پولدارشدن به سبک مجازی در بازار داغ شرط بندی حرام

صدای تلویزیون را از استرس تا آخر بسته. مهاجم می‌دود و رد نگاه او هم به دنبالش. مهاجم توپ را شوت می‌کند و در کمال ناباوری از کادر بسته چشمانش می‌رود بیرون. نفسی که حبس کرده بود با آه از ته سینه‌اش می‌دود بیرون و تمام. می‌نشیند زمین و در بهت و حیرت زل می‌‍‌زند به سیل پیام‌های رسیده به تلفن همراهش، از شماره حسابی که باید 500هزار تومان باقی مانده مبلغ شرط را به آن حواله کند تا آخرین اخطار دانشگاه برای پرداخت شهریه و ثبت‌نام. توحید 23ساله و دانشجوی کامپیوتر  یکی از شهرک‌های اطراف تهران ا‌ست.

از روزی که پدر کارمندش بازنشسته شد تا روزی که کنار اسمش خورد دانشجوی مهندسی... همیشه رؤیای درآمد میلیونی داشت اما به قول خودش نه از راهی که امثال پدرش رفته‌اند: «الان بدون پول نمیشه زندگی کرد، همه‌چیز پوله اما از کارمندی و حقوق‌بگیری چیزی درنمیاد، باید ریسک کنی و کارهای بزرگ انجام بدی». ریسک کار بزرگ برای توحید یعنی یک روز پاسپورتت را بدهی تا با آن جنس بیاورند، روز دیگر بیفتی در کار واردات و پخش داروی بدنسازی بعد از آن بزنی در خط سرمایه‌گذاری در شرکت‌های هرمی و سر آخر هم برسی به شرط‌بندی در فوتبال:  «هر کاری دردسرهای خودش رو داره.

کلا راحت نمی‌شه پول درآورد. اما با استرس پول زیاد دربیاری بهتره تا یه عمر جون بکنی، آخرش هم لنگ خرج روزانه‌ت بمونی.» حالا چند ماهی‌ است که توحید مشتری یکی از سایت‌های پیش‌بینی نتایج فوتبال شده و از این راه کسب درآمد می‌کند اما زندگی همیشه هم آن روی سکه شانسی را که توحید پیش‌بینی کرده بود، به او نشان نمی‌دهد، به قول خودش گاهی آن‌قدر لج می‌کند که مطمئن است این ماه، دور دورِ او نیست: «نخستین‌باری که پیش‌بینیم درست از آب دراومد فینال بوندسلیگا بود ولی چون بار اولم بود کم پول گذاشتم. 50تومن فقط. اگه پولم بیشتر بود خب خیلی بیشتر حال می‌داد، هرچند همه‌ش هم خرج شیرینی و شام بچه‌ها شد.» توحید سه ماه بعد از آن هم روی تمام مسابقات بزرگ شرط می‌بست و زندگی برایش رو محور شانس می‌چرخید تا روزی که به قول خودش ورق برگشت: «نمی‌دونم چی شد دیگه هرکاری کردم نشد. همش هم بدشانسیه‌ها!». روز اول به این نیت آمد که شهریه کلاس‌ها و پول توجیبی برادر کوچکترش را هم بدهد اما حالا آن‌قدر قرض‌هایش بالا رفته که شهریه این ترم دانشگاهش را هم خرج کرده: «اگه همه‌ش باخت رفت ثبت‌نام نمی‌کنم تا ترم بهمن». داستان توحید تنها یکی از نمونه‌هایی ا‌ست که افراد به امید درآمد‌های میلیونی اسیر شرط‌بندی در سایت‌هایی شده‌اند که شعارشان کسب درآمد میلیونی از راحت‌ترین راه ممکن است. آنها به مخاطبان و کاربران‌شان وعده می‌دهند که دیگر تنها شاهدی بر درآمدهای میلیونی بازیکنان فوتبال نباشند، بلکه خودشان هم سهمی از این تجارت بزرگ ببرند بی‌آن‌که حتی پا به توپ شوند!

از روزی که علی انصاریان، بازیکن سابق فوتبال در یک برنامه تلویزیونی اعلام کرد روزانه 600هزار دلار با شرط‌بندی فوتبال از کشور خارج می‌شود و خیلی‌ها متعجب شدند و انگشت به دهان ماندند تا روزی که موضوع شرط‌بندی فوتبال از بحثی زیرزمینی و سکرت به صدر اخبار و حواشی مربوط به این پرمخاطب‌ترین ورزش دنیا رسید، مدت زمان زیادی نگذشته است. امروز شاهد سایت‌های رنگارنگ خارجی و داخلی هستیم که در این زمینه به کارشان ادامه می‌دهند و شاید فیلتر شده باشند اما فیلترشکن‌ها این سد را می‌شکنند تا عاشقان شرط‌بندی پول‌هایشان را سر هر بازی لیگ برتر و لیگ‌های خارجی به باد بدهند. شرط‌بندی در فوتبال اگرچه قانونی نیست و حتی برخلاف دستورات شرعی و عرفی ا‌ست اما از مدت‌ها پیش به پای ثابت بساط فوتبال‌بازها تبدیل شده است.

افرادی که این موضوع بازیشان حتی از حالت تفریح و سرگرمی هم خارج و کم‌کم به بازی خطرناکی تبدیل شده که یک سر آن ساخت یک‌شبه رؤیاهاست و سر دیگرش باخت تمام آن.

اوایل بساط این شرط‌بندی‌های فوتبالی در قهوه‌خانه‌ها و بنگاه‌های کوچک بود و بعد هم کم‌کم با گسترش اینترنت گستره این فعالیت‌ها به ‌سایت‌ها و فضای مجازی رسید. حالا با یک سرچ ساده در اینترنت با انبوهی از سایت‌هایی مواجه می‌شوید که شعار بیشترشان یکی‌ است: «بدون ریسک و بدون خطر. با شرط‌بندی و اعتماد به ما صد‌درصد برنده جایزه میلیونی شوید. با گسترش استفاده از اینستاگرام بیشتر این سایت‌ها اکانتی هم در این شبکه مجازی ساخته و با استفاده از آن کسب مشتری می‌کنند.

b90 یکی از این اکانت‌هاست با 26هزارنفر فالوئر. آخرین پست این اکانت اینستاگرام و تبلیغ سایت این بنگاه پیش‌بینی بازی است با شعار: «آدرس سایت بدون فیلتر b90» و بعد از آن لینک ورود به این سایت. شخصی با آیدی آرمان زیر این پست کامنت گذاشته که: شما چتونه که هی فیلتر میشین؟» و آیدی s 520جوابش را داده که: «داداش ینی هنوز نمی‌دونی شرط‌بندی قانونی نیس؟» پست یکی مانده به آخر این اکانت اما تبلیغ برای پیش‌بینی یکی از مسابقات است، بازی فوتبال بین دو تیم آلاوس و گرانادا از فوتبال اسپانیا.

دو تیمی که احتمالا مخاطبان عادی فوتبال کمتر این اسم‌ها به گوش‌شان خورده باش ، آن هم از لیگ معروفی مانند لالیگا. نصف کامنت‌ها زیر این پست به کل‌کل فوتبالی ثبت شده و نصف دیگرش هم شکایت‌هایی مبنی بر این‌که چرا هنوز دو روز نگذشته سایت فیلتر شده است؟ که البته گرداندگان سایت در پست بعدی جواب این سوال را با آدرس جدید و بدون فیلتر سایت داده‌اند. مدیران این سایت‌ها اکثرا برای پیش‌بینی نتایج فوتبال از تیم‌ها و لیگ‌های ناشناخته مانند لیگ‌های کلمبیا، مکزیک، غنا، اوکراین و... استفاده می‌کنند، زیرا مردم شناخت کافی نسبت به لیگ‌های بزرگ جهان مانند ایتالیا، اسپانیا و انگلیس دارند و احتمال تشخیص پاسخ صحیح بسیار افزایش می‌یابد و هرچه تعداد پاسخ‌های صحیح بیشتر شود، کارمزد مسئولان سایت‌ها کاهش خواهد یافت، گاهی هم برای توجیه درآمدهای نجومی خود اقدام به ظاهرنمایی می‌کنند و خود را به موسسه‌های خیریه نسبت می‌دهند.

شیوه شرط‌بندی فوتبالی در این سایت‌ها معمولا براساس یک الگوی تکراری است. این سایت‌ها اعدادی را برای هر بازی ‏معرفی می‌کنند، به‌عنوان مثال اگر در دیدار استقلال و راه‌آهن سه عدد 2، 5/3 و 6 ‏وجود داشته باشد، به این معنی است که شانس برد استقلال بیشتر است و اگر استقلال ببرد و شما برد استقلال را پیش‌بینی کرده باشید، دو برابر پولی را که برای شرط‌بندی گذاشته‌اید، ‏می‌برید‌، اگر مساوی را پیش‌بینی کرده باشید، 5/3 برابر و اگر راه‌آهن ببرد و شما برد ‏راه‌آهن را پیش‌بینی کرده باشید ٦ برابر پول‌تان را به جیب می‌زنید. البته می‌توانید ترکیبی از برد- برد یا برد- مساوی تیم‌ها را هم بگیرید و آن‌وقت مجموع ارقام را می‌برید‌. ‏

در چند بازی متفاوت این ارقام در هم ضرب می‌شوند و در صورت دوحالت‌بودن یک روش میانگین گرفته ‏می‌شود و اعداد در هم ضرب می‌شوند که همه قوانین آن در سایت‌ها موجود است‌. یکی از امکانات جانبی تعبیه شده در این سایت‌ها نرم‌افزارهای پیش‌بینی نتایج است. نرم‌افزارهای پیش‌بینی، نرم‌افزارهایی هستند که به شما کمک می‌کند بهترین پیش‌بینی را انجام دهید و بعد در سایت مورد نظرتان شرط ببندید تا کمترین باخت را داشته باشید! نرم‌افزارها اسامی متفاوتی دارند که معمولا از ترکیب کلمات سافت، ساکر یا پیش‌بین ساخته شده‌اند و پس از یک جست‌وجو در اینترنت می‌توانید یکی از آنها را به راحتی سفارش دهید.

شهریورماه بود که غلامحسین حمیسی، رئیس حراست فدراسیون فوتبال اعلام کرد: «ما گزارش کاملی از سایت‌های اصلی شرط‌بندی در فوتبال را به پلیس فتا ارایه کرده‌ایم تا از طریق مراجع قانونی با این سایت‌ها برخورد شود. درصورتی که بتوانیم سایت‌های اصلی را مسدود کنیم، سایت‌های فرعی و زیرشاخه، خودبه‌خود تعطیل خواهند شد. البته سرور برخی از این سایت‌ها در خارج از کشور قرار دارد که فدراسیون فوتبال با این سایت‌ها به‌طور قاطع و قانونی برخورد خواهد کرد.»

هفته گذشته هم دادستانی به این سایت‌ها واکنش نشان داد. عبدالصمد خرم‌آبادی، معاون قضائی دادستان کل کشور در امور فضای مجازی با اشاره به ضرورت برخورد قاطع با شبکه‌های فعال شرط‌بندی، با جرم دانستن شرط‌بندی گفت: شرط‌بندی نوعی قمار است و مطابق قانون مجازات اسلامی جرم محسوب می‌شود. چنانچه شخصی در فضای مجازی به شرط‌بندی اقدام کند، عمل مجرمانه مرتکب شده و مستوجب تعقیب کیفری است. با این افراد طبق قانون برخورد می‌شود، چنانچه سایتی حاوی مطالبی در فضای مجازی مبنی بر شرط‌بندی وجود داشته باشد، باید با آن برخورد و فیلتر شود.» با این‌که شرط‌بندی جزو موارد ممنوعه در قانون شرعی کشور است اما همچنان شاهد رشد این سایت‌ها و به همان نسبت اعتیاد بیمارگونه به آنها هستیم. موضوعی که به‌نظر می‌رسد فیلترینگ و برخورد قهری تاکنون در حل آن راهی به پیش نبرده است.