خارجی بودم،پرسپولیس پولم را میداد

وحید هاشمیان در گفت و گو با خبرنگار کاپ، در رابطه با مسائل مختلفی همچون بازی های پیش روی تیم ملی فوتبال، مطالباتش از پرسپولیس و آخرین وضعیت خودش برای مربیگری صحبت هایی انجام داد که حاصل آن را در ادامه می خوانید.

چهار امتیاز از دو بازی نتیجه خوبی بود

دو بازی نخست تیم ملی را به صورت کامل دیدم. به نظرم مقابل قطر در اکثر دقایق بازی توپ و میدان در اختیار ایران بود اما قطر روی ضدحملات خطرناک ظاهر می شد. تصور من این است که فشار استادیوم و تماشاگران باعث شد که دروازه بان حریف آن اشتباه را انجام دهد و ما پیروز شویم. بازی با چین را هم تقریبا خوب سپری کردیم اما با وجود اینکه مالکیت توپ در اختیار ایران قرار داشت نتوانستیم موقعیت چندانی روی دروازه حریف به وجود آوریم. حتی داور می توانست یک پنالتی به نفع حریف بگیرد که خدا را شکر این اتفاق نیفتاد. پیش بینی کار سختی است اما با توجه به چهار امتیازی که از دو بازی اول گرفتیم میتوانیم به جام جهانی صعود کنیم.

ازبکستان قلدر بازی می کند

دو بازی بسیار سخت و کلیدی مقابل ازبکستان و کره جنوبی در پیش داریم. با توجه به اینکه ازبکها توانستند از دو بازی اول خود شش امتیاز به دست آورند ایران باید هر طور شده این تیم را در خانه اش شکست دهد و بعد از آن هم برای شکست کره جنوبی در تهران تلاش کند. البته به همین راحتی هم نیست چون ازبکستان در خانه بازی می کند و قطعا سه امتیاز را می خواهد اما با یک بازی هوشمندانه می توانیم این تیم را شکست دهیم.

دوره برانکو هم انتقاد می کردند

یک نفر می گوید تیم ملی چرا خوب بازی نمی کند. یک نفر می گوید چرا نتیجه نمی گیرد. اگر کی روش نتیجه بگیرد و تیمش خوب بازی نکند هم ما به جام جهانی که همان هدفمان است صعود می کنیم. پس نباید خیلی هم انتقاد کرد. در زمان برانکو هم که من در تیم ملی بودم دقیقا همین مشکل را داشتیم. دائما یکسری انتقاد می کردند که چرا خوب بازی نمی کنید اما وقتی خوب بازی می کردیم و نتیجه نمی گرفتیم کسی نبود که انتقاد نکند. البته این را هم باید در نظر بگیریم که بازی کردن در فوتبال آسیا به راحتی گذشته نیست و دیگر حریف ساده ای وجود ندارد. 

نباید از کی روش انتظار بیش از حد داشت

وقتی در کشوری مثل آلمان به عنوان مربی کار می کنید کار راحت تری برای جمع کردن یک تیم دارید اما در فوتبال ایران این طور نیست. در کشورهای پیشرفته اروپایی چون بازیکنان از پایه فوتبال را یاد گرفته اند دیگر نیازی نیست  10،15 روز دور همدیگر جمع شوند و تمرین کنند. اما در ایران چنین اتفاقی هیچ وقت رخ نداده که ما بازیکنانی را از پایه بسازیم و بالا بیاوریم پس نباید از کی روش انتظار داشته باشیم طی این مدت چند سال با وضعی که فوتبال ایران دارد بتواند همه چیز را متحول کرده و در تمام بازی ها فوتبال زیبایی ارائه دهد. 

الان زمان انتقاد از تعطیلات لیگ نیست

من نه مربی تیم های باشگاهی هستم و نه تیم ملی که بخواهم از تعطیلات لیگ انتقاد کنم یا این فرصت را برای تیم ملی مفید بدانم. فقط نظر من این است که قبل از شروع لیگ باید همایشی با حضور مدیران فدراسیون، کادر فنی تیم ملی و مربیان لیگ برتری برگزار می شد تا دیگر الان و در میانه راه چنین مشکلاتی به وجود نمی آمد. الان دیگر زمان انتقاد نیست چون برنامه ای تغییر نمی کند. فقط شاید تیم هایی که روند خوبی در لیگ دارند این تعطیلات به ضررشان باشد وگرنه برای سایر تیم ها که نتایج بدی گرفتند یا مصدومان زیادی دارند این فرصت خیلی هم بد نباشد. نمی شود گفت که تعداد زیاد تساوی های لیگ یا گل زدن کم مهاجمان به خاطر تعطیلات است چون به جز پرسپولیس، استقلال و تراکتورسازی تیم دیگری بیش از یکی، دو ملی پوش ندارد. 

سرمربی وردربرمن یک بار به تیم ملی دعوت شد

الکساندر نوری که این روزها سرمربیگری وردربرمن را بر عهده دارد یکی از دوستان من در آلمان محسوب می شود. او در واقع یک دورگه است و فقط یک رگ ایرانی دارد. یادم می آید که زمان سرمربیگری برانکو یک بار از او برای حضور در تیم ملی دعوت شد اما برای نوری مصدومیتی پیش آمد که نتوانست به تیم ملی بیاید. چند سالی است که مربیگری را شروع کرده و حضور در وردربرمن هم افتخار بزرگی محسوب می شود.

روی پیشانی ام ننوشته باید مربی شوم 

من تمام کارهایم را برای مربیگری انجام دادم و تمام دوره ها را گذرانده ام. اما روی پیشانی ام ننوشته که باید مربی شوم. اگر این اتفاق افتاد و توانستم مسئولیت تیمی را بگیرم چه بهتر اگر هم نشد خیلی مهم نیست. شاید اصلا مربی نشدم. 

خارجی ها پولشان را از پرسپولیس می گیرند اما من نه

هنوز اتفاق جدیدی درباره پرداخت مطالبات من از سوی باشگاه پرسپولیس رخ نداده است. به هر حال فوتبال ایران است و باشگاه ها با زور خود می توانند پول بازیکن یا مربی را ندهند. البته اگر خارجی بودم الان پولم را از پرسپولیس می گرفتم چون آنها راحت به فیفا شکایت می کنند و با تهدید کسر امتیاز پولشان پرداخت می شود. من هم می توانم به فیفا شکایت کنم اما هنوز تصمیمی در این باره نگرفته ام و امیدوارم هرچه سریعتر این مشکل را حل کنم.