خاطرات جالب علیرضا فغانی از قضاوت در دربی

علیرضا فغانی بهترین داور رقابتهای فوتبال المپیک برزیل شهرآورد شماره ۸۳ سرخابی های پایتخت را عصر جمعه قضاوت خواهد کرد.

 
فغانی از داربی های تهران کم خاطره ندارد؛ از داستان بازی عجیب داربی ۷۴ سال ۱۳۹۰ که منجر به پیروزی غیر قابل پیش بینی پرسپولیس ده نفره برابر استقلال پرویز مظلومی(۳-۲) شد تا تساوی بدون گل دو تیم آبی و قرمز تهران در سال۹۲ و شهرآورد شماره ۷۷.
  
با این حال بهترین داور حال حاضر آسیا آنقدر باتجربه شده که بعد از انتخابش برای سوت زدن این دیدار حساس هیجان زده نشود و نگوید به وجد آمده است.
 
بررسی عملکرد این داور ۳۸ ساله در یک سال اخیر هم چندان خالی از لطف نیست. داوری که در لیگ پانزدهم به خاطر مشکلاتی که در قضاوت دیدار پرسپولیس برابر ذوب آهن بوجود آمد حدود یک سالی برای قرمز ها سوت نزده است.
 
در واقع شکایت پرسپولیسی ها محرومیت چهار جلسه ای این داور بزرگ را به همراه داشت تا در نهایت تا مدتها گذر این داور شایسته از زمین دیدارهای ارتش سرخ دور بماند.
 
آخرین قضاوت بین المللی و خرج ۳ کارت زرد

 

داور داربی شماره ۸۳ آخرین قضاوت بین المللی خود را دقیقا دو هفته قبل در پرت استرالیا انجام داد. دیداری از سری رقابتهای انتخابی جام جهانی روسیه که منجر به پیروزی ۲-۰ میزبان برابر عراق شد.
 
در دیدار پنجشنبه ۱۱ شهریور ماه داور ایرانی دیدار به اسمیت مدافع چپ میزبان و مویی هافبک استرالیا کارت زرد نشان داد. در مقابل از جمع عراقی ها فقط هافبک میانی این تیم علی عباس با اخطار قاضی میدان جریمه شد.
  
آخرین قضاوت ایرانی

 

علیرضا فغانی که در ماههای اخیر درگیر قضاوت در میادین بین المللی متفاوت بوده است آخرین بار در ایستگاه پنجم لیگ جاری ایران دیدار دو تیم لیگ برتری پدیده و استقلال خوزستان را سوت زد. دیداری که با نتیجه تساوی بدون گل به پایان رسید.
 
آخرین اخراجی از داربی آمد

 

آخرین بازیکنی که با کارت قرمز علیرضا فغانی از زمین مسابقه اخراج شده مهدی اسلامی مدافع ساروی استقلال اهواز است.
 
این بازیکن در ایستگاه ۲۸ لیگ گذشته با دریافت کارت زرد در دقایق ۱۳ و ۹۴ از زمین دیدار برابر فولاد اخراج شد تا اخراجی داربی جنوب لقب بگیرد.ردیداری که با درخشش ساسان انصاری و هت تریک این بازیکن منجر به پیروزی ۳-۲ فولاد قرمز پوش برابر آبی های اهواز شد.ربازی مذکور شنبه ۱۱ اردیبهشت ماه سال جاری برگزار شد.
 
خوش یمن برای استقلال مظلومی

 

استقلالی ها در آخرین دیداری که قضاوتش را علیرضا فغانی بر عهده داشت با کسب یک پیروزی شیرین از زمین خارج شدند.
 
استقلال پرویز مظلومی در ایستگاه ۲۷ لیگ پانزدهم با گلهای ابراهیمی(۸)برزای(۱۱) و انصاری(۳۶)فولاد اسکوچسچ را در هم کوبید تا شانس آسیایی شدنش پررنگ تر از قبل گردد. اتفاقی که در نهایت هم با سوم شدن آبی ها افتاد.
 
دیدار مذکور جمعه ۳ اردیبهشت ماه سال جاری در استادیوم آزادی برگزار شد. به عبارت دیگر استقلال و فغانی بعد از ۴ ماه و ۲۵ روز دوباره به یکدیگر رسیدند و این بار در یک داربی دیگر.
  
پرسپولیس و داستان ذوب آهن

 

داستان آخرین قضاوت علیرضا فغانی برای پرسپولیس که پیش تر عنوان شد.حدود یک سال و یک ماه قبل پرسپولیس در خانه با امید عالیشاه دروازه ذوب آهن را گشود اما  گلهای کاوه رضایی(۷۶)و مسعود حسن زاده(۹۰-پنالتی) شکست میزبان را رقم زد.
 
پس از مسابقه هم مشخص شد که سه چهار اشتباه تیم داوری روی نتیجه نهایی تاثیر مستقیم گذاشته است و ما بقی ماجرا. حال باید دید داوری که در المپیک ۲۰۱۶ ریو بهترین قضاوت ها را انجام داد مطابق انتظار – به راحتی – از پس قضاوت داربی تهران بر خواهد آمد یا اینکه متاثر از حواشی ایجاد شده در قضاوت بازی پرسپولیس و ذوب آهن فصل قبل مجددا به سیبلی تبدیل خواهد شد برای انتقادات داخلی؟