آلترناتیوهای مظلومی در کمین استقلال

سرویس ورزشی افکار نیوز - تیم ملی فوتبال کشورمان هفته گذشته در حالی توانست بحرین را با نتیجه پرگل شش برصفر شکست دهد که در این تیم ۵ بازیکن از استقلال تهران به صورت فیکس حضور داشتند و از بین آنها می توان به پژمان منتظری نیز اشاره کرد که روی نیمکت تیم ملی حضور داشت.

به گزارش خبرنگار سرویس ورزشی‌ «افکار» در کنار این بازیکنان فرهاد مجیدی هم که به تازگی از تیم ملی خداحافظی کرده را نیز می توان به عنوان یکی از ملی پوشان استقلال محسوب کرد. اما مظلومی در شرایطی از چنین بازیکنانی که لقب کهکشانی ها را نیز کسب کرده اند در طول فصل جاری نتوانسته نتایج قابل قبولی کسب کند و در این شرایط نفت تهران با تعدادی از بازیکنان جوان خود به صدر جدول لیگ برتر رسیده است. در ادامه ۵ آلترناتیو احتمالی نیمکت استقلال در لیگ یازدهم و مشکلات و احتمالات آمدن آنها را بررسی می‌کنیم. البته شاید مظلومی در طول لیگ یازدهم آنقدر خوب نتیجه بگیرد که کار به آنجاها نکشد.

میشاییل هنکه؛وقتی این مربی آلمانی که سابقه زیادی در بوندس‌لیگا دارد و با نامدارانی چون اوتمار هیتسفلد و یورگن کلینزمن همکار بوده به ایران آمد بسیاری از او به عنوان نفر اول کادر فنی یا دست کم جدی‌ترین آلترناتیو پرویز مظلومی نام بردند. اخباری هم در این رابطه مطرح شد که به هر حال تکذیب شدند و البته انتظاری هم غیر از آن نمی‌رفت. مظلومی و فتح‌ا…‌زاده هرگونه اختلاف و ناراحتی کادر فنی از آمدن آن آلمانی را رد کردند. هر چند هنوز هم بسیاری بر این باورند که در صورت ناکامی احتمالی استقلال در لیگ یازدهم یا مظلومی رسما برکنار می‌شود و جایش را به هنکه می‌دهد یا به شکل صوری سرمربی می‌ماند اما تصمیم گیرنده اصلی مربی آلمانی خواهد بود. البته احتمال دوم به مراتب بیشتر است چرا که پس از تجربه تلخ، رولند کخ بود که فتح‌ا…‌زاده تاکید کرد تا زمانی که استقلال خصوصی نشود محال است یک خارجی را سرمربی کند. به هر حال در فوتبال ایران و به ویژه در استقلال و پرسپولیس وارد بودن به حاشیه‌ها یک شرط لازم برای موفقیت محسوب می‌شود که مربیان خارجی فاقد آن هستند. این موضوع در سال‌های اخیر در پرسپولیس به خوبی اثبات شده است. از طرف دیگر کارنامه هنکه در بوندس‌لیگا نشان می‌دهد به عنوان سرمربی اصلا نمی‌شود روی توانایی‌هایش حساب کرد. اگر حاجی بر اصلی که عنوان کرد همچنان پایبند باشد هنکه شانسی برای سرمربی شدن در استقلال ندارد. حداقل در ظاهر قضیه این طور خواهد بود و او باید کنار یک سرمربی ایرانی باشد. خود هنکه هم تاکید کرد برای نفر اول بودن به ایران نیامده است!

مجید نامجو‌مطلق:دستیار سابق پرویز مظلومی در ابومسلم و مس کرمان جدی‌ترین آلترناتیو او در لیگ یازدهم به شمار می‌رود. بسیاری موفقیت‌های پرویزخان در دو تیم یاد شده را به حساب توانایی و دانش فنی مجید می‌گذارند. برای این ادعا هم ناکامی و برکناری زودهنگام او در مس کرمان پس از جدایی نامجومطلق را گواه و دلیل می‌گیرند. خود مجید هم که مدتی است به نفر اول بودن اصرار دارد و این فصل هم مثل فصل قبل حاضر نشد کمک مظلومی در استقلال باشد. در لیگ برتر سابقه سرمربی بودن ندارد اما توانایی‌های او به عنوان نفر اول بودن در دسته اول به اثبات رسیده است. پیش از فصل هم شایعه و زمزمه‌هایی در این مورد شنیده می‌شد. در کادر مدیریتی و میان بازیکنان هم او با کسی مشکل ندارد و سدی برابر حضورش به عنوان سرمربی استقلال دیده نمی‌شود. نامجومطلق سرشار از انگیزه هم هست.

علیرضا منصوریان؛از اسطوره‌های باشگاه استقلال محسوب می شود و میان هواداران دو آتشه کلی طرفدار دارد. در پاس همدان که در کنار منصور پورحیدری سرمربی بود کارنامه موفقی نداشت و خیلی زود برکنار شد. پس از آنکه پورحیدری و اولیایی هم رفتند، خودش رفتن به همدان را بزرگترین اشتباه ورزشی‌اش عنوان می‌کند. اما دستیاری افشین قطبی و پیروزی مقابل روسیه به عنوان سرمربی تا حدود زیادی کارنامه او را به لحاظ فنی تعدیل می‌کند تا بد بودنش در پاس همدان کمتر به چشم بیاید. در تیم ملی امید هم هر چند برابر عراق حذف شد اما بردن حریف در خانه و مشکلاتی که برای بازی برگشت پیش آمد این ناکامی را خنثی و او را تطهیر می‌کند. فصل پیش هم شایعه شد با برکناری مظلومی سرمربی استقلال و جانشین او می‌شود. پرویزخان هم بدون نام آوردن گلایه‌هایی را در این رابطه مطرح و دست به افشاگری‌هایی زد هر چند پس از آن مدعی شد منظورش علی منصور نبوده است!
کاپیتان سابق استقلال دوستان زیادی در باشگاه استقلال و ساختمان لارستان دارد. دوستانی که روی فتح‌ا…زاده نفوذ خوبی هم دارند. با لیدرها هم خوب است. او از حاشیه‌های استقلال به اندازه کافی و بلکه زیادتر شناخت دارد و وارد است. بسیاری او را فردی باهوش و در حد قلعه‌نویی می‌دانند و معتقدند می‌تواند تبدیل به امیر دوم استقلال شود. در فدراسیون فوتبال و وزارت ورزش و در کل آدم‌های سیاسی که نفوذ خوبی در ورزش و بر ورزشی‌ها دارند هم دوستان خوب و زیادی دارد، اما او دو مخالف سرسخت هم در استقلال دارد. فرهاد مجیدی که مهره‌ای تعیین‌کننده در معادلات استقلال است و رابطه خوبی با علی منصور ندارد. ماجرای تیم ملی در زمان قطبی و خداحافظی فرهاد از تیم ملی را فراموش نکنید.

احتمالا اگر بحث آمدن علي منصور مطرح شود كاپيتان مجيدي و دوستانش در اين راه مقاومت خواهند كرد. شايد يكي از شرايطي كه نزديكان مجيدي براي احتمال خداحافظي او در طول ليگ يازدهم پيشبيني ميكنند همين موضوع باشد. از طرف ديگر فتحا...زاده براي انتخاب سرمربي جديد از امير قلعهنويي مشورت بگيرد بعيد است ژنرال عليرضا منصوريان را پيشنهاد دهد يا او را تاييد كند. از اختلافات كهنه اين دو نفر كمتر كسي است كه خبر نداشته باشد. خداحافظي علي منصور در پايان ليگ هفتم و هم زمان با آمدن ژنرال را به ياد آوريد. در مجموع باوجود تمام فاكتورهاي مثبتي كه منصوريان را به نيمكت استقلال نزديك ميكند آمدن او حاشيه زياد و سنگيني هم براي مجموعه تحت نظر فتحا...زاده دارد. حاجي بعيد است اين حاشيهها را به جان بخرد مگر آنكه شرايط به شكل خاصي پيش برود. با اين حساب همچنان كفه ترازو به سود نامجومطلق سنگيني ميكند هر چند منصوريان غير از فاكتورهاي ياد شده به واسطه بازي كردن در بوندسليگا گزينه بهتري براي كار كردن با هنكه به شمار ميرود.او با پورحيدري هم رابطه خوبي دارد كه اين خود نكته مهمي است. هر چند بيش از سرپرست استقلال با سرپرست سابق تيم ملي و تيم اميد يعني اصغر حاجيلو جفتوجور است. منصوريان اين روزها بيسروصدا به كارهايش ميرسد.