جای خالی مربی خارجی در ژیمناستیک ایران

ژیمناستیک ایران اگرچه سال گذشته موفق شد پس از ۹۰ سال به مدال آسیایی دست پیدا کند اما این مدال توسط ژیمناست بوشهری کسب شد که تنها یک هفته در اردوی تیم ملی بود و می توان گفت مدالش با تمرینات شخصی با مربی اختصاصی اش بدست آمد.

لزوم جذب یک مربی کاربلد در تیم ملی ژیمناستیک همواره یکی از دغدغه های اصلی این فدراسیون بوده است. دغدغه ای که البته هیچگاه پاسخ درستی به آن داده نشد. اگرچه ژیمناستیک ایران در گذشته حضور مربی خارجی را هم تجربه کرد اما هرگز گزینه کاربلد و مطمئنی در این پست به کار گرفته نشد که بازده خوبی نیز داشته باشد. عده ای جذب مربی خارجی ژیمناستیک در چند سال گذشته را تنها راهی برای درآمدزایی فدراسیون ژیمناستیک می دانستند تا از طریق برگزاری کلاسهای آموزشی مربیگری، پولی بدست آورد.

ژیمناستیک ایران در سالهای اخیر فرصت کمی برای حضور در رقابتهای بین المللی داشته و تغییری نیز در کادر فنی آن صورت نگرفته است. محمد آذرپی اگرچه مربی باسابقه ای است اما یکی از فاکتورهای اولیه مربیگری در سطح تیم ملی آن هم در رشته ژیمناستیک آشنایی به قوانین جدید داوری است، چیزی که به نظر نمی رسد در شیوه سنتی کادر فنی فعلی تیم ملی دیده شود.

انتخابات فدراسیون جهانی ژیمناستیک فضایی منحصر به فرد برای رایزنی نمایندگان ژیمناستیک ایران بود تا در این خصوص نیز با همتایان خارجی خود مذاکره کنند. کاری که ظاهرا صورت گرفته است اما نتیجه آن در آینده مشخص می شود. اسماعیل ادهمی سرپرست دبیری فدراسیون ژیمناستیک در گفتگو با خبرنگار مهر در این خصوص گفت: رایزنی هایی در این مورد صورت گرفته است و ما حتی از رئیس و نایب رئیس فدراسیون جهانی نیز دعوت کرده ایم که به ایران بیایند. همچنین از رئیس کنفدراسیون ژیمناستیک آسیا نیز دعوت بعمل آمده است تا به ایران بیاید. بدون شک این سفرها می تواند زمینه ساز رشد و توسعه ژیمناستیک و ایجاد فرصت های زیادی برای همکاری این نهادها با ما شوند. شاید بتوانیم حتی یک میزبانی هم بگیریم. مطمئن باشید کارشناسان حاضر در فدراسیون بهترین تصمیم را برای کادر فنی می گیرند. با این وجود کادر فعلی نیز با جدیت به کار خود ادامه می دهد و مشکلی نیست.

ژیمناستیک ایران بیش از ۵۰ سال است که المپیکی نشده است. بسیاری از ورزشکاران مطرح این رشته از کشور مهاجرت کرده اند و کمی یاس و ناامیدی در فضای این رشته سایه افکنده، همه اینها در حالی است که این رشته استعدادهای منحصر به فردی در کشور دارد و چه بسا با جذب مربیان بادانش خارجی از کشورهای مطرح ژیمناستیک، فراهم کردن اردوهای تدارکاتی و شرکت در رقابتهای بین المللی حرفی برای گفتن داشته باشد.