فدراسیون فوتبال چین بعد از فاجعه رخ داده در مقدماتی جام جهانی 2018 روسیه با دست و دلبازی زمینه حضور یک مربی بزرگ دنیا روی نیمکت رهبری ملی پوشان این کشور را فراهم کرد تا بلکه بار دیگر کورسوی امیدی برای طرفداران پرجمعیت ترین کشور دنیا در راه صعود به جام جهانی ایجاد کند. تیمی که با تنها یک امتیاز از چهار بازی در انتهای جدول گروه A مقدماتی جام جهانی در قاره آسیا قرار گرفته و تنها به یک معجزه نیاز دارد تا به روسیه صعود کند این بار با صرف مبلغی در حدود 16 تا 20 میلیون یورو پای یکی از پرافتخارترین مربیان دنیا را سرزمین اژدهای سرخ باز کرد تا دوباره بتواند در میان قطب های فوتبال قاره کهن قرار بگیرد.

 

توتومرکاتو: رد کردن این پیشنهاد از سوی لیپی خودکشی بود!

 

حضور مارچلو لیپی روی نیمکت رهبری چین باعث شد تا فوتبال چین یک بار دیگر بعد از خریدهای پرسرو صدای بازیکنان سرشناس توسط باشگاه های متمول بر سر زبان ها بیافتد. اتفاقی که بازتاب گسترده ای در بین محافل داخلی و خارجی داشت از جمله در بین رسانه های پرطرفدار ایتالیایی که با این قرارداد مارچلو لیپی را به در بین سه مربی گران قیمت ملی دنیا قرار داده و مدعی شدند لیپی در سال های بازنشستگی با معدنی از طلا روبرو شده است! توتومرکاتو یکی از سایت های خبری پربیننده در ایتالیا و اروپا پیرو حضور مارچلو در تیم ملی چین نوشت:« شاید اگر مارچلو لیپی جوان تر بود با وضعیتی که چینی ها در جدول مقدماتی جام جهانی دارند به هیچ عنوان پیشنهاد مربیگری این تیم را قبول نمی کرد اما رد کردن پیشنهاد نجومی و وسوه کننده چینی ها آن هم برای لیپی که سال های بازنشستگی خود را پشت سر می گذارد یک خودکشی محسوب می شد!». این سایت با بیان این که خود چینی ها نیز شانسی برای صعودشان به روسیه 2018 قائل نیستند پرده از اهداف بلند مدت این کشور پرجمعیت با استخدام مربی مشهور ایتالیایی برداشت، نکته ای که رسانه های چین نیز به آن دامن زده و پای کارلوس کی روش و فوتبال ایران را نیز به میان کشیدند.

 

 

 

رسانه های چین: مثل کی روش در ایران فوتبال ما را از نو بساز

 

چاینادیلی در گزارشی نوشت:« وقتی مارچلو لیپی ترجیح داد تا به جای حضور در باشگاهی متمول با آن همه ستاره خارجی هدایت تیم ملی چین را در دست بگیرد مسلما از نظر مالی و پشتیبانی آپشن های بی نظیری دریافت کرده است به خصوص که حضور او در کوتاه مدت نیز نمی تواند شوک چندانی به فوتبال ملی چین در راه جام جهانی 2018 روسیه وارد کند چون این تیم شانس چندانی برای صعود از گروه خود ندارد». در همین حال خبرگزازی شانگهای و شین هوا نیز در تحلیل های فنی دیدگاه های جالبی در خصوص تفکرات مدیران فدراسیون فوتبال این کشور در جذب مارچلو لیپی داشتند. شین هوا با اشاره به شرایطی که کارلوس کی روش و فوتبال ایران در 5 سال گذشته داشت ، نوشت:« 5 سال پیش فوتبال ایران با افت فاحشی روبرو شده بود که نیاز به بازنگری در برنامه های ساختاری اش داشت از همین رو به سراغ کی روش پرتغالی رفت، کسی که از او به عنوان تئوریسین فوتبال نوین پرتغال و باشگاه منچستریونایتد نام برده می شد. کی روش توانست در این سال ها فوتبال ایران را متحول کند و بار دیگر این کشور را در قله موفقیت قرار دهد از همین رو چین هم به مربی شبیه به کی روش نیاز داشت که قرعه به نام لیپی خورد».

 

لیپی محبوب در بین چینی ها

 

نکته جالب در گزارش ها و تحلیل های کارشناسان فوتبال چین به وجه تشابهی برمی گردد که لیپی و کی روش با هم دارند آن هم به محبوبیت بیش از حدشان میان فوتبالدوستان دو کشور است. چینی ها با توجه به موفقیتی که لیپی دراولین حضورش در باشگاه گوانگ ژو امگراند داشت و توانست علاوه بر متحول کردن روند فوتبالی این باشگاه قهرمانی آسیا را برای شان به ارمغان بیاورد در بین تمام فوتبالدوستان پشت دیوار چین محبوب شد تا گام اول برای ایجاد تحولات در فوتبال این کشور را برداشته باشد. شانگهای در تحلیل خود پیرامون این ماجرا نوشت:« سرمربی ایتالیایی با قرارداد چهارساله این فرصت را دارد تا مثل کی روش فوتبال چین را از پایه شخم زده و زمینه تشکیل تیمی قدرتمند را فراهم کند. ایرانی ها از سال ها قبل روی جوانان خود سرمایه گذاری کرده و با برنامه ریزی مربی پرتغالی خون تازه ای به فوتبال خود تزریق کردند و حالا صاحب بهترین تیم ملی در قاره کهن هستند، کاری که انتظار می رود لیپی با آن کارنامه رویایی اش در چین انجام بدهد و این تیم را برای جام جهانی 2022 به تیمی شکست ناپذیر و قدرتمند تبدیل کند».

 

هر چقدر بودجه بخواهی آماده است

رسانه های چینی در پایان گزارش های خود پیرامون حضور لیپی مدعی شدند او می تواند ساختار فوتبال ملی این کشور را با یک برنامه مدون تغییر دهد به خصوص که این ضمانت را دریافت کرده تا روز پایانی قراردادش روی نیمکت چین حضور داشته باشد و هر مقدار بودجه که نیاز دارد را نیز صرف آماده سازی و تقویت تیم های پایه و بزرگسال کند. همچنین باشگاه های این کشور نیز طبق دستورالعمل جدید موظف شدند تا تمام برنامه های خود را با سرمربی جدید هماهنگ کرده و با نظرات او پیش بروند تا تداخلی در برنامه ها به وجود نیاید.