پهلوان‌زاده: اعتراض خارجی‌ها به حجاب هنگام برگزاری مسابقات حل می‌شود

مسابقات شطرنج قهرمانی بانوان جهان قرار است با حضور 64 شطرنج‌باز در روزهای 18 بهمن تا 11 اسفند به میزبانی کشورمان برگزار شود. در فاصله تقریباً 5 ماه مانده به آغاز این رقابت‌ها، برخی از شطرنج‌بازان خارجی عنوان کرده‌اند که با این میزبانی مشکل دارند و حاضر نیستند با حجاب به ایران بیایند.

مهرداد پهلوان‌زاده گفت: این جوسازی‌ها پیش از این و در زمان میزبانی مسابقات گرندپری هم وجود داشت. در ابتدای آن تورنمنت‌ها چنین شرایطی ایجاد شد، اما وقتی که شطرنج‌بازان خارجی به ایران آمدند و در شرایط قرار گرفتند، دیگر اعتراضی نداشتند.

وی افزود: نفراتی که در گرندپری حضور داشتند، در مسابقات قهرمانی جهان هم به ایران خواهند آمد. اتفاقاً فرهنگ ایران برای‌شان خیلی جالب بود.

رئیس فدراسیون شطرنج ادامه داد: ان‌شاالله که این مسئله درست می‌شود. معتقدم این بازیکنان پس از حضور در ایران، دیگر اعتراضی نخواهند داشت.

پهلوان‌زاده در پاسخ به این سوال که آیا فدراسیون جهانی شرایط فرهنگی کشورها را در اعطای میزبانی در نظر می‌گیرد و آیا شطرنج‌بازان باید از نظر فیده تبعیت کنند؟ اظهار داشت: بدون شک در اعطای میزبانی، شرایط فرهنگی و قوانین کشورها در نظر گرفته می‌شود. شطرنج‌بازان نیز باید از تصمیم فیده تبعیت کنند.