکر نمی کنم با کسی که بازیکن ملی پوش بوده و یک سال و نیم برای این تیم بدون حاشیه فوتبال بازی کرده نباید این طور رفتار می شد. هر مدیری در این سال ها آمده گفته این بدهی ارتباطی به من ندارد و آن را به مدیران قبلی ربط داده.