کریم باقری: استقلال ضعیف حتی به درد پرسپولیس هم نمی خورد

این کلاس‌ها زیر نظر مسعود اقبالی برگزار میشود و از صبح تا عصر آقاکریم را درگیر کرده تا نتواند به صورت منظم در تمرینات پرسپولیس شرکت کند. در همین راستا شنیدن تازه‌ترین حرف‌های کریم باقری خالی از لطف نیست.

آقاکریم چه خبر؟ در کلاسهای مربیگری شرکت کردید؟

خبر خاصی نیست. درگیر کلاس‌های مربیگری هستیم.

چه کسی در کلاس A آسیا تدریس می‌کند؟

استاد مسعود اقبالی.

همکلاسی‌های سرشناسی هم دارید؟

خیلی‌ها در این کلاس شرکت کرده‌اند. یوسف بخشی‌زاده که همشهری‌ام است و بازیکن تراکتورسازی بود. اصغر طالب‌نسب بازیکن سابق سپاهان، بهنام طاهرزاده که پرسپولیسی است و... افراد دیگری که همگی از دوستان خوب بنده محسوب می‌شوند.

به سلامتی! آیا قرار است در آینده در کلاس‌های حرفه‌ای اروپا هم شرکت کنید؟

اول اجازه بدهید همین کلاس را پشت سر بگذاریم تا ببینیم بعدها چه اتفاقی می‌افتد!

لطفاً علی کریمی را هم به این کلاس‌ها ببرید. می‌دانیم این ستاره محبوب حرف شما را می‌خواند. به هر حال حیف است کریمی دور فوتبال را خط بکشد. این‌طور نیست؟

علی باید خودش بخواهد. زورکی نمی‌شود از کسی خواست به کلاس‌های مربیگری برود.

زورکی نه، می‌دانیم شما رابطه خوبی با جادوگر فوتبال ایران دارید.

شرایط علی کریمی مثل اوایل خداحافظی من از فوتبال است. من هم در آن مقطع رغبتی برای شرکت در کلاس‌های مربیگری نداشتم. مربیگری، شغل سخت و پراسترسی است ولی مطمئن باشید زمانش که فرابرسد، علی کریمی هم وارد گود خواهد شد.

۶ بازیکن از پرسپولیس به تیم ملی دعوت شدند، آیا این اتفاق به نفع پرسپولیس است یا به ضررتان؟

چرا به ضررمان؟!

به هر حال برخی‌ها معتقدند پرسپولیس بدون ۶ بازیکن اصلی خود به مشکل برخورده و از هماهنگی لازم دور می‌شود و ...

باید به این شرایط عادت کنیم. ما باید بدون ملی‌پوشان خود تمرین کنیم. طبیعی است اگر همه بازیکنان پرسپولیس را در اختیار داشتیم، خیلی خوب بود اما فعلاً این اتفاق افتاده است. باید افتخار کنیم که بیشترین نفرات را در تیم ملی داریم.

آیا کسان دیگری هم در پرسپولیس بودند که می‌توانستند به تیم ملی دعوت شوند؟

محسن مسلمان و امید عالیشاه هم طی هفته‌های گذشته خیلی خوب کار کرده‌اند. این دو هم می‌توانستند به تیم ملی دعوت شوند ولی همه ما باید به نظر کارلوس کی‌روش احترام بگذاریم. سرمربی تیم ملی تشخیص می‌دهد که چه کسی به تیم ملی دعوت شود یا نشود. همه این موارد سلیقه‌ای است و من هم نظر خودم را گفتم. البته با احترام به کارلوس کی‌روش!

حالا که اسم محسن مسلمان وسط آمد، می‌خواستیم بدانیم شما خبر دارید چرا این بازیکن به کمیته اخلاق دعوت شده است؟

باور کنید سر درنمی‌آورم! شما می‌دانید؟

ما هم اطلاع دقیقی نداریم ولی ظاهراً به خاطر ارتباط دوستانه خواننده زیرزمینی بوده است!

مگر تتلو جنایتکار است؟ محسن مسلمان چه گناهی مرتکب شده که به کمیته اخلاق احضار شود؟

این را باید از کمیته اخلاق پرسید!

متأسفانه توی مملکت ما از کاه، کوه می‌سازند. در همه کشورهای دنیا فوتبالیست‌ها و ورزشکاران با هنرپیشه‌ها و خواننده‌ها رفاقت و دوستی دارند. آیا جرم است؟! این برخوردها و واکنش‌ها درست نیست. محسن مسلمان بازیکنی بی‌حاشیه است که طی یکی، دو سال اخیر سرش به کار خودش بوده و فقط تمرین کرده است. من از نزدیک شاهد تلاش‌های مسلمان بودم و فکر میکنم احضار او به کمیته اخلاق و رسانه‌ای کردن آن کار اشتباهی بوده است.

بگذریم! مسابقات المپیک ریو را با دقت تماشا کردید؟

تا جایی که امکان داشت، از طریق تلویزیون تماشا کردم.

لابد دیدید که علیرضا فغانی هم فینال فوتبال المپیک را سوت زد؟

بله، به علیرضا فغانی، پدر و برادر و خانوادهاش تبریک می‌گویم. این یک افتخار بزرگ برای داوری ایران و آسیا بود. جا دارد متولیان ورزش تقدیر شایسته‌ای هم از علیرضا فغانی داشته باشند. به نوعی می‌توان گفت او هم به فینال المپیک صعود کرده است.

سورپرایز المپیک از نگاه کریم باقری چه بود؟

از من بخواهید می‌گویم حسن یزدانی کشتی‌گیر وزن ۷۴ کیلوگرم کشورمان بود. او دلاورانه جنگید و مدال طلا را از دهان شیر بیرون کشید. کیمیا علیزاده هم فوق‌العاده بود. به نظرم حق این دختر ورزشکار ایرانی هم مدال طلا بود که روی یک بدشانسی و یک لحظه غفلت تبدیل به برنز شد. البته خانم علیزاده تازه ۱۸ ساله شده و می‌تواند حداقل دو المپیک دیگر برای ورزش ایران مدال طلا کسب کند.

راستی شما خودتان هم غیر از فوتبال در رشته‌های دیگر فعال بودید؟

در اکثر رشته‌ها فعالیت کردم. قدیم و در دوران مدرسه در کنار فوتبال، والیبال و پینگ‌پنگ هم بازی می‌کردم.

عنوانی هم کسب کردید؟

در پینگ‌پنگ در رده آموزشگاهی، عنوان هم کسب کردم اما به فوتبال رفتم و در این رشته فعالیت کردم.

کدام ورزشکار خارجی شما را سورپرایز کرد؟

یوسین بولت شاهکار کرد. اینکه در سه المپیک پی‌درپی قهرمان دوی ۱۰۰متر، پرطرفدارترین رشته ورزشی جهان شوی، فوق‌العاده است. مایکل فلپس هم بیست و سومین مدال طلای المپیکی خود را گرفت تا جاودانه شود. این دو واقعاً همه را سورپرایز کردند.

از شکست رضا یزدانی ناراحت نشدید؟

به نظرم داوران نامردی کردند. فیلم کشتی را چند بار دیدم. زمان بازبینی، داور آمریکایی عضو هیأت ژوری ۲ امتیاز رضا یزدانی را به درستی داد اما داور روس و ازبک حق‌کشی کردند.

ظاهراً داور ازبک به همین خاطر محروم شد!

چه فایده؟! یک مدال مسلم را از ایران گرفتند و حالا... این محرومیت‌ها به درد رضا یزدانی ما نمی‌خورد. او یک پهلوان است که متأسفانه در این المپیک هم به حق خود نرسید.

اگر موافق باشید، برگردیم به پرسپولیس. در حال حاضر صدرنشین لیگ برتر هستید، آیا می‌توانید همین روند را حفظ کرده و در نهایت قهرمان لیگ شانزدهم شوید؟

الان خیلی زود است که حرف از قهرمانی زد. ما در سه جام درگیر هستیم و باید با تمرکز و حواس جمع کارمان را دنبال کنیم. غرق شدن در بحث قهرمانی یا صدرنشینی، ما را از هدف دور می‌کند و باید بازی به بازی جلو برویم.

به عنوان سؤال آخر، می‌خواستیم نظر شما را درباره استقلال بحران‌زده علیرضا منصوریان بدانیم.

امیدوارم استقلال و علیرضا منصوریان هرچه زودتر از بحران خارج شوند. ناکامی استقلال به نفع فوتبال ایران نیست و استادیوم‌ها را خالی می‌کند.

به نفع پرسپولیس که هست. نیست؟

شعار نمیدهم، شما من را میشناسید. اگر استقلال قوی باشد، ما هم با انگیزه بیشتری تلاش می‌کنیم قوی‌تر باشیم و این‌طوری نیست که شما می‌گویید.