صمصامی: شرایط هندبال اصلاً حرفه‌ای نیست

مهرداد صمصامی در مورد شرایط خود و اوضاع لیگ برتر، باتوجه به اینکه تا آغاز این رقابت‌ها حدود یک ماه بیشتر باقی‌ نمانده است، اظهار کرد: تاکنون که هیچ خبری از عقد قرارداد با باشگاه‌ها نبوده است و در مورد تمرین نیز خود به صورت انفرادی تمرین می‌کنیم. هیچ چیز مشخص نیست و ما منتظریم ببینیم چه زمانی باشگاه‌ها برای جذب بازیکنان خود اقدام می‌کنند. تاکنون که هیچ تماسی نداشته‌اند اگر هم پیشنهادهایی داده شده به صورت جدی نبوده و در حد حرف و شفاهی بوده است.

صمصمامی بر این باور است که برگزاری لیگ برتر در موعد مقرر نیز امکان پذیر نیست، اودر این باره گفت‌: لیگی که قرار بود در شهریور ماه آغاز شود عقب افتاد و تاکنون هم تعداد تیم‌های شرکت کننده مشخص نیست. تیم‌ها هنوز نه تمرین دارند و نه فیکس شده‌اند. تنها دو تیم است که تاحدودی تمرین دارند. با شرایط موجود، من به عنوان بازیکنی که تجربه زیادی دارم فکر نمی‌کنم لیگ 25 مهرماه نیز شروع شود.

وی از انصراف قهرمان لیگ برتر فصل گذشته سخن گفت و خاطر نشان کرد: منیزیم فردوس با وجود مشکلات مالی فصل قبل، احتمالا در لیگ برتر جدید حضور نخواهد داشت. منیزیم فردوس هنوز 70 درصد  مبلغ قرارداد بازیکنان خود را نداده است و نسبت به آن پاسخگو هم نیست.

او لیگ پویا را در پیشرفت هندبال، بازیکنان و ملی‌پوشان در همه رده‌های سنی موثر دانست و تصریح کرد: هر چقدر لیگ پویاتر و حرفه‌ای‌تر و با حضور اسپانسرهای خوب برگزار شود باعث پیشرفت بازیکنان و ملی‌پوشان در همه رده‌های سنی خواهد شد، اما اکنون با این وضعیت که چیزی مشخص نیست و هماهنگی و تمرینی نیز آغاز نشده است مسلماً سبب پسرفت در هندبال خواهیم بود.

صمصامی شرایط حال حاضر هندبال را حرفه‌ای ندانست و بیان کرد: شرایط کنونی حرفه‌ای نیست. لیگ در تاریخی که قرار بود شروع شود آغاز نشد. ما بازیکنان به صورت اختصاصی بدنسازی را برای دهه دوم شهریور ماه آغاز کردیم و بدن‌مان را به مرز آمادگی رساندیم. اما زمانی که اعلام شد لیگ با تاخیر برگزار می‌شود استراحت کرده و دچار افت بدنی می شویم و دوباره باید از اول تمرینات را پیگیری کنیم. این شرایط قطعاً حرفه‌ای نیست.

بازیکن سابق تیم مس کرمان در خصوص لیگ فصل گذشته توضیح داد: با وجودی که چهار ماه از پایان فصل قبل گذشته است، بازیکنان مس کرمان که مقام‌ سوم را در لیگ کسب کردیم، هنوز 40 درصد از مبلغ قرارداد خود را دریافت نکرده‌ایم و کسی هم پاسخگوی ما نیست.

ملی‌پوش هندبال با بیان این که هندبالیست‌ها شغل دیگری ندارند و آن‌ها نان آور خانواده‌ هستند، افزود: خیلی کم هستند هندبالیست‌هایی که شغل دوم داشته باشند. آنها یک سال برای حضور در لیگ زحمت می کشند و روی آن پول حساب می‌کنند. با این شرایط تمام برنامه‌های بازیکن به هم می‌ریزد. یک سال از عمر خود را صرف هندبال می‌کنیم اما در انتها بخشی از پول خود را هم دریافت نمی‌کنیم. بازیکن با این دغدغه‌ فکری نمی‌تواند سه سال در اردو برای انتخابی المپیک به سر ببرد. باید همه چیز فراهم باشد.

او ضعف مدیریتی را نیز در این دست مشکلات بی تاثیر ندانست و گفت‌: این مشکلات به مدیریت فدراسیون نیز بر می‌گردد. فدراسیون در خصوص مطالبات بازیکنان ضعیف عملکرده است. فدراسیون فکر می‌کند اگر این تیم‌ها نباشند لیگ تعطیل می‌شود. بنابراین هوای باشگاه‌ها را بیشتر از بازیکنان دارد. البته در سال جاری گویا شرط چک ضمانتی گذاشته‌اند تا از باشگاه‌ها چک ضمانت دریافت کنند.

وی افزود: در شکایتی که در مورد گرفتن مطالباتم و از طریق وکیل انجام می دادم فدراسیون در سریع‌تر شدن روند کمی مرا حمایت  کرد، اما باز هم می گویم فدراسیون بیشتر به فکر باشگاه‌ها است تا بازیکنان. آن‌ها تصور می‌کنند اگر بر روی باشگاه‌ها فشار وارد کنند دیگر تیم داری نخواهند کرد.

صمصامی به تیم فوتبال دسته یک مس کرمان اشاره کرد و گفت‌: هنوز لیگ جدید فوتبال آغاز نشده باشگاه مس کرمان پیش پرداخت بازیکنان دسته یک فوتبالش را پرداخت کرده است، ولی در مورد هندبال که چهار ماه از اتمام لیگ گذشته است با وجودی که حتی مقام سوم را نیز کسب کردیم هنوز نسبت به انجام تعهدات خود عمل نکرده است.

وی به بی انصافی در مورد تیم کفش ملی در فصل گذشته نیز اشاره کرد و گفت‌: انصاف نیست که بچه‌های کفش ملی یک سال بازی کرده‌اند دو تا چهار میلیون دریافت کنند. در بین آنها بازیکنان ملی پوش هم هستند این شرایط، شان بازیکنان را پایین می آورد. در فصل جدید باشگاه‌ها به این بازیکنان پیشنهادهای پایین خواهند داد.

او امیدوار است که هندبالیست‌ها از بلاتکلیفی خارج شوند، در این مورد افزود: دعا کنید همه چیز به خیر و خوشی تمام شود و هندبالیست‌ها از بلاتکلیفی بیرون بیایند. هندبالیست‌ها زن و بچه دارند و خرج خانواده‌ها را می‌دهند باید شرایطی فراهم شود و یا ارگانی نظارت کند تا بازیکنان مطالبات خود را از باشگاه‌ها بگیرند.

ملی‌پوش هندبال در مورد شرایط تیم‌ ‌ملی بزرگسالان ، گفت: در حال‌ حاضر تیم‌ ‌ملی نیز برنامه خاصی ندارد. البته همیشه به همین صورت بوده است و حدود پنج – شش ماه قبل از آغاز یک تورنمنت یا مسابقه آسیایی و رسمی اردوها و برنامه‌ها ی تیم‌ ‌ملی صورت می گرفته است. اکنون هم که تیم‌ ‌ملی هیچ مسابقه رسمی ندارد و فقط یک ماه پیش به اردوی قطر اعزام شد و به صورت مقطعی تمریناتی برای حضور در مسابقات قطر داشت.

او در پاسخ به این پرسش که برای انتخابی  المپیک 2020 باید چه زمانی تمرینات تیم ملی را آغاز کنیم، خاطر نشان کرد: باید از اکنون شروع کنیم. سه سال فرصت بسیار کمی برای حضور در تورنمنت بزرگی مثل  المپیک است. در انتخابی المپیک از آسیا تنها یک تیم انتخاب می‌شود و تیم دوم و سوم هم که به پلی‌آف می‌رسد شرایط سختی دارد و باید با تیم‌های اروپایی مقابله کند و برای تیم ایران مقابله با اروپایی‌ها کار مشکلی است پس تنها شانس ما در آسیا است. هر چند که قطر نیز جزو تیم‌های خوب دنیا است و واقعا سه سال برای برنامه‌ریزی و ایستادگی در برابر تیم قطر زمان کوتاهی است و شرایط اصلا جالب نیست. اما اگر همه چیز فراهم باشد ممکن می‌شود.

او در خصوص لژیونر شدن و پیشنهادهای خارجی خود گفت‌: تاکنون پیشنهاد خوبی نداشته‌ام.  سال گذشته یک پیشنهاد از تیم قطر داشتم که با سبک سنگینی که هم از لحاظ درآمدی و هم به لحاظ شرایط زندگی و دوری از خانواده داشتم، ماندن در ایران را ترجیح دادم.

او در انتهای سخنانش با بیان این که باید خدا به داد هندبالی‌ها برسد، گفت‌: ما منتظر عقد قرارداد با باشگاه‌ها هستیم و شواهد نشان می‌دهد که با این شرایط در فصل جدید خدا باید به داد ما برسد. مگر اینکه در این یک ماه اتفاقات خوبی بیافتد و اسپانسرهای خوبی در هندبال جذب شوند.