ضررهای مالی و معنوی تراکتور به خاطر یک ورزشگاه

محمود نصیرپور : سرانجام بعد از چند وعده بی اساس قرار است پس از چند ماه زمین چمن ورزشگاه هفتاد هزار نفری یادگار امام (ره) که مورد بازسازی قرار گرفته بود،  در مسابقه بین دو تیم ماشین سازی تبریز و فولاد خوزستان افتتاح شود.

این بازی از چارچوب بازی های هفته شانزدهم و آغازین نیم فصل دوم لیگ برتر فوتبال باشگاه های کشور روز ۲۴ دی در ورزشگاه یادگار امام (ره) تبریز برگزار خواهد شد.

چهار هفته ای که از چهار ماه گذشت

زمین چمن ورزشگاه هفتاد هزار نفری یادگار امام (ره) پس از پایان پانزدهمین دوره لیگ برتر فوتبال باشگاه های کشور توسط مسئولان اداره ورزش و جوانان استان و مسئولان استادیوم و زیرنظر شرکت توسعه و تجهیز اماکن ورزشی مورد بازسازی قرار گرفت.

قبل از اقدام به بازسازی چمن این ورزشگاه، به گفته مسئولان ذیربط این چمن تا هفته چهارم لیگ شانزدهم باید آماده می شد اما با گذشت ۱۵ هفته فوتبالی از لیگ شانزدهم و حدود چهار ماه پر حرف و حدیث در این خصوص، هنوز این چمن آماده برگزاری مسابقات نشده و اکنون گفته می شود دو هفته دیگر بازی تیم های ماشین سازی تبریز و فولاد خوزستان در این ورزشگاه برگزار خواهد شد.

هوادارانی که در خانه ماندند

طولانی شدن مدت زمان بازسازی این چمن که البته نوع و کیفیت آن نیز بارها مورد انتقاد رسانه ها و دوستداران ورزش شد، طی این مدت برای تیم های تراکتورسازی و ماشین سازی نیز ضررهای زیادی داشت.

تراکتوری ها با برگزاری بازی های خود در این ورزشگاه هفتاد هزار نفری می توانستند تعداد تماشاگر بیشتری نسبت به بازی های خود در استادیوم اختصاصی پنج هزار نفری شان داشته باشند و با درآمد ناشی از بلیت فروشی مبلغ قابل توجهی به اندوخته مالی خود اضافه کنند اما انجام هشت دیدار خانگی در لیگ برتر و دو بازی خانگی در جام حذفی در ورزشگاه اختصاصی موجب شد تا تراکتوری ها نتوانند از این منبع کسب درآمد، بخوبی بهره ببرند. از طرفی بازی با ماشین سازی با وجود این که سبزقباها میزبان بودند اما بازی در ورزشگاه اختصاصی تراکتورسازی برگزار شد و اگر ورزشگاه یادگار امام (ره ) آماده بود، این بازی هم در آنجا برگزار می شد.

ضرر میلیاردی تراکتوری ها

با یک حساب سرانگشتی می توان میزان ضرر باشگاه تحت مدیریت آجورلو را مبلغی بالغ بر یک میلیارد و ۶۵۰ میلیون تومان برآورد کرد.

اینچنین که اگر متوسط هر بازی حداقل ۳۵ هزار تماشاگر می توانست برای بازی های تیم تراکتورسازی به ورزشگاه یادگار امام (ره ) بیاید، تنها پنج هزار نفر که گنجایش حداکثری ورزشگاه اختصاصی تراکتورسازی بود بازی تیمشان را از نزدیک می دیدند و با این حساب بطور متوسط در هر بازی ۳۰ هزار تماشاگر امکان حضور در ورزشگاه محل بازی خانگی تراکتورسازی را نداشته اند.

با احتساب قیمت بلیت پنج هزار تومانی، عدم امکان حضور ۳۰ هزار تماشاگر در هر بازی خانگی تیم تراکتورسازی ضرر ۱۵۰ میلیون تومانی در هر بازی را روی دست مدیران باشگاه گذاشت و انجام ۱۰ بازی خانگی در لیگ و حذفی به اضافه بازی با ماشین سازی در ورزشگاه اختصاصی، روی هم رفته مبلغ یک میلیارد و ۶۵۰ میلیون تومان به باشگاه تراکتورسازی تبریز ضرر وارد کرد.

البته با در نظر گرفتن بازی های مهمی همچون مصاف با پرسپولیس یا سپاهان در تبریز، می شد پیش بینی کرد که در هر دوی این بازی ها ورزشگاه یادگار امام (ره ) مملو از جمعیت باشد اما با این حال میانگین ۳۵ هزار نفر تماشاگر برای هر بازی خانگی تیم تراکتورسازی پیش بینی دور از ذهنی نیست.

قلعه نویی: ضرر مالی کردیم

در این ارتباط امیر قلعه نویی در یکی از نشست های خبری قبل از بازی در تبریز با اشاره صریح به ضرر مالی باشگاه تراکتورسازی در قبال بازی نکردن در ورزشگاه یادگار امام (ره ) گفت: باید بگویم تیم تراکتورسازی یک ورزشگاه یادگار امام (ره ) کم دارد. ما در این چند بازی ضرر مالی قابل توجهی متحمل شده ایم. آیا کسی می آید پاسخگوی این مساله باشد؟ ما در همین بازی ۳۰، ۴۰ هزار تماشاگر را از دست می دهیم. در بازی با پرسپولیس به عقیده من ۷۰هزار تراکتوری به ورزشگاه می آمدند. اینها همه ضرر مالی است. حالا باز هم خوب شد ما فکر کردیم و تصمیم گرفتیم محل تمرینات خود را تغییر دهیم وگرنه همین زمین اختصاصی هم کیفیت خود را از دست می داد و قابلیت برگزاری مسابقه را نداشت.

بازی در زمین تمرینی

سرمربی تراکتورسازی همچنین با اشاره به مضرات بازی در زمین اختصاصی تراکتورسازی به لحاظ فنی، عنوان کرد: امیدوارم یادگار امام برای بازی های بعدی آماده شود. زمین اختصاصی تراکتورسازی زمین تمرین است و ما مجبور شدیم در بین بازیها زمین تمرین‌مان را عوض کردیم تا وقتی در ورزشگاه اختصاصی بازی می کنیم بازیکنان حس مسابقه را داشته باشند.

بی خانمانی ماشین سازان

اما در سوی دیگر ماجرای دنباله دار و پر حاشیه این زمین چمن، تیم ماشین سازی حضور دارد. ماشین سازان امسال در کنار همه مشکلاتی که داشتند، یک مشکل اساسی آنها را بیشتر از هر چیزی آزار می داد و آن هم بی خانمانی و عدم وجود ورزشگاه خانگی ثابت برای این تیم بود.

ماشین سازی در هفت بازی خانگی که در نیم فصل اول لیگ انجام داد و یک بازی هم در جام حذفی میزبان بود، هرگز از استادیوم محل برگزاری بازی اش مطمئن نبود و خیلی وقتها دو روز قبل از مسابقه این محل تعیین می شد.

میزبانی در زمین حریف

نکته جالب تر اینکه ماشین سازی در نیم فصل اول دو بازی از مصاف های خانگی خود را نیز به دلیل نداشتن استادیوم اختصاصی و یا استادیومی که محل ثابت برگزاری بازی های خانگی اش باشد،  در زمین حریف برگزار کرد که در فوتبال جهان چنین چیزی جزو اتفاقات نادر به شمار می آید.

ماشین سازی در هفته دوم میزبان تیم گسترش فولاد بود که به علت نداشتن استادیوم، این بازی در زمین تیم گسترش فولاد برگزار شد و نتیجه مساوی حاصل میهمانی تیم میزبان در این پیکار بود.

در هفته چهارم تیر ماشین سازان میزبان تیم تراکتورسازی بودند و این بازی هم با وجود میزبانی سبزقباها، در زمین تیم میهمان برگزار شد و با برتری دو بر صفر تراکتوری ها همراه بود.

پایان انتظار هواداران، دو هفته دیگر

با همه این تفاسیر و اتفاقات ورزش دوستان و طرفداران تیم های فوتبال تبریز شاید فقط دو هفته دیگر در انتظار افتتاح زمین چمن پرماجرای ورزشگاه هفتاد هزار نفری یادگار امام (ره) تبریز بمانند. هر چند که پیش از این یکی، دو بار وعده افتتاح آن از سوی مسئولان مربوطه داده شده بود.

با افتتاح زمین چمن ورزشگاه یادگار امام (ره) در کنار راحتی کار تیم های تراکتورسازی و ماشین سازی، هواداران تیم های تبریزی که سرمایه های با ارزش فوتبال و ورزش استان هستند نیز تا حدودی از خدمات و امکانات هر چند جزئی ورزشگاه یادگار بهره مند خواهند شد و قطعاً حضور حداکثری هواداران در این ورزشگاه و حمایت جانانه آنها از تیم های تبریزی موجب بهتر شدن وضعیت نتیجه گیری این تیم ها نیز خواهد شد.