راه فرار استقلالی ها از محرومیت جذب بازیکن خارجی

همان طور که می دانیم پرونده های باز مربیان و بازیکنان خارجی تیم‌های ایرانی در فیفا باعث بوجود آمدن دردسر برای تیم های لیگ برتری شده است.

این طور که کمیته تعیین وضعیت بازیکنان فدراسیون فوتبال روز گذشته اعلام کرد، باشگاه‌های مختلف بدون بستن پرونده‌های خارجی خود حق امضای قرارداد با بازیکن جدید دیگری را ندارند.

همچنین فدراسیون فوتبال نیز مصوبه‌ای را به تصویب رساند که طی آن مقرر شد تیم‌های ایرانی حق جذب بازیکن خارجی تا تسویه حساب و بستن پرونده‌های بازیکنان و مربیان خارجی قبلی را ندارند. 

به این ترتیب باشگاه استقلال نیز از جمله تیم های ایرانی است که در فیفا پرونده باز از گذشته دارد و در نظر داریم وضعیت پرونده های این باشگاه را بررسی کنیم.

با توجه به محرومیت استقلال در نقل و انتقالات زمستانی از سوی فیفا در نهایت مدیران باشگاه استقلال به این فکر افتادند تا پرداخت مطالبات بازیکنان خارجی سابق را در دستور کار قرار دهند. به این ترتیب با هماهنگی های صورت گرفته استقلالی‌ها دو پرونده خود را بسته و فقط پرونده ساموئل همچنان باز است.

استقلال به "لیام ردی" استرالیایی 84 هزار دلار بدهکار بود و همچنین باید 168 هزار دلار به هنریک هلمکه به اضافه 5 درصد به عنوان خسارت دیرکرد پرداخت می‌کرد که از فیفا نامه‌ مختومه شدن این دو پرونده پس از تسویه حساب با آنها به فدراسیون فوتبال ارسال شده است.

این در حالی است که پرونده ساموئل با بدهی 312 هزار و 440 دلار به اضافه 5 درصد به عنوان خسارت دیرکرد همچنان باز است و استقلالی‌ها تا تسویه کامل حساب با این بازیکن همچنان از حق جذب بازیکن خارجی محروم هستند. البته استقلالی‌ها برای پرداخت مطالبات این بازیکن به صورت اقساط با مدیر برنامه‌های وی به توافق رسیدند و قاعدتاً تا زمانی که قسط آخر این بازیکن پرداخت نشود پرونده وی همچنان باز است. با این وجود استقلالی ها با پرداخت آخرین قسط این بازیکن منعی برای جذب بازیکن خارجی برای فصل پیش رو ندارند.

همچنین استقلال در اوایل سال 95 با شکایت پروپیچ بازیکن صربستانی هم رو به رو شد که مسئولان این باشگاه یک وکیل ایتالیایی را برای پیگیری پرونده این بازیکن استخدام کرده تا از حق باشگاه در فیفا دفاع کند و وضعیت شکایت این بازیکن در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

به این ترتیب استقلالی ها به نظر با استعلام های متعدد از فیفا و البته پس پرداخت آخرین قسط ساموئل می توانند بازیکن خارجی جذب کنند.