حشمت خان رکورد دار فوتبال ایران در رده‌ی جوانان

ایران 4 بار قهرمان آسیا شده که هر 4 بار با هدایت حشمت مهاجرانی بوده است؛ مردی که اولین صعود ما در جام جهانی با وی رقم خورده است. همچنین اولین سرمربی جوانان ایران در آسیا رایکوف بود که با این تیم سوم شد.

*در سال 1352 حشمت مهاجرانی 35 ساله که برای اولین بار سرمربی جوانان شده بود، با ایران صاحب عنوان اول شد. حسن نظری، مظلومی و دادگان از نفرات مهم این تیم بودند.

*تیم ما در سال‌های 52 تا 55 در 4 دوره متوالی قهرمان شد. قهرمانی اول را مرور کردیم و درسال‌های 53 و 54 و 55 این قهرمانی تکرار شد. در این سال‌ها حسن نظری، ابراهیم قاسمپور،حسن روشن، محمد دادگان، حسین فرکی، خادم پیر، به شکار، بهتاش فریبا، محمد زادمهر،غلامحسین پیروانی، حمید علیدوستی، حسین فداکار و... از مردان این ادوار بودند.

*در سال 1977  یاگودیچ  جانشین مهاجرانی شد و در فینال بازی‌ها در تهران 4-3 به عراق باختهو ناکام شدیم. رضا رجبی، حمید درخشان، چنگیز، کارگز، مجید سبزی و... در این دوره بازیمی‌کردند.

*در سال 1979 ایران در مرحله یک چهارم نهایی بود که کنفدراسیون، ایران را به علت تأیید صغر سنی از مسابقات کنار گذاشت. ایران حتی کویت را هم برده و به نیمه نهایی صعود کرده بود؛ ولی این کار ای اف سی، آن هم در سالی که از حیث سلامت سن، تیم سالمی داشتیم،بسیار وقیحانه بود. تیم ما در این دوره ضیا عربشاهی، ناصر محمد خانی، مرتضی فنونی زاده،محمد حسن انصاری فرد، قلی هاشمپور، شاهرخ بیانی، امیر مرزوقی و... را در اختیار داشت.

*در سال 1982 ایران در دور یک چهارم حاضر نشد تا برابر عراق بازی کند و 5 سال از حضور در مسابقات محروم شد. تیم این دوره هم مجتبی محرمی، رحیم یوسفی، امیر قلعه‌نویی،محسن عاشوری، شهید مهدی رضایی مجد، مهدی فنونی زاده و... را داشت.

*در سال 1988 ایران به مسابقات جوانان آسیا برگشت. رضا شاهرودی معروف‌ترین چهره این تیم بود.

*در سال 1992: ایران به دور نهایی مسابقات صعود کرد. کریم باقری در تیم بود و یاوریدرباره‌اش گفت: «او مثل پنجعلی می‌شود!»

*در سال 2000: ایران به نیمه نهایی رسید و در 2 بازی نیمه نهایی  و رده بندی در ضربات پنالتی باخت. جواد کاظمیان، ایمان مبعلی، این 2 ستاره سریع به تیم بزرگسالان راه یافتند.

*در سال 2012: پر ستاره‌ترین تیم ایران بعد از 6 برد و 1مساوی در دور مقدماتی و گروهی به کره جنوبی 4-1 باخت و حذف شد. در تیم اکبر محمدی، بهترین جوانان قرن 21 حضور داشتند.تیمی که بازیکن‌های آن، بعد از حضور در آن، جذب باشگاه‌های خارجی شدند. افرادی چونآزمون، جهانبخش و... .