باقرزاده: عابدینی روزی به یادماندنی را برای مردم ایران رقم زد

فضل‌الله باقرزاده در خصوص درخشش مجتبی عابدینی در مسابقات شمشیربازی المپیک 2016 ریو در اسلحه سابر اظهار داشت: مجتبی عابدینی به همراه علی پاکدامن و البته پیمان فخری، سرمربی آنها که خیلی برای این دو ورزشکار زحمت کشید، بعد از المپیک لندن سختی‌های زیادی کشیدند. به خصوص پس از مسابقات بازی‌های آسیایی اینچئون که همیشه یا در اردو یا در مسابقات بودند و تمام سختی‌ها را برای چنین درخششی به جان خریدند.

پیش‌بینی درخشش شمشیربازی در المپیک را می‌کردیم

وی افزود: ما پیش‌بینی می‌کردیم که شمشیربازی ایران در المپیک ریو اینگونه بدرخشد. صراحتاً چیزی نمی‌گفتیم، اما همیشه می‌گفتیم که شمشیربازان ایران در المپیک می‌درخشند و می‌دانستیم که این اتفاق رخ خواهد داد. اتفاقی که در مقابل شمشیربازی آمریکایی افتاد، خیلی ناراحت کننده بود و ما فکر می‌کردیم عابدینی به فینال می‌رود و حریف آرون ژیلاگی می‌شود. شمشیرباز مجارستانی که در چند ماه اخیر دو بار به عابدینی باخته بود و اینجا در ریو موفق شد مدال طلا بگیرد.

مجتبی یک ضربه تا فینال فاصله داشت

رئیس فدراسیون شمشیربازی با تمجید از عملکرد عابدینی در مبارزه با حریفانش اظهار داشت: مجتبی فقط یک ضربه تا رسیدن به فینال فاصله داشت. آن وقت مدال نقره او حتمی شده بود و باید برای کسب مدال طلا با حریف مجارستانی که دو بار مقابل عابدینی شکسته خورده بود، مبارزه می‌کرد. افسوس که این اتفاق رخ نداد.

عملکرد عابدینی در این المپیک یادتان بماند

باقرزاده با اشاره به تلخی‌ها و شیرینی‌های ورزش که با شکست‌ها و پیروزی‌ها رقم می‌خورد، یادآور شد: ورزش همین است، اما عملکرد عابدینی در این المپیک یادتان بماند. اینکه او چه کسانی را حذف کرد و چه کسانی در این مسابقات حذف شدند. دو شمشیرباز روس که بسیار قدرتمند بودند، شمشیرباز ایتالیا و شمشیرباز فرانسه که مهد شمشیربازی دنیاست و اتفاقاً شمشیرباز فرانسه مقابل عابدینی شکست خورد. شمشیرباز آلمان هم حذف شد و هیچ‌کدام از این کشورهای صاحب سبک نتوانستند به نیمه نهایی راه پیدا کنند، اما شمشیرباز ایران این کار را انجام داد. عابدینی خودش هم بسیار ناراحت است که اینگونه مدال را از دست داد و شب گذشته بسیار غصه خورد.

 

عابدینی روزی به یادماندنی را برای مردم ایران رقم زد

وی با اشاره به سالن مسابقات شمشیربازی و هیجانی که در آن سالن ایجاد شد، خاطرنشان کرد: جایی که مجتبی مسابقه داد، سالن کشتی، وزنه‌برداری یا تکواندو نبود که همه بگویند ما صاحب سبک هستیم و او باید مدال بگیرد. او در سالن شمشیربازی بود که این رشته در دنیا جایگاه خودش را دارد و کشورهای خاصی صاحب سبک هستند، اما عابدینی یک روز به یادماندنی را برای مردم ایران رقم زد. مردم از پیروزی‌های او خیلی خوشحال شدند، اما در پایان همه اشک‌های او را دیدند و ای کاش به حقش می‌رسید و روی سکو می‌رفت.

فخری قرار بود در المپیک قضاوت کند

رئیس فدراسیون شمشیربازی در خصوص ناداوری‌هایی که گفته شد در مبارزه عابدینی باحریف آمریکایی و کره‌ای شده است، گفت: آقای پیمان فخری یکی از بهترین داوران دنیا در اسلحه سابر است. او سال گذشته در فینال سابر دنیا قضاوت کرد و برای قضاوت در المپیک ریو هم انتخاب شده بود، اما چون برای این بچه‌ها زحمت کشیده بود و می‌خواست خودش سرمربی باشد، کنار تیم ماند و از داوری انصراف داد.

بهترین داور سابر است و درباره ناداوری نظر کارشناسی می‌دهد

باقرزاده با اشاره به مسائل داوری افزود: وقتی شخصیتی مانند فخری که بهترین داور دنیاست، در مصاحبه‌اش پس از پایان مسابقه به صراحت اعلام می‌کند دو سه ضربه مقابل هامر را به عابدینی ندادند، شک نکنید که این اتفاق افتاده است. چون فخری بهترین داور دنیاست و کارشناسی نظر می‌دهد. شک نکنید عابدینی هامر آمریکایی را زده بود و شاید هیچکس هم این موضوع را باور نمی‌کرد. ما که روی سکو نشسته بودم، کسی باورش نمی‌شد شمشیربازی ایران به این شکل می‌درخشد و به ما می‌گفتند شما چه کار کرده‌اید؟ تشخیص درست فخری هم درست بود و ناداوری صورت گرفت.

تلاش کردیم نشان دهیم شمشیربازی پتانسیل کسب مدال المپیک را دارد

رئیس فدراسیون شمشیربازی با اشاره به زحماتی که برای این رشته کشیده شد، گفت: ما خیلی تلاش کردیم در مسابقات المپیک نشان بدهیم که شمشیربازی پتانسیل بالایی دارد و یکی از رشته‌هایی است که می‌تواند در المپیک کسب مدال کند. من در صحبت‌هایم گفتم که ارزش کار عابدینی بسیار بالا بوده است. حتی به مسئولانی هم که در سالن مسابقات بودند، گفتم که در مسابقات جهانی سوم مشترک وجود دارد و اگر همان قوانین اجرا می‌شد، ما مدال می‌گرفتیم.

تلاش می‌کنیم از عابدینی به شکل خاصی تقدیر کنیم

وی در پاسخ به این سؤال که واکنش مردم پس از مسابقات عابدینی اینگونه بوده که باید از این شمشیرباز کشورمان به خاطر شجاعت و درخشش در المپیک تقدیر ویژه و مانند مدال‌آوران المپیک تقدیر شود، گفت: ما تلاش می‌کنیم که بتوانیم به شکل خاصی از عابدینی تقدیر کنیم. او شمشیربازی ایران را به تمام دنیا معرفی کرد. تمام برزیلی‌هایی که در سالن بودند، دوست داشتند عابدینی در نیمه نهایی هامر را شکست بدهد و این نشان می‌دهد که تلاش او چقدر بازتاب داشته است. ما آنچه در توان‌مان باشد را خواهیم گذاشت تا همانطور که پیش از این بارها از مجتبی حمایت کردیم، این بار هم از او تقدیر کنیم. از این لحظه به بعد فکر می‌کنم حمایت‌ها باید بیشتر هم باشد و جامعه شمشیربازی به عابدینی افتخار می‌کند.

حق شمشیربازی نیست در سالن ورزشگاه شیرودی تمرین کند

باقرزاده درباره فعالیت‌هایی که در شمشیربازی صورت گرفته است، اظهار داشت: ما عقب هستیم و زیاد دیده نمی‌شویم، اما این بچه‌ها زحمت زیادی کشیدند. عابدینی در المپیک لندن بین 37 شمشیرباز نفر سی‌وهفتم شمد و ببینید که در چهار سال اخیر چقدر زحمت کشیده است که توانست بین چهار نفر اول قرار بگیرد. خود او، پیمان فخری و همه تلاش زیادی کردند که این بار شمشیربازی ایران به نیمه نهایی المپیک برسد. تمام تلاش ما هم این بود شمشیربازی را به همه بشناسانیم و حق این رشته نیست که در سالن ورزشگاه شیرودی تمرین کند. ما نشان دادیم که پتانسیل این را داریم پس از چهار رشته مدال‌آوری که داریم، رشته پنجم مدال‌آور در المپیک باشیم و نیاز به حمایت داریم. دست عابدینی هم درد نکند که اینگونه زحمت کشید.

تنها سالن ما در اختیار تمرینات کشتی است

وی در خصوص این موضوع که گویا تنها سالن اختصاصی شمشیربازی که شرایط مناسبی دارد در اختیار فدراسیون کشتی قرار گرفته است، گفت: سالن ما محل تمرینات کشتی‌گیران است که در مجموعه ورزشی آزادی قرار داد و جزو 5 سالن اختصاصی این مجموعه محسوب می‌شود. از المپیک 2012 لندن این سالن به فدراسیون کشتی داده شد و اکنون خانه کشتی شماره 2 است، اما سالنی که با سه چهار هزار نفر ظرفیت پتانسیل بالایی حتی برای برگزاری مسابقات شمشیربازی دارد.

مسئولان ورزش کشور شخصیت‌های شمشیربازی دنیا را از نزدیک دیدند

رئیس فدراسیون شمشیربازی درباره اینکه آیا از مسئولان درخواست استرداد این سالن را کرده یا نه و باتوجه به درخشش عابدینی پیگیر این ماجرا خواهد شد، اظهار داشت: آقایان نصرالله سجادی، کیومرث هاشمی و مناف هاشمی در سالن شمشیربازی بودند و تمام شخصیت‌های شمشیربازی دنیا را از نزدیک دیدند. آنها دیدند که مجتبی عابدینی چه کاری انجام داد و ما موفق شدیم ورزشکار فرانسه که کشورش مهد شمشیربازی دنیاست،‌ شکست بدهیم. عابدینی با درخشش خود شور و شوق المپیک و شمشیربازی را بیشتر کرد و امیدواریم توجه بیشتری شود.

شور و شوق المپیک برای ایران از شمشیربازی آغاز شد

باقرزاده تصریح کرد: مسابقات رشته‌های مدال‌آور ایران مانند وزنه‌برداری، کشتی و تکواندو از دو سه روز دیگر آغاز می‌شود که مدال می‌گیرند تا شور و شوق المپیک را به مردم بدهند، اما فکر می‌کنم استارت شور و شوق المپیک برای ایران از شمشیربازی زده شد و این آغاز از مجتبی عابدینی بود. با این حال که ما اسپانسر خاصی نداریم و بضاعت‌مان کم است، اما در حد بضاعت خود از عابدینی تقدیر خواهیم کرد.

تلاش عابدینی ارزشی کمتر از مدال طلا ندارد

وی در پاسخ به این سؤال که ارزش کار و تلاش عابدینی برای رئیس فدراسیون شمشیربازی چقدر است و آیا ارزش مدال داشته است، گفت: کسب مدال در المپیک شرایط خاص خودش را دارد. عابدینی این همه تلاش کرد، اما روی سکو نرفت و اگر می‌رفت، شرایط متفاوت می‌شد. کاری که عابدینی انجام داد، ارزش آن کمتر از مدال طلا نبود. واقعاً تلاش او ارزش مدال داشت. من پس از مسابقه او یک ساعتی در سالن بودم و می‌دیدم که همه حرف از مجتبی می‌زدند.

یکی از مسئولان پیشنهاد خوبی برای تشویق ورزشکاران داد

رئیس فدراسیون شمشیربازی خاطرنشان کرد: بچه‌های ایران آنقدر با غیرت و با انگیزه هستند که انگیزه معنوی را به خاطر پرچم ایران همیشه دارند، اما باید انگیزه‌های دیگری هم در ورزشکاران‌مان ایجاد کنیم. یکی از مسئولان که خودش هم بسیار ورزشی است، پیشنهاد خوبی داد. اینکه اگر کسی در المپیک بین 16 نفر یا 8 نفر رفت، از او تقدیر شود و پاداشی برای این ورزشکاران در نظر گرفته شود. به نظرم پیشنهاد خوبی است. ارزش کار عابدینی هم آنجا مشخص می‌شود که او از رنکینگ 13 دنیا به رتبه ششم صعود کرد.