محمد یاری: در حالی‌ که پایم توان ایستادن ندارد، از من خطای بلند شدن گرفتند

 

علی محمدیاری، درباره دلایل ناکامی‌اش در پارالمپیک ریو در حالی‌که رکورددار پرتاب دیسک جهان و شانس اول کسب مدال طلا بود، گفت: یک سال تمرینات سخت و منظمی را پشت‌سر گذاشتم؛ به طوری که روزی 8 ساعت در دو نوبت تمرین می‌کردم و حتی به رکورد بالای 48 متر هم رسیده‌ بودم.

وی ادامه داد: متأسفانه چند ماه پیش از پارالمپیک دچار آسیب‌دیدگی شدم که با تزریق بهبود یافت. در برزیل هم تمرینات خوبی داشتم و حتی تا 48 متر هم پرتاب کردم. روزی در رستوران دهکده بازی‌ها با حریف کوبایی‌ام که از اصلی‌ترین رقیبانم بود صحبت می‌کردم که او به من گفت می‌خواهند ورزشکار برزیلی را قهرمان کنند و سر ما را خواهند برید که من گفتم مگر می‌شود؟ و او گفت حالا می‌بینیم.

پرتابگر دیسک کشورمان در بازی‌های پارالمپیک ریو تصریح کرد: با توجه به اینکه من رکورددار جهان بودم  طبق رنکینگ باید نفر آخر پرتاب می‌کردم در حالی که به عنوان نفر سوم نامم در استارت‌ لیست قرار گرفت و پرتاب‌گر برزیلی را نفر ‌آخر گذاشتند. طبق قوانین 2 دقیقه برای بستن پاهایمان زمان داریم و می‌توانیم 2 پرتاب آزمایشی هم داشته باشیم. وقتی وارد مکان مسابقه شدم متوجه شدم 4 دقیقه زمان دارم. فکر کردم این زمان برای بستن پاهایم است و سپس پرتاب‌های آزمایشی‌ام را می‌توانم انجام دهم، اما در طول این زمان باید هر دو قسمت را انجام می‌دادم.

محمدیاری ادامه داد: متأسفانه بعد از پرتاب اول متوجه شدم که پرتاب‌های آزمایشی‌ام تمام شده است و وارد مسابقه شده‌ام از طرفی مسئولان مسابقه آنقدر صندلی مرا کشیدند که شکست. چطور ممکن است یکی از مدعیان این رشته برزیلی باشد و یکی از داوران هم از همان کشور؟ وقتی دیدم پرتاب اول خطا شده است پرتاب دوم را نرم‌تر انداختم تا در جدول مسابقات بمانم و با حضور در فینال برای کسب مدال تلاش کنم، اما این پرتاب را داور برزیلی خطا اعلام کرد. در پرتاب سوم هم که می‌دیدم شانسم از دست رفته است فشار آوردم و با وجود پرتاب خوبی که داشتم باز هم همان داور خطا گرفت. 

وی تصریح کرد: ورزشکار برزیلی را با 45 متر و 33 سانتی‌متر قهرمان کردند. نقره و برنز برای من ارزشی نداشت چرا که تنها برای طلا و رکوردشکنی به برزیل رفته بودم، اما مدال طلا را از گردن من در آوردند و به حریفم دادند. من تمام تلاشم را کردم، اما شرایط از دست من خارج بود. از آقای خسروی‌وفا که زحمات زیادی برای من کشید تشکر می‌کنم و به خاطر اینکه نتوانستم پاسخ خوبی به زحماتش بدهد شرمنده هستم و از او عذرخواهی می‌کنم.

دارنده مدال طلا بازی‌های پاراآسیایی در پاسخ به این سؤال که آیا مربیان تغییر قوانین را به اطلاع ورزشکاران نرسانده بودند، گفت: من در این مسابقات هم مانند مسابقات قبل پرتاب کردم؛ در حالی‌که پای من به هیچ عنوان توان ایستادن ندارد، اما از من خطای بلند شدن گرفتند چون می‌خواستند ورزشکار برزیلی را قهرمان کنند. 

محمدیاری درباره برنامه‌اش برای آینده، گفت: فعلاً می‌خواهم استراحت کنم و در کنار خانواده‌ام باشم، هنوز هم من رکورددار جهان هستم و بعد از مشورت با مربیانم در این خصوص تصمیم نهایی را خواهم گرفت.