کمتر از دو ماه دیگر مسابقات مقدماتی جام جهانی 2018 فوتبال در قاره آسیا آغاز خواهد شد. رقابت‌هایی که برای فوتبال کشورمان اهمیت زیادی دارد و اهالی فوتبال انتظار دارند تیم ملی فوتبال ایران بتواند جواز حضور در جام جهانی روسیه را کسب کند.

این در شرایطی است که تعدادی از بازیکنان تیم ملی همچون مسعود شجاعی، احسان حاج‌صفی و اشکان دژاگه، بدون تیم هستند و در حال حاضر دوران استراحت بلند مدت خود را طی می‌کنند.

این در شرایطی است که پس از لغو اردوهای تیم ملی، کارلوس کی‌روش فرصت چندانی برای آماده‌سازی بازیکنان تیم ملی ندارد و باید دید این 3 بازیکن چه زمانی تیم باشگاهی خود را انتخاب خواهند کرد.

دژاگه و حاج‌صفی بازیکنان فیکس تیم ملی هستند و دور بودن طولانی‌مدت آنها از تمرینات باعث نگرانی است. آن هم در شرایطی که تیم کره جنوبی که مهمترین حریف ایران در مقدماتی جام‌جهانی محسوب می‌شود بازیکنان آماده‌ای را دراختیار دارد که بیشتر آنها در تیم‌های اروپایی حضور دارند. هر چند این بازیکنان هم در حال سپری کردن دوران استراحتشان هستند اما باید توجه کرد تیم ملی فوتبال ایران در بین تیم‌های آسیایی، جایگاه اول را در رده‌بندی تیم‌هایی آسیایی دارد و بدون تیم بودن 3 بازیکن ملی‌پوش چندان جالب به نظر نمی‌رسد.

شاید دژاگه، شجاعی و حاج‌صفی  را در فصل آینده در لیگ برتر کشورمان ببینیم. این مسئله چندان بعید نخواهد بود چرا که دژاگه و شجاعی حتی از تیم‌های قطری هم پیشنهادی ندارند و بعید به نظر می‌سد تیم‌های اروپایی تمایلی به جذب این دو بازیکن داشته باشند. حاج‌صفی هم به احتمال فراوان در فصل آینده در استقلال یا سپاهان بازی خواهد کرد. آنچه مسلم است مشخص شدن تیم آینده این سه بازیکن تا حدودی می‌تواند نگرانی‌ها را بابت تیم ملی فوتبال رفع کند.  

ضمن اینکه ماندن یا نماندن پژمان منتظری در تیم الاهلی هم تا چندی پیش مشخص نبود و اگر این بازیکن از تیم قطری جدا می‌شد تعداد ملی‌پوشان بلاتکلیف بیشتر می‌شد. نکته پایانی اینکه عدم لغو اردوهای بلند مدت تیم ملی حداقل باعث می‌شد این بازیکنان در اردوهای تیم ملی حضور پیدا کنند و می‌توانستند در شرایط آمادگی جسمانی بهتری قرار بگیرند.