نیمار به دنبال مسی و رونالدو

نیمار ستاره برزیلی بارسلونا تولد 25 سالگی‌‌اش را در بهترین روزهایش در فصل جاری جشن گرفت. او در بازی‌های اخیر بارسا نشان داده که به روزهای اوج بازگشته و اگرچه در گلزنی برای تیمش چندان موفق نبوده اما نقش تأثیرگذاری در بازی‌های بارسا داشته. نیمار در بازی با اتلتیک‌بیلبائو ویران‌کننده‌ترین مهره انریکه در زمین بود و علاوه بر دادن پاس گل به آلکاسر، نمایش خوبی را به اجرا گذاشت. سطح آمادگی بالای نیمار خبر خوبی برای انریکه در آستانه بازی با اتلتیکومادرید است.

به بهانه 25 سالگی نیمار که روز یک‌شنبه تولدش بود، قصد داریم تا موفقیت‌هایی که او تا به اینجا کسب کرده را با شرایط دو ستاره دیگر دنیای فوتبال، یعنی مسی و رونالدو در سن 25 سالگی‌شان مقایسه کنیم.

مقایسه افتخارات فردی

نیمار یک قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا، دو قهرمانی در لالیگا، دو جام حذفی، یک قهرمانی در لیبرتادورس، یک سوپرجام آمریکای‌جنوبی، یک قهرمانی در المپیک، سه قهرمانی در جام پائولیستای برزیل و یک جام‌جهانی‌ باشگاه‌ها را در ویترین افتخاراتش می‌بیند و با پیراهن تیم‌های سانتوس، بارسلونا و برزیل موفق به کسب این افتخارات شده. او هنوز نتوانسته قهرمان جام‌جهانی‌ شود و امیدوار است تا در جام‌جهانی‌ 2018 روسیه این افتخار را کسب کند و در عین حال جایزه فردی خاصی را هم کسب نکرده است.

البته نیمار برای فتح یک جایزه فردی باید از دو رقیب بزرگش در دنیای فوتبال، یعنی کریستیانو و مسی پیشی بگیرد.

اما مسی آرژانتینی و کریس پرتغالی در سن 25 سالگی به چه افتخاراتی دست یافته بودند؟ مسی در25 سالگی، 4 توپ طلا را در ویترین افتخاراتش می‌دید و سه بار قهرمان لیگ قهرمانان اروپا شده بود و علاوه بر آن، 5 قهرمانی لالیگا، دو کفش طلا، یک جایزه بهترین بازیکن فیفا، دو جایزه آقای گلی لالیگا، دو جام‌حذفی و دو جام باشگاه‌های جهان و یک قهرمانی در بازی‌های المپیک را کسب کرده بود.

کریس هم در 25 سالگی یک بار قهرمان لیگ قهرمانان اروپا شده بود و یک توپ طلا، یک عنوان بهترین بازیکن سال فیفا، سه قهرمانی در لیگ برتر، یک جام باشگاه‌های جهان، یک جام‌حذفی انگلیس و یک بار عنوان برترین گلزن لیگ برتر انگلیس را به‌ دست ‌آورده بود.

مقایسه تعداد گل‌ها

از نظر تعداد گل‌ها در 25 سالگی، نیمار با یک گل از مسی پیش است و 118 گل بیشتر از کریس 25 ساله زده است. جالب اینجاست که میانگین گلزنی مسی 25ساله در هر بازی بهتر از میانگین گلزنی نیمار بوده. با در نظر داشتن گلزنی نیمار برای تیم ملی کشورش و تیم‌های باشگاهی، او در 468 بازی 280 گل زده (میانگین 0/59 گل در هر بازی) و مسی در 26 سالگی در 405 بازی 279 گل زده بود (میانگین 0/68 گل در هر بازی) و کریس در 25 سالگی در 410 بازی 162 گل زده بود (میانگین 0/39 گل در هر بازی)

نیمار از نظر کسب افتخارات تیمی، جوایز فردی و راندمان گلزنی، بازنده دوئل به مسی 25 ساله شده اما در مقایسه با کریس شرایط نسبتاً برابری دارد، به ویژه از نظر افتخارات گروهی. تنها تفاوت در اینجاست که کریس در 25 سالگی توپ طلا و جایزه بهترین بازیکن سال فیفا را کسب کرده بود و این چیزی است که تا به امروز در ویترین افتخارات نیمار دیده نمی‌شود.

کریس الگوی نیمار

کریس می‌تواند الگوی ایده‌آلی برای نیمار باشد. روزهای درخشان و بی‌نظیر فوتبالی کریس بعد از پشت سر گذاشتن 25 سالگی از راه رسید و پس از آن بود که او توانست 3 توپ طلای دیگر فتح کرده و دو بار دیگر قهرمان لیگ قهرمانان اروپا شود. مسی هم بعد از پشت سر گذاشتن 25 سالگی افتخارات فردی و گروهی زیادی به ‌دست آورد ولی از این حیث کریس می‌تواند الگوی بهتری برای ستاره برزیلی باشد چرا که افتخارات فردی بیشتری در مقایسه با مسی کسب کرده.

آینده درخشانی در انتظار نیمار است و احتمالاً روزهای درخشان فوتبالی او هنوز در راه هستند. تنها سؤالی که مطرح است، این که او چه زمانی می‌تواند دوقطبی کریس- مسی را شکسته و با سبقت از این دو ستاره، جوایز فردی را مال خود کند؟