طارمی به دنبال تکرار آقای گلی در لیگ

تیم فوتبال پرسپولیس پس از 18 هفته‌ای که از لیگ برتر گذشته، صدرنشین مسابقات است و در کنار تراکتورسازی مدعی اصلی قهرمانی لیگ برتر هستند. این در حالی است که پرسپولیس باید هفته دیگر در تهران میزبان تراکتورسازی باشد تا این بازی به‌نوعی فینال لیگ برتر لقب بگیرد.

درباره شرایط تیم پرسپولیس در جدول رده‌بندی لیگ و موارد مختلفی با مهدی طارمی بهترین گل‌زن سرخ‌پوشان تا اینجای لیگ که البته فصل گذشته هم آقای گل لیگ برتر شده، گفت‌وگو کردیم و طارمی در این مصاحبه موارد مختلفی را مطرح کرد کهمتن کامل این مصاحبه را در زیر می خوانید:

در هفته هجدهم لیگ برتر بازی سختی را از گسترش فولاد بردید. درباره این بازی صحبت کن.

در وهله اول خوشحالم که در این بازی به برتری رسیدیم؛ چراکه به قول برانکو اگر گسترش را نمی‌بردیم، برد مقابل فولاد در اهواز ارزشی نداشت، اما خوشحالم که با حمایت هواداران دست پر از زمین بیرون آمدیم. البته باید بگویم تیم گسترش فولاد تیم خوبی است، اما در مقابل ما با یک ترکیب دفاعی به میدان آمده بودند که همین مسئله باعث شده بود موقعیت گل‌های کمتری نسبت به سایر بازی‌ها داشته باشیم، اما درنهایت برنده شدیم.

با اینکه سعی کرده‌ای تمرکزت روی فوتبالت باشد اما حرف‌ و حدیث پیرامون تو زیاد است، به‌طور مثال همین پورشه درباره تو هم سوژه رسانه‌ها و فضای مجازی شده است.

باید بگویم که این ماشین برای من نیست و برای دوست من است، اما همیشه زیر پای من قرار دارد، البته باید یک چیزی را بگویم و آن این است که نمی‌دانم چه داستانی است که مردم ما خودشان یک نفر را بالا می‌برند،‌ بعد همین مردم سعی می‌کنند او را زمین بزنند! به نظر من باید در این باره یک نظرسنجی صورت بگیرد تا ببینیم چرا مردم این کار را می‌کنند. تا هر کسی پیشرفت می‌کند برایش حرف درست می‌کنند، من واقعاً‌ دلیل این مسائل را نمی‌دانم.

 

خب فکر می‌کنی چرا این همه پیرامون تو حاشیه و حرف‌ و حدیث است؟

این را من نباید بگویم، بلکه مردم باید به آن پاسخ دهند. این حرف‌ها برای من مهم نیست؛ چراکه من زندگی خودم را دارم و آن‌گونه که دوست دارم زندگی می‌کنم. اینکه می‌گویند طارمی ماشین می‌خرد یا مسائل دیگر، برای من مهم نیست؛ چراکه من در زمین برای پرسپولیس همه کاری می‌کنم و به اذعان هواداران و رسانه‌ها تا اینجا برای پرسپولیس بد کار نکرده‌ام، البته هر فوتبالیستی همان‌گونه که روز خوب دارد، روز بد هم دارد. باید بگویم اگر انتقادی درست و مثبت باشد، حتماً آن را می‌پذیرم، حتی اگر از یک کودک خردسال باشد، اما اگر انتقادی درست نباشد، چه پیشکسوت بگوید چه آدم عادی، به آن توجه نمی‌کنم. فکر می‌کنم انتقادی که درست و سازنده باشد مهم است، نه حرف‌ و حدیث‌هایی که می‌سازند.

فصل گذشته آقای گل لیگ برتر شدی. آیا فکر می‌کنی این عنوان امسال هم قابل تکرار است؟

باید بگویم که متأسفانه ابتدای فصل بدنسازی نداشتم و دیدید که 4-3 بازی اول فیکس نبودم،‌ اما در بازی چهارم پرسپولیس گل زدم و بعد از آن در ترکیب اصلی قرار گرفتم، آن‌هم در حالی‌که فقط 4 روز تمرین کرده بودم. بعد از آن‌هم به اردوی تیم ملی رفتم و کم‌کم به فرم خوبی رسیدم و فکر می‌کنم تا اینجا هم عملکرد بدی نداشتم. مشکل من در ابتدای لیگ این بود که بدنسازی نکرده بودم، نه با تیم ملی، نه با پرسپولیس. با این‌همه باید بگویم به‌دنبال تکرار آقای گلی هستم و همه تلاش خودم را در این راه انجام می‌دهم، البته یک گل به فولاد زدم که قبول نکردند و 4 پنالتی هم روی من انجام شد که نگرفتند و از آنجایی‌که بعد از حسین ماهینی من پنالتی‌زن اول هستم، شاید الان هم آقای گل می‌شدم و بالاتر از ساسان انصاری قرار می‌گرفتم. با این‌همه این چیزها خواست خداست و امیدوارم هرچه خیر است رخ بدهد. من تلاشم را برای آقای گلی انجام می‌دهم.

چرا داوران روی تو پنالتی نمی‌گیرند؟

به نظرم داوران ما حساس شده‌اند و انگار می‌خواهند برعکس آن چیزی که واقعیت است را انجام دهند. شاید به این دلیل که در یک برنامه تلویزیونی عنوان شده که طارمی پنالتی می‌گیرد، اما در همین برنامه، فصل گذشته مشخص شد که هر 9 پنالتی که روی من گرفتند، درست بوده است. با این همه فکر می‌کنم داوران نسبت به من ذهنیت پیدا کرده‌اند و فکر می‌کنند که من می‌خواهم آنها را گول بزنم. فکر می‌کنم طرز فکر داوران نسبت به من خراب شده که روی من پنالتی نمی‌گیرند، اما آنها بدانند که این موضوع برای خودشان هم بد می‌شود. شنیده‌ام که احمد صالحی داور بازی ما و گسترش فولاد عذرخواهی کرده، اما این عذرخواهی نه به درد من می‌خورد و نه به درد تیم. اگر بازی دیروز مساوی می‌شد، چه کسی پاسخگوی زحمات ما بود؟ به نظر من بهتر است داوران ذهنیت خودشان را نسبت به من عوض کنند و هر صحنه‌ای را که می‌بینند، بگیرند، نه آن چیزی که در ذهن‌شان است. در همین بازی آخر حتی کسانی که از تلویزیون بازی را می‌دیدند متوجه شدند روی من خطا شده، اما صالحی شاید به دلیل اینکه دید خوبی نداشت، پنالتی نگرفت.

 

به نظرت پرسپولیس می‌تواند قهرمان لیگ برتر شود؟

مطمئناً ما همه تلاش‌مان را می‌کنیم تا قهرمان لیگ شویم، حدود یک سال و نیم است که در تیم ما رفاقت بسیار خوبی وجود دارد و همین مسئله باعث شده تا نتایج خوبی بگیریم. البته ما کادر فنی بسیار خوبی هم داریم که باید از زحمات آنها تشکر کنم. خوشبختانه روند موفقیت‌های ما خوب بوده و مطمئناً این روند را ادامه خواهیم داد تا درنهایت قهرمان لیگ شویم. البته به نظر من قهرمان لیگ از دل بازی پرسپولیس و تراکتورسازی که دو هفته دیگر برگزار می‌شود، بیرون خواهد آمد. نتیجه آن بازی قطعاً بسیار تأثیرگذار است. اگر ما برنده شویم که 70 درصد راه قهرمانی را رفته‌ایم و اگر تراکتورسازی برنده شود، علاوه‌بر اینکه لیگ جذاب‌تر خواهد شد، اما ما تا روز آخر می‌جنگیم و پا پس نمی‌کشیم؛ چراکه فقط قهرمانی ما را آرام می‌کند. با این‌همه باید منتظر بازی‌های لیگ تا روز آخر باشیم.

مسئولان باشگاه تراکتورسازی درخواست کرده‌اند که بازی‌های پرسپولیس زودتر از بازی‌های آنها برگزار شود، چون معتقدند که شما با آگاهی از نتیجه این تیم به میدان می‌روید. به‌عنوان بازیکن پرسپولیس چه نظری درباره این ادعا داری؟

این حرف خنده‌داری است که جدیداً مطرح شده است. شاید از نظر فوتبالی اینکه ما می‌دانیم نتایج تراکتورسازی چه شده، کمی به‌نفع ما باشد، اما این‌طور نیست که همه چیز به‌سود ما باشد. چند وقت دیگر 4 بازی ما زودتر از تراکتورسازی آغاز می‌شود و آخر فصل هم بازی‌ها هم‌زمان خواهد شد. من نمی‌دانم آنها روی چه حسابی این حرف‌ها را مطرح کرده‌اند. ما بازی خودمان را می‌کنیم و در هر بازی برای برد به زمین می‌رویم. اتفاقاً اینکه حریفان ما نتیجه تیمی مثل تراکتورسازی را می‌دانند برای ما خیلی خوب نیست،‌ چراکه شاید آنها روش بازی خود را عوض کنند و دفاعی‌تر بازی کنند تا ما به مشکل بخوریم.

در آخرین تعطیلی لیگ برتر که تو و محسن مسلمان به شمال کشور سفر کرده بودید، شایعه عجیبی منتشر شد مبنی بر اینکه در جاده تصادف کرده‌اید و هر دو نفرتان فوت شدید. آیا خودت این شایعه را شنیدی؟

بله، شنیدم و به‌محض شنیدن این شایعه با خانواده‌ام تماس گرفتم تا نگران نشوند و بدانند که حال ما خوب است، من واقعاً نمی‌دانم این چه کاری است که مردم این‌قدر راحت شایعه درست می‌کنند. آیا کسانی که این شایعات را درست می‌کنند، خودشان خانواده ندارند؟ به نظر من این کارها، کار افراد بیمار است. اگر کسی به خانواده خودشان این شایعات را بگوید، خانواده آنها چه حالی پیدا می‌کند؟ بهتر است مردم یک سری چیزها را رعایت کنند و این‌قدر راحت با زندگی افراد بازی نکنند.

 

این روزها صحبت‌هایی مبنی بر تأثیر استفاده از فضای مجازی بر فوتبالیست‌ها شنیده می‌شود، تو به عنوان کسی که در فضای مجازی فعال هستی، به نظرت این فضا روی عملکرد تو تأثیری گذاشته است؟

من خیلی در فضای مجازی فعال نیستم. شاید روزی یک عکس از خودم منتشر کنم و بعد از دنیای مجازی بیرون می‌آیم و کاری ندارم چه کسی چه چیزی می‌نویسد. در تیم خودمان هم با خیلی از بچه‌ها در ارتباط هستم و می‌دانم آنها هم وقت زیادی برای فضای مجازی نمی‌گذارند. فکر نمی‌کنم اگر بازیکنی هم از فضای مجازی زیاد استفاده کند، دچار مشکل شود.

بدون تعارف بگو چرا در هر بازی این‌همه موقعیت گل از دست می‌دهی؟

خب، ببینید من بازیکنی هستم که از وسط زمین توپ می‌گیرم و به سمت دروازه حریف می‌روم و شاید همین موضوع باعث می‌شود که فشار زیادی روی من بیاید و به همین دلیل که خسته می‌شوم، نتوانم از موقعیت‌ها استفاده کنم، اما اخیراً تمرینات خوبی انجام می‌دهم و به نظرم شرایطم خیلی بهتر شده و قطعاً‌ در آینده بهتر هم خواهد شد.

به دلیل کارت زردی که مقابل گسترش فولاد گرفتی، بازی با صبای قم را از دست دادی، اما خیلی‌ها عنوان کردند که شاید عمداً کارت زرد گرفته‌ای تا برای بازی با تراکتورسازی یا استقلال به مشکل نخوری.

این حرف‌ها بیخود است. داور بازی با قضاوتش واقعاً ما را عصبی کرده بود. او دو پنالتی صد درصد را روی من نگرفت و هر بازیکن دیگری هم جای من بود عصبانی می‌شد. در بازی با فولاد هم روی من پنالتی نگرفتند و این مسائل دست به‌دست هم داده بود تا واقعاً سوت‌های داور روی اعصاب من باشد. من به داور اعتراض کردم و کارت گرفتم، اما کارت زرد من عمدی نبود. فرشاد احمدزاده هم در یک صحنه که همه دعوا می‌کردند کارت زرد گرفت. سیدجلال هم کارت زرد عجیبی گرفت؛ چراکه داور باید به بازیکن حریف کارت می‌داد، اما به کاپیتان ما کارت داد. خود داور کاری کرد که ما کارت زرد بگیریم. من به دنبال آقای گل شدن، هستم و چرا باید خودم را از یک بازی محروم کنم تا شانس گل زدنم کمتر شود؟

 

حضور سروش رفیعی در پرسپولیس را چطور ارزیابی می‌کنی؟

سروش بازیکن بزرگی است و ما از حضورش خوشحالیم و به کار تیم ما می‌آید، اما شرایط پرسپولیس به‌گونه‌ای است که یک بازیکن باید چند بازی انجام دهد تا با جو تیم آشنا شود. سروش هم تا اینجا عملکرد خوبی داشته، هرچند که انتظار خیلی بیشتری از او می‌رود. مطمئن هستم او بهتر از این می‌شود. قطعاً زوج رفیعی و مسلمان هر تیمی را نابود می‌کند و من به‌عنوان یک مهاجم خوشحالم که این دو بازیکن پشت سر من بازی می‌کنند.

عدم حضور محسن مسلمان در بازی با گسترش فولاد چقدر مؤثر بود؟

مسلمان واقعاً یک مهندس است و این لقب برازنده اوست. او شرایط بسیار خوبی دارد و دیدید که در بازی با گسترش فولاد از نظر نظم‌دهی کمی مشکل داشتیم. قطعاً جای او در این بازی خالی بود و اگر بازی می‌کرد راحت‌تر برنده می‌شدیم.

قیچی برگردان فوق‌العاده‌ای هم در بازی با فولاد زدی که شاید اگر گل می‌شد، جایزه گل سال به تو می‌رسید.

تا حالا چند باری قیچی‌برگردان زده‌ام که یک بار آن در دربی و یک بار هم در بازی با فولاد به تیر دروازه خورد، اما ان‌شاءالله برگردان سوم تبدیل به گل خواهد شد!

 

این روزها همه مردم داغدار آتش‌نشانانی هستند که در سانحه پلاسکو شهید شده‌اند. تو در این‌باره چه صحبتی داری؟

من هم مثل همه مردم به غیرت و شرف این آتش‌نشانان درود می‌فرستم و امیدوارم بدانند مردم ایران ارزش کار آنها را بیشتر از همیشه فهمیده‌اند. آنها قهرمانان واقعی هستند و همه ما مدیون آنها هستیم.

 به‌عنوان سؤال پایانی درباره دو بازی تیم ملی مقابل قطر و چین صحبت کن.

به‌ هرحال ما دو بازی سخت مقابل این دو تیم داریم که در صورت پیروزی در این دو بازی تا حد بسیار زیادی به جام جهانی صعود کرده‌ایم، البته این روزها می‌گویند که مارچلو لیپی سرمربی تیم شده، اما من می‌گویم اگر چینی‌ها لیپی را دارند، ما هم کی‌روش را داریم که در دنیای فوتبال، نام بزرگ و معتبری است. مطمئناً‌ این دو تیم زورشان به ما نخواهد رسید؛ چراکه ما تیم جوان، جسور و خوبی داریم.