تیم والیبال ایران قابل مقایسه با تیم های اروپایی و آمریکاست

«شانریت ونگپرست» دبیرکل تایلندی کنفدراسیون والیبال آسیا که برای نظارت بر بازی بازیکنان خارجی تیم‌ها طبق قانون  AVC در رقابت‌های قهرمانی باشگاه‌های آسیا در میانمار حضور دارد، گفت: در حال حاضر والیبال ایران تنها قابل مقایسه با آمریکا و اروپاست. تیم ملی  والیبال ایران با حضور در جمع هشت تیم برتر المپیک برای آسیا افتخار آفرینی کرد، البته در بخش مردان چرا که در بخش زنان سه تیم کشورهای کره، ژاپن و چین از آسیا در المپیک حضور داشتند و چین با  قهرمانی در المپیک نشان داد زنان حرف اول را می‌زنند.

وی ادامه داد: باید بپذیریم که سطح بازیکنان اروپایی بهتر از بیشتر بازیکنان کشورهای  آسیایی است بنابراین حضور آنها در تیم‌های آسیایی خیلی به نفع والیبال آسیا خواهد بود. تیم ملی مردان ایران تنها تیم در آسیا است که  می‌توان با تیم‌های اروپایی و آمریکا مقایسه کرد. البته استرالیا را هم می‌شود به حساب آورد اما نوسان زیادی دارد. ژاپن،کره و چین قبلاً حرف اول را در آسیا می‌زدند ولی در حال حاضر خیلی افت کرده‌اند.  هر چند به تازگی نسل جدید چین هم متحول شده است.

شانریت با اشاره به تفاوت سطح رقابت‌های قهرمانی باشگاه‌های آسیا عنوان کرد: در حال حاضر  بیشتر تیم‌ها حرفه‌ای‌تر از قبل هستند. امسال به خاطر حضور بازیکنان حرفه‌ای سطح رقابت‌ها با سال‌های قبل متفاوت‌تر شده است. حضور بازیکنان خارجی حتی باعث شده تا بعضی از تیم‌های باشگاهی کشورها مثل قطر، قزاقستان، امارات و حتی عراق قوی‌تر از تیم‌های ملی کشورشان شده‌اند. البته حضور بازیکنان خارجی در قهرمانی باشگاه‌های آسیا باعث می‌شود تعداد بازیکنان خارجی در مسابقات باشگاه‌های جهان محدود نشود.

دبیرکل کنفدراسیون والیبال آسیا در خصوص برگزاری رقابت‌های قهرمانی باشگاه‌های آسیا بلافاصله بعداز المپیک گفت: همه این مسائل به فشردگی مسابقات سال آینده در جهان برمی‌گردد. هشت رویداد آسیایی که همه آنها انتخابی جهان هم هستند. امسال، سال المپیک هم بود و البته همین رقابت‌ها هم انتخابی باشگاه‌های جهان به شمار می‌رود. به هر حال این فشردگی را باید تحمل کنیم.