تیموریان:ایران کماکان قدرت اول آسیا است

 آندرانیک تیموریان کاپیتان تیم‌ملی ایران در مصاحبه اختصاصی با مجله فوتبال آسیا درباره مسائل مختلف از جمله مرحله نهایی مقدماتی جام جهانی 2018 روسیه و شرایط تیم ملی صبحت کرد که به شرح زیر است:

* نظرتان درباره مرحله نهایی مقدماتی جام جهانی 2018 روسیه چیست؟

حقیقت این است مسابقات این مرحله آسان نیست. درحالیکه برخی از مردم فکر می‌کنند آسان است ولی تمام مسابقات ما در این گروه سخت است. سوریه بازی تدارکاتی خوبی داشته است. قطر و چین هم به سرعت فوتبالشان را توسعه دادند. مهم این است که ما با آمادگی کامل وارد هر بازی شویم.

* تیم خاصی است که در این مرحله نگران آن باشید؟

صرف نظر از اینکه هر تیمی برابر ما قرار بگیرند این را مطمئنم تمام 5 تیم حاضر در گروه انگیزه زیادی دارند و مقابل ایران با تمام قدرت وارد خواهند شد.

* شما قبلا با کره جنوبی در مرحله مقدماتی جام جهانی 2014 همگروه بودید و چالش‌های زیادی داشتید آیا این باعث نگرانی شما در این مرحله می‌شود؟

نه اصلا. تمام آن مسائل مربوط به گذشته بود. ما به تمام تیم‌ها احترام می‌گذاریم. از چهار سال گذشته اتفاقات زیادی رخ داده است. ما در طول این چهار سال تغییرات زیادی داشتیم و کره‌ای ها نیز همین طور. هر دو تیم بزرگترین قدرت‌ها در آسیا به شمار می‌آیند و ما هم می‌خواهیم مثل همیشه برنده باشیم. بازی برابر کره هیچ حساسیت و چالشی ندارد و آن اتفاق رخ داده مربوط به گذشته بوده است. به نظرم این بازی یک چالش جدید است.

* چالش اصلی ایران در مرحله نهایی مقدماتی 2018 چیست؟

اگر شما ایران را با بقیه کشورها مقایسه کنید متوجه می‌شوید که برنامه ایران قابل قیاس با کشورهای دیگر نیست. چین و قطر مسابقات دوستانه خوبی را برگزار کردند اما ما از 3 پیش تا الان انگار در خواب هستیم و به سختی دیدارهای دوستانه برگزار می‌کنیم. این از شرایط ایده آل به دور است و برای بازیکنان و کادر فنی فاجعه است، آنها باید با این شرایط تلاش کنند تا ایران را به موفقیت برسانند.

* نظرتان درباره دو دیدار دوستانه مقدونیه و قرقیزستان چیست؟

ما به تیم‌هایی که با آنها بازی کردیم احترام می‌گذاریم. اما اگر بخواهیم در جام جهانی نتیجه بگیرم و موفق شویم باید با تیم‌هایی بازی کنیم که قدرتمند باشند و سطحشان بالاتر از ما باشند.

* در دور دوم مرحله مقدماتی جام جهانی در گروه D اول شدید و در گروهی قرار گرفتید که آسانتر از انتظارتان بود درست است؟

در حالت کلی شاید بتوانید این طور بگویید اما به طور مثال برای بازی با عمان کمی به سختی افتادیم به هر حال بدون شکست بودن ما در این مرحله نقطه مثبتی بود ضمن اینکه ممکن است خیلی‌ها آن را آسان بدانند. ما برای کسب این موفقیت سخت تلاش کردیم اما چالش واقعی در مرحله نهایی مقدماتی جام جهانی است.

* از زمان مسابقات جام ملت‌های آسیا 2015 چهره‌های جدیدی به تیم‌ملی ایران اضافه شدند این تغییرات را در 18 ماه گذشته چطور می‌بینید؟

شما درست می‌گوید اما این تغییرات بیش از چهار است که ایجاد شده است. ما اکنون ترکیبی از بازیکنان باتجربه و جوان داریم که این بازیکنان جوان به ما انگیزه می‌دهند.

* در میان این بازیکنان جوان کسی است که نظر شما را جلب کرده باشد؟

نمی‌خواهم نام یک بازیکن را بیاورم و باعث غرور او شوم. ما تنها به بازیکنان جوان نیاز نداریم بلکه بازیکنانی نیازمندیم که تشنه یادگیری باشند. من تحت تاثیر این بازیکنان جوان قرار گرفتم که بسیار مشتاق هستند و تلاش کردند سطح خودشان را ارتقاء بدهند. ما حالا بازی‌های سختی را در مرحله نهایی مقدماتی پیش رو داریم و نباید فرصتی را از دست دهیم. مقابل تیم‌های قدرتمندی باید بازی کنیم و در این بازی‌ها باید به صورت گروهی بازی کنیم تا موفق شویم.

* بخشی از موفقیت ایران به خاطر حمایت هواداران متعصب است می‌توانید از شور و شوق هواداران ایران بگویید؟

می‌توانم بگویم این شور و شوق نشان دهنده این است که آنها عاشق هستند. واقعا شما نمی‌توانید هواداران ما را با هواداران دیگر کشورها مقایسه کنید. من در تیم‌های زیادی و کشورهای مختلفی بازی کردم. شما هرگز نمی‌توانید هوادارانی مانند هواداران ایران پیدا کنید. ما در هر مسابقه که در خانه بازی می‌کنیم ورزشگاه پر می‌شود و هواداران به شادی و خوشحالی می‌پردازند.

* این حمایت‌های زیاد از سوی هواداران بی‌شمار در بازی‌های سخت به شما فشار می‎آورد؟

نه خیر به هیچ وجه. این برای ما عادی است. هیچ فشاری از سوی هواداران نیست و این اتفاق جزئی از فوتبال ایران است و ما همیشه به دنبال موفقیت کشورمان هستیم.

* شایعات زیادی درباره آینده کی‎روش سرمربی شما اخیرا شنیده می‌شود. آیا او در آینده ادامه می‌دهد؟ نظرتان چیست؟

امیدوارم فدراسیون فوتبال ایران این مسئله را حل کند زیرا کی‌روش با اقداماتش به فوتبال ایران  خدمت کرده است و شایسته احترام است. شاید مردم ندانند چقدر برای ماندن در کنار تیم‌ملی فداکاری کرده است. او تنها برای خودش کار نکرده بلکه خیلی سخت تلاش کرده تا ایران را موفق کند. سوء تفاهم‌هایی وجود دارد امیدوارم فدراسیون آنها را بزودی حل شود.

* به نظر می‌رسد کاپیتانی تیم‌ملی ایران افتخار بزرگی برای شما به شمار می‌آید؟

کاملا درست است. بعد از آنکه کارنامه طولانی فوتبالی داشتم و در کنار بازیکنان بزرگی بازی کردم، کاپیتانی تیم‌ملی ایران را برعهده گرفتم. این یک مسئولیت بزرگ برایم است. در مدتی که کاپیتان هستم تمام تلاشم را می‌کنم تا نقشم را به خوبی ایفا کنم و از تمام کسانی که در این مدت مرا حمایت کردند تشکر می‌کنم.

* با توجه به تجربه زیادت مهمترین اتفاق فوتبالیت چیست؟

 

من امیدوارم که مهمترین اتفاق فوتبالی‌ام هنوز رخ نداده باشد. امیدوارم راه‌یابی به جام جهانی 2018 روسیه این اتفاق باشد. این را بگویم که حضور در جام جهانی 2006 آلمان یک اتفاق بزرگ بود اما دردناک این است که نتوانستیم به جام جهانی 2010 راه پیدا نکردیم. اما یک بار دیگر توانستیم در جام جهانی 2014 حضور داشته باشیم و این برای ما اتفاق بزرگی بود. ما در این رقابت‌ها با کمی شانس می‌توانستیم به مرحله دوم راه پیدا کنیم که این هدف ما در جام جهانی روسیه است. می‌دانم که خیلی از بازیکنان بزرگ نتوانستند یک بار در جام جهانی حضور پیدا کنند اما من خوشحالم که دوبار موفق شدم این رقابت‌ها را تجربه کنم.

* نظرتان درباره اینکه چرا 4 کشور آسیایی حاضر در جام جهانی 2014 موفق نشدند؟

فاکتورهای زیادی در این مسئله مثل تاکتیک تیمی، تکنیک و شرایط روحی دخیل هستند. اما فوتبال آسیا توسعه یافته است و ما امیدواریم موفقیت‌های زیادی در روسیه داشته باشم.

*  اگرچه استرالیا در جام ملت‌های آسیا قهرمان شد اما ایران کماکان در رنکینگ فیفا در رده نخست آسیا قرار دارد آیا شما این جایگاه را شایسته ایران می‌دانید؟

ما در چهار، پنج سال گذشته پیشرفت زیادی داشتیم. در رقابت‌های جام جهانی برزیل و جام ملت‌ها استرالیا می‌توانستیم بهتر عمل کنیم و حذف نشویم. هنوز راه زیادی برای پیشرفت داریم. فکر می‌کنم این جایگاه شایسته ماست و ایران کمامان قدرت اول آسیا است.